Vad behövs i husvagnen?

Vad behövs i husvagnen?

Inläggav Knutaugust 09 mar 2014 19:23

Hej.

Jag är ny på forumet och har fått tips om att gå in på den här saiten för att kunna koppla in det jag önskar.
Jag har: WoGer Trading solpanel på 120 w samt en PWM Solar Charge Controller, även den en WoGer Tradingprodukt.

Så här vill jag ha det: Jag vill INTE montera solpanelen på husvagnen av olika skäl, därför tänker jag göra ett stativ som man enkelt kan fälla ut när man har kommit fram till platsen man ska vara på.
Jag skulle vilja ha en form av snabbkoppling framme vid gasolkofferten, tex i form av ett 12-volts cigg-uttag för att lätt snabbt och smidigt kunna koppla in panelen, jag vill även ha en form av 12/230 omvandlare som är prisvärd... Inget dyrt och inget skit.
Mina frågor är? vad krävs för kablage till kontakten, funkar det med en ciguttagskontakt eller brinner den upp? Att kablarna från panelen ska kopplas in i regulatorns solpanelmärkta poler vet jag, och från regulatorn till batteriet via dom batterimärkta polerna, men om jag vill ha en omvandlare som sagt, ska den då kopplas in i "Förbrukar" polerna eller ska den kopplas in efter batteriet?
Kan någon ge en liten guide hur det funkar och ska kopplas och vilka kvm på kablage man ska ha till respektive enhet.

Tack för tips.
Ska försöka lägga upp bilder sen.
Knutaugust
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 03 apr 2013 09:55

Re: Vad behövs i husvagnen?

Inläggav Gunnar lindgren 09 mar 2014 20:32

mc4 kontakter gå in webbutiken där finns allt vad du behöver ta kontakt med ägaren Göran så väljer han ut vad du behöver för att det skall bli säkert och bra
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: Vad behövs i husvagnen?

Inläggav smidy 09 mar 2014 20:36

kontakten mellan husvagnen och solpanelen tror jag du helst ska köpa från en marinhandlare, typ någon däckskontakt, då dom brukar vara ämnade för lite tuffare tag, en ciggkontakt är gjord för "inomhusbruk" så den lär nog börja glappa efter ett tag med regn och rusk. invertern bör du koppla direkt på batteriet, vet inte med just din regulator, men "standard" brukar vara 10A på förbrukningsidan vilket inte är mycket när det gäller invertrar. kablar när det gäller 12V så är grövre bättre, så använd så grova som det är praktiskt och rimligt möjligt, finns calkulatorer på nätet för optimal kabelstorlek där man matar in längd på kabeln och volt och ampere så får man svar på hur grov kabel man bör ha, här har du en http://24volt.eu/kalkylator_kabelarea.php . du nämner inte vad du kommer att ha för förbrukare till invertern...men göran som driver siten kränger victron invertrar som lär vara bra, som vanligt så får man vad man betalar för, så jag skulle inte rekomendera billiga "no name" invertrar då det brukar bli billigare i längden att köpa "riktiga" grejor som håller vad dom lovar.
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Vad behövs i husvagnen?

Inläggav Knutaugust 13 mar 2014 00:05

Tack för svaren.
Invertern ska driva all 230-utrustning i vagnen, såsom VVB, TV och andra mindre energislukare.
Det ska vara vid fricamping,VVB används ju mest bara vid större vattenuttag annars ligger den mest och toppar beredaren. Tv,n med Boxer används mest på sena kvällen.
Min tankegång är att batteriet 90ah laddas under dagtid och används på kvällen.
Rätt eller fel.
Hoppas att Göran läser denna tråd, svarar och kommer med förslag.
Marinkontakt låter ju helt ok.
Knutaugust
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 03 apr 2013 09:55

Re: Vad behövs i husvagnen?

Inläggav rikardn 13 mar 2014 04:34

VVB som i uppvärming av vatten, eller som i vattenpump mm?

En inverter, och starkt begränsad batteribank, gör det till dåligt (katastrofalt) val för uppvärming av vatten.
Genomströmningsvärmare på gasol ger varmvatten on-demand och inget "spill" eftersom man inte har varmvatten ståendes.

90ah 12v blybatteri ger ca 45ah användbart för att skona batteriet. Ca 0.5kwh energi går att ta ur.

Bara som headsup.

/Rikard
/Rikard
rikardn
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 jan 2010 04:07

Re: Vad behövs i husvagnen?

Inläggav smidy 13 mar 2014 07:29

instämmer med rikard, ingen elektrisk varmvattenberedare på batteriström såvida du inte tänker fylla husvagnen med batterier :wink: generellt kan man säga att dom enda saker som värmer som är ok att driva med inverter är kaffebryggare och micro iom den korta driftiden, i övrigt skall du hålla dig till saker som lyser rör sig eller låter, men inte värmer. med det lilla batteriet har du som rikad säger 0.5kwh tillgänlig energi, dvs en grej som tar 1000w kan du ha på en halvtimme, sedan är strömen slut, eller nått som tar 500w en timme, en sak som tar 250w kan du ha på 2 timmar osv som du ser blir du tvungen att hushålla rejält med strömmen, jag skulle nästan säga att det är gränsfall att överhuvudtaget koppla en inverter till ett 90ah batteri om det inte är en plutt inverter avsedd att ladda en lapptopp. enkelt kan man säga i stand alone system, solel=rör sig lyser eller låter, värme=eld av något slag, gasol, diesel, ved etc.
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Vad behövs i husvagnen?

Inläggav Knutaugust 13 mar 2014 09:18

Hej igen.
Ahh, så det blir för mycket strömuttag alltså.. Ok.
En inverter kan man ju vänta med då... Att jag ville ha en invertera var i första hand min lastvikt... Jag har bara 90 kg lastvikt i vagnen, och varje kg är viktiga för mig.. Ett batteri till skulle väga 27 kg ungefär, men med solceller och kringutrustning ca 19 kg...
Ok, då får det bli 12-voltsladd till tv,n och kallvatten i kranarna...
Knutaugust
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 03 apr 2013 09:55

Re: Vad behövs i husvagnen?

Inläggav rikardn 13 mar 2014 16:59

Tycker 90kg låter lite som lastvikt.

Vad är inräknat i tjänstevikten?
Normalt brukar man ha med: Vatten, 2xGasoltuber, vitvaror, sängkläder och 1-2batterier.

Har du testat väga vagnen och se vad den faktiskt väger?
Tjänstevikten är vad den "skall" väga med normalt inventarie. Totalvikten är inkl last.

Du kan tex ha 10 eller 20L-dunkar med vatten i bilen, 1-2 extra batteri du kopplar in med kabel som externt batteripack (tänk dock på att sämsta batteriet ofta styr laddning/kan dra ner övriga batterier).

Beroende på behov, så kan ett inverter-elverk kanske vara en vettig investering: http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=1560
Då kör man elverket till mikro, kaffebryggare, hårfön etc och belysning och småförbrukare på batteri på direkt 12v. Passa på att ladda batteriet med laddare när elverket körs.

/Rikard
/Rikard
rikardn
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 jan 2010 04:07

Re: Vad behövs i husvagnen?

Inläggav Knutaugust 13 mar 2014 20:01

Hej igen.
Ja jag är en van husvagnsägare och vet mycket väl vad som gäller i dess handhavande och rullans, husvagnstillverkarna gör ofta så att dom klassar ned vagnarna för att så många förare med så små bilar som möjligt ska kunna köra ekipagen, möjligheten finns att klassa upp vagnen, vilket då gör att jag får ha en lastvikt på 150 kg istället för 90 kg, man sätter då dit en balk undertill, (Som inte har någon som helst betydelse) samt får ett regbevis från respektive tillverkare/Återförsäljare, samt en reg-besiktning. allt som allt kostar det 4000:- för uppregningen, och ca 500 spänn för besiktningen...
Nåväl, jag har kommit på en lösning för kontakten ... Från solpanelen till husvagnens dragkontakt, då går ju strömmen in likadant som den gör när man har vagnen inkopplad på bilens elhandske... Bu eller Bä?
Knutaugust
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 03 apr 2013 09:55

Re: Vad behövs i husvagnen?

Inläggav smidy 13 mar 2014 21:35

jag har ingen erfarenhet av husvagn, men handsken som du kopplar i bilen har väl inget med "husvagnselen" att göra? är inte den endast för körljus och ev abs? men själva kontakten är inte så tokig, men om mina antaganden är rätt så hamnar du på att ha två handskar på vagnen och hålla reda på vilken som är vilken :roll: om vikten på vagnen är så snäv, är det inte möjligt att ha batterierna i dragbilen och ettdera låta dom vara i bilen eller flytta över dom till vagnen när man ställer upp vagnen, flyttandet talar för att bilen då blir fri att åka och strömmen finns kvar i vagnen, kvar i bilen för att enklare kunna ladda batterierna mha bilen när solen inte räcker till, vad man har för vanor spelar nog också in, om vagnen får stå på samma camping i flera veckor så är det nog överstigligt att flytta över 3-400ah batterier från bilen till vagnen, men knappast vill man konka på batterierna för en helg..viktmässigt så finns det alternativ till bly/syra batterier idag, dock är det som vanligt pengarna vill gärna dra iväg, har för mig att LiFePo4 ger ungefär 10Ah/kg vilket är mycket lättare än bly/syra, hittade detta 90Ah/15kg http://www.ev-power.eu/LiFeYPO4-batteri ... V90AH.html men 476 pund..men går troligen att hitta billigare om man söker lite.
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Vad behövs i husvagnen?

Inläggav Knutaugust 13 mar 2014 23:48

Nja, elen till en släpkärra går ju som du skriver till körljus då nästan uteslutande med en vanlig 7-polig kontakt.
Till en husvagn har man möjlighet att ha en 13-polig och då får man förutom bl.a., backlampor, dimbakljus även laddning till batteriet i vagnen... Många använder detta till just laddningen men även att köra kylskåpet på 12-volt och även extra utrustning inne i vagnen under färd och faktiskt så är det förbjudet i en del länder att ha gasol (til kylen och pannan) på under färd. Ja batteriet är ju fördelarna till strömmen inne i vagnen.
Så man tycker väl att + och - från solpaneler skulle kunna kopplas in via denna kontakt istället för att använda marinkontakt eller annat.
Det ska väl inte koka mera torrt genom den än genom andra kontakter då man ju använder en regulator som brukligt är.
Knutaugust
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 03 apr 2013 09:55

Re: Vad behövs i husvagnen?

Inläggav rikardn 14 mar 2014 14:25

Ser inga problem med at använda släpvagnskontakten för inkoppling till solpanelen, förutsatt att ström och styrkan inte överstiger kabelarean i den.
Min tål max 10A på backljuset, och varierande på övriga funktioner.

Solpaneler kan ge en del mer än 12v, så om man har otur så kan inkopplade saker på laddningskretsen stekas till krisp.

Se även till att dessa inte kan kopplas in till bilens el, för då har du garanterat pannkaka.


Kan ha misstolkat posten oxå, men skriver endå :)

/Rikard
/Rikard
rikardn
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 jan 2010 04:07

Re: Vad behövs i husvagnen?

Inläggav Knutaugust 14 mar 2014 22:19

Vet inte om jag missförstår men bakljusen ska ju inte vara kopplat på batteriet... Om man ansluter + och - till den kabeln som går just för laddning till batteriet (samma som går från bilens sladd) så bör det ju gå just till batteriet och inte gå vidare från kopplingsplinten till backljuset. Mig veterligen så sitter det ju en kopplingsplinten före batteriet som delar upp strömmen dit den ska. Jag kollade lite på kabelkalkylatorn här tidigare och vad jag fick fram så ska det endast behövas 1.0 i kvm-Rea men sladdarna in från elkontakten är ju minst 1.5.
Jag hoppas inte att jag knappade in fel värden bara.
Knutaugust
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 03 apr 2013 09:55

Re: Vad behövs i husvagnen?

Inläggav rikardn 15 mar 2014 03:48

Hej

Nej, det blev nog lite missförstånd där. Den skall inte vara inkopplad till bakljusen, utan endast laddkretsen (+ & -) i släpvagnskontakten.
En 120w-panel ger 10a vid nominell effekt, men kanske 15-18A vid 12v öpen spänning. Denna strömstyrka kanske kortsluter och bränner annan elektronik som är inkopplad på laddkretsen innuti husvagnen.
Kopplingen från bilen ger endast vad bilens kontakt/laddning är satt att ladda med. Pin 9/13 eller 10/11.
Se http://sv.wikipedia.org/wiki/Sl%C3%A4pvagnskontakt/ISO

Där är även rek area 2.5mm2.


Jag körde vanlig RKK 2.5 när jag drog om elen på min släpkärra, satte även ett extra uttag bak/under med pin 10/11 för arbetsbelysning.


/Rikard
/Rikard
rikardn
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 jan 2010 04:07

Re: Vad behövs i husvagnen?

Inläggav Knutaugust 15 mar 2014 09:44

Ja Rikard så ska det vara, vad gäller kabelarean så tycker jag också att det låter rimligt med 2,5.
Förhoppningsvis kan jag hämta vagnen från vinterförvaringen nästa vecka, då kan jag mera kolla upp hur det är kopplat i min tyska vagn.
Grejen är att jag bytte bil nu i somras och bad dom då på Lexusverkstan sätta dit en 13-polig kontakt, så jag ska koppla in 13 på vagnen också istället för den 7-poliga som sitter där nu.
Tänkte i samma veva installera regulator och förbereda för solpaneler.
Ska bl.a. tillverka ett stativ för att enkelt kunna fälla in och ut panelen.
En sak jag undrar, kan jag ta bort dom befintliga kablarna på panelen och sätta dit längre och bara skala till dom så det passar till stiften i släpkontakten (hanen) eller måste man använda den som sitter som original och skarva.
Funkar det med en typ RKK 2,5 där alltså?

Vidare undrar jag även varför det är risk för "crisp" om man kör med regulator. Ska den inte styra och kontrollera laddströmmen? Kan man lita på den?

Tack för alla svar ni gett hittills.
Knutaugust
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 03 apr 2013 09:55

Nästa

Återgå till El i båt, husvagn och husbil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron