styrbjörn skrev:Nu var det längesedan jag skrev något om projektet.
Följande har hänt:
Många och långa funderingar kring hur solpanelen ska sitta resulterade till slut i att den kommer monteras liggande på rufftaket likt bilden nedan. Jag är medveten om att den inte får optimal vinkel mot solen och att skuggningen av tex segel kommer förekomma. Däremot så finns inte tiden just nu att konstruera något i aktern för denna säsongen. Vidare hade en sådan konstruktion antagligen krävt att man aktivt får flytta panelen så att den pekar mot solen. Något som kanske tar tid från själva seglingen/njutningen.
Planen är att sätta gummifötter på panelens ram och säkra fast den med fyra elastiska band. Sladden kommer vara väl tilltagen så att man vid ankring kan sätta panelen upp och rikta den bättre.
Själva kabeldragandet har även tagit form och en plan har skissats fram i i mitt huvud. Såhär ser själva batterienheten med regulator ut i nuläget.
Från regulatorns "Load" kommer plus-kabeln gå till en kontrollpanel (biltema)
vidare därifrån så dras separata pluskablar ut till förbrukare som mest består av olika ledbelysningar. Från dessa förbrukare drar jag minuskabel tillbaka till regulatorns minus, sätter ringkabelsko på alla ändar och samlar upp dom på en bult med mutter som sedan isoleras. All kabel som dras till ledbelysning är 1.5 kvadrat. Är det för klent?
Jag ska även installera någon slags huvudsäkring mellan batteriet och regulatorn, tips på Amperetal mottages tacksamt
När det gäller 230V så kan 1.5mm2 kabel leda 13A, men har du 2.5mm2 från batteri till säkringscentral så kan ju 15A vara bra att börja med.
Du har ju bara lampor som last och med LEDlampor på sammanlagt 10W ger ju bara en A i last.
För att korrosionsäkrasäkra alla anslutningar kan man spreja dem med vaselin.