Jag har ett litet arbetsrum på övervåningen. I källaren har jag en vedeldad panna med vattenburen centralvärme. När jag vaknar på morgonen så går jag ofta snart ner i källaren och eldar, men det tar ett bra tag innan värmen når mitt arbetsrum, så jag får sitta och frysa i flera timmar innan det blir varmt på morgonen. Är det riktigt kallt ute blir det aldrig varmt nog.
Så jag tänker på att installera en liten kamin i arbetsrummet, för att snabbt värma upp det. Ruymmet är ca 12 m2.
Fast där har jag svårt att hitta alternativ. En gasolkamin vore fint, men de är alla så stora, på 4kW och så, och dessutom klumpiga. 4kW skulle göra en bastu av rummet. Små gasolkaminer på 1-2 kW verkar vara smått omöjligt att hitta.
Jag har skortstensstock och hål i skrostenen, men ska jag installera en vedledad kammin blir det ett stort företag med renovering och certifiering av skorstenen, så måste jag bygga stege på taket för att sotaren ska komma dit. Det blir ett stort och dyrt företag. Min vedpanna i källaren har ett eget skortstensrör. Jag skulle dock enkelt kunna dra en slang för "avgaser" om jag har en liten kamin som behöver det.
Har någon ett bra tips vad jag kan göra?