Solkraft i segelbåt

Solkraft i segelbåt

Inläggav styrbjörn 13 feb 2012 13:01

Jag har tänkt att dela med mig av ett litet projekt här på forumet. Dels för att få hjälp och input av alla duktiga elnissar där ute och dels för att det är lite kul att få det nedskrivet för eget bruk.

Projekt: Skapa självförsörjande grön el i en liten segelbåt.
Båtmodell: Stortriss. längd: 5,25m Bredd: 2m. Sittbrunn med enkel ruff.
Byggidé: Solcellspanel 50w med regulator som laddar marint 65ah batteri inuti ruff. Det skall i nuläget driva innerbelysning, lanternor och en bilstereo. Samt fungera som laddare till mobil osv. Önskemålet är även att det senare ska driva någon form av kylbox/kompressorkylbox.

Nuläge: 50w's SW EXERGON, mått:633x536x35 mm, införskaffad. Efter rådfrågning skall även denna regulator köpas http://24volt.eu/osc2/catalog/product_info.php?cPath=39&products_id=40
Bild
Bild
Funderingar: Jag läste någonstans att man skall koppla regulatorn så nära solcellen som möjligt? Vad behöver man tänka på när det gäller marina miljöer (saltvatten) och kabelmaterial, infästningar osv? Hur ska man bygga ett bra fungerande fäste för solcellen där man lätt kan vinkla den samt haka av och på smidigt med fästen och kablar?

Tips idéer och funderingar mottages!
styrbjörn
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 feb 2012 00:44

Re: Solkraft i segelbåt

Inläggav cman 13 feb 2012 20:33

.
Senast redigerad av cman 14 feb 2012 21:02, redigerad totalt 2 gånger.
Min blog: http://energy.compress.to
Favoritcitat: "det skall vara gött å leva, annars kan det kvetta"
cman
 
Inlägg: 305
Blev medlem: 12 okt 2009 15:39

Re: Solkraft i segelbåt

Inläggav Karro 13 feb 2012 21:10

Jag har själv eventuellt en stortriss på gång för nästa sommar, så varje idé vad man kan göra åt en sådan är intressant.
Var sätter man solpanelen någon stans?
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Solkraft i segelbåt

Inläggav rolex42 14 feb 2012 11:50

Ah...
Har haft en sådan... Stor-triss alltså. Det är en liten båt, men utmärkt som dag eller helgseglare för en eller två personer. Ett sittbrunnstält gör underverk för komforten. Särskilt om det regnar. Underbar till segling för dummies. Hissa enbart storen... skota hem och låt vem som helst bara styra. Den har hyfsad balans även utan försegel och i avsaknad av kappseglingsambitioner (vem som nu kan tänkas ha det i den sortens båt) spelar trim och sådant ingen roll... bara det rör sig.

Planen för elekrifiering verkar bra. Båten är i plast och saknar genomföringar. Så några länspumpar eller annat är knappast nödvändigt. Det finns ingen plats för fast monterat kök. Så en hink... eller vatten i dunk är fullt tillräckligt istället för fasta grejer som skall drivas med el.

Något att tänka på bara.

Allt i båt är utsatt för mycket mer korrosion än motsvarande installationer i land. Därför måste allt säkras så långt det går mot oxider och andra orsaker till dålig kontakt. Använd oisolerade bladstiftkopplingar. Löd igen dem efter att ha pressat ihop dem. Isolera sedan själv med krympslang. Löd över huvud taget så mycket som möjligt. Eftersom det inte finns någon motor så behöver du inte räkna med vibrationer, vilket är huvudinvändningen mot lödda förband. De är inte flexibla och är därför känsliga för utmattning.

Det finns färdiga brytarpaneler med säkringar att köpa. De billigaste har bara pressade kopplingar och är därför känsliga för just det som jag beskriver ovan. En enpolig brytare för flatstift finns på Jula för 19kr. Biltema har små magnetsäkringar(12v) för någon femtilapp. En kopplingsdosa 190 x 120 x 70 med ett lock som är som gjort för att borra hål i finns på Claes Olsson för 139kr. En hög med sådana leksaker och lite slöjd vid köksbordet så går det att göra en mycket bättre central själv (kanske). Och mycket roligare blir det ;).

Blir roligt att följa utvecklingen

Mvh/ Tor
rolex42
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 28 sep 2008 08:53
Ort: Tyresö

Re: Solkraft i segelbåt

Inläggav m_robban 14 feb 2012 19:41

styrbjörn skrev: Jag läste någonstans att man skall koppla regulatorn så nära solcellen som möjligt?


Vad var orsaken till det? Spontant skulle jag säga att det är tvärt om. Att den borde vara så nära batteriet som möjligt.
Användarvisningsbild
m_robban
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 27 jan 2009 20:32
Ort: Lund

Re: Solkraft i segelbåt

Inläggav styrbjörn 14 feb 2012 21:33

Ursäkta mig, det ska naturligtvis vara så nära batteriet som möjligt. Ibland läser man aldelles för fort, och jag håller med att det känns mer logiskt. http://24volt.eu/produkter_solpanel.php

Tack för råden. Jag har kollat in en strömbrytarpanel med 4-8 knappar på Biltema, med inbyggd säkringsdosa.

Jag tar gärna emot tips angående montering av panel oxå! Den ska ju som sagt vara lätt att vinkla och montera av/på. Färdiga lösningar känns onödigt dyra när det egentligen handlar om stag, bultar, muttrar osv.
styrbjörn
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 feb 2012 00:44

Re: Solkraft i segelbåt

Inläggav rolex42 16 feb 2012 13:06

Har själv tittat närmare på Biltemas paneler. De ser riktigt bra ut. Förmodligen så behöver du inte bättre grejer än så. Får ta en funderare om de kan användas so undercentraler i mitt eget system. Vet inte hur de klarar 24volt. Det borde gå.

Hälsningar / Tor
rolex42
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 28 sep 2008 08:53
Ort: Tyresö

Re: Solkraft i segelbåt

Inläggav m_robban 16 feb 2012 21:05

En annan sak man lätt missar. Placera gärna panelen så långt från masten som möjligt. Dom vanligaste (monokristalina) panelerna tappar helt musten även om bara en liten del är skuggad.
Användarvisningsbild
m_robban
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 27 jan 2009 20:32
Ort: Lund

Re: Solkraft i segelbåt

Inläggav styrbjörn 16 feb 2012 21:11

Placeringen är inte helt enkel tror jag på stortrissen. Men i aktern nånstans är tanken. Nästa steg är att ta med panelen till båten och mäta/fundera. Solpanelen är förhållandevis till båten rätt stor.
styrbjörn
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 feb 2012 00:44

Nya prylar!

Inläggav styrbjörn 28 feb 2012 22:18

Nu har jag fått Regulatorn tillsammans med lite UV-beständig kabel ifrån 24volt.eu.
Har suttit ikväll och knåpat ihop ett kitt som jag kan bära ut i solljuset för att se om det fungerar
Febrilt snabbkopplande ikväll har lett till följande bilder:
Bild
Bild

Frågor:
Jag riktade lite halvoptimistiskt all innerbelysning jag hade i närheten mot solpanelen för att se om det gjorde utslag i regulatorns display. Men utan resultat. Är detta ett tecken på att jag kopplat fel eller helt enkelt att ljuset från hemmabelysningen inte kan göra utslag på panelen?
Vad tror ni om batteriet som testbatteri innan jag monterar allt i båten med ett stort 12v marinbatteri? (tänker mest på om det är direkt okompatibelt med något av dom andra prylarna?
styrbjörn
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 feb 2012 00:44

Re: Solkraft i segelbåt

Inläggav OlleP 28 feb 2012 22:41

Det blir väl fulladdat rätt fort men då ser du ju var slutspänningen hamnar.
Ingen fara att prova enligt min åsikt.
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Re: Solkraft i segelbåt

Inläggav styrbjörn 28 feb 2012 22:55

OlleP skrev:Det blir väl fulladdat rätt fort men då ser du ju var slutspänningen hamnar.
Ingen fara att prova enligt min åsikt.

glömde skriva att jag kommer ha någon slags load på ifall kag riggar upp och experimenterar som typ ledbelysning, fläkt osv.
ingen tanke kring det där att jag inte fick utslag från panelen när jag lyste med lampor på?
har för mig att jag fick snurr på en liten datorfläkt som var direktkopplad på panelen som jag höll under kökslampan, första gången jag testade panelen
styrbjörn
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 feb 2012 00:44

uppdatering!

Inläggav styrbjörn 03 mar 2012 18:42

Nu har jag äntligen fått testa mitt kitt. Hade en stund över precis innan solen dök ner bakom några träd igår och fick, enligt regulatorn, solpanelen att ladda 1.5A konstant. Det som förvånade mig var hur känslig den är för skuggning. Det räckte att hålla armen framför så halverades laddningen. Återigen om man får tro på regulatorns siffror.
Nästa steg är montering i båten
styrbjörn
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 feb 2012 00:44

Re: Solkraft i segelbåt

Inläggav Göran 03 mar 2012 19:38

Mäter man med en voltmeter direkt på solpanelen ser man att den ger skaplig spänning även inomhus, men det blir ingen ström att tala om, så regulatorn indikerar inget. Skuggning är inget solpaneler gillar, så strömmen dyker rejält.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Update!

Inläggav styrbjörn 19 apr 2012 13:13

Nu var det längesedan jag skrev något om projektet.
Följande har hänt:
Många och långa funderingar kring hur solpanelen ska sitta resulterade till slut i att den kommer monteras liggande på rufftaket likt bilden nedan. Jag är medveten om att den inte får optimal vinkel mot solen och att skuggningen av tex segel kommer förekomma. Däremot så finns inte tiden just nu att konstruera något i aktern för denna säsongen. Vidare hade en sådan konstruktion antagligen krävt att man aktivt får flytta panelen så att den pekar mot solen. Något som kanske tar tid från själva seglingen/njutningen.
Planen är att sätta gummifötter på panelens ram och säkra fast den med fyra elastiska band. Sladden kommer vara väl tilltagen så att man vid ankring kan sätta panelen upp och rikta den bättre.
Bild

Själva kabeldragandet har även tagit form och en plan har skissats fram i i mitt huvud. Såhär ser själva batterienheten med regulator ut i nuläget.
Bild


Från regulatorns "Load" kommer plus-kabeln gå till en kontrollpanel (biltema)
Bild
vidare därifrån så dras separata pluskablar ut till förbrukare som mest består av olika ledbelysningar. Från dessa förbrukare drar jag minuskabel tillbaka till regulatorns minus, sätter ringkabelsko på alla ändar och samlar upp dom på en bult med mutter som sedan isoleras. All kabel som dras till ledbelysning är 1.5 kvadrat. Är det för klent?
Jag ska även installera någon slags huvudsäkring mellan batteriet och regulatorn, tips på Amperetal mottages tacksamt
styrbjörn
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 feb 2012 00:44

Nästa

Återgå till El i båt, husvagn och husbil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster