Solkraft i segelbåt

Re: Update!

Inläggav OlleP 20 apr 2012 21:50

styrbjörn skrev:Nu var det längesedan jag skrev något om projektet.
Följande har hänt:
Många och långa funderingar kring hur solpanelen ska sitta resulterade till slut i att den kommer monteras liggande på rufftaket likt bilden nedan. Jag är medveten om att den inte får optimal vinkel mot solen och att skuggningen av tex segel kommer förekomma. Däremot så finns inte tiden just nu att konstruera något i aktern för denna säsongen. Vidare hade en sådan konstruktion antagligen krävt att man aktivt får flytta panelen så att den pekar mot solen. Något som kanske tar tid från själva seglingen/njutningen.
Planen är att sätta gummifötter på panelens ram och säkra fast den med fyra elastiska band. Sladden kommer vara väl tilltagen så att man vid ankring kan sätta panelen upp och rikta den bättre.
Bild

Själva kabeldragandet har även tagit form och en plan har skissats fram i i mitt huvud. Såhär ser själva batterienheten med regulator ut i nuläget.
Bild


Från regulatorns "Load" kommer plus-kabeln gå till en kontrollpanel (biltema)
Bild
vidare därifrån så dras separata pluskablar ut till förbrukare som mest består av olika ledbelysningar. Från dessa förbrukare drar jag minuskabel tillbaka till regulatorns minus, sätter ringkabelsko på alla ändar och samlar upp dom på en bult med mutter som sedan isoleras. All kabel som dras till ledbelysning är 1.5 kvadrat. Är det för klent?
Jag ska även installera någon slags huvudsäkring mellan batteriet och regulatorn, tips på Amperetal mottages tacksamt

När det gäller 230V så kan 1.5mm2 kabel leda 13A, men har du 2.5mm2 från batteri till säkringscentral så kan ju 15A vara bra att börja med.
Du har ju bara lampor som last och med LEDlampor på sammanlagt 10W ger ju bara en A i last.

För att korrosionsäkrasäkra alla anslutningar kan man spreja dem med vaselin.
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Re: Solkraft i segelbåt

Inläggav Karro 21 apr 2012 08:34

12V är en annan sak än 230V. Men jag skulle nog ändå dra 1,5mm² kabel till enkel LED-belysning.
Titta i bruksanvisningen till solcellsregulatorn om det behövs batterisäkring och hur stor du ska vara. Den säkringen är annars mest för att kabeln mellan batteri och regulator/säkringspanel inte ska gå upp i rök vid kortslutning. I ditt fall finns det nästan inget avstånd alls, så den inre säkringrn i regulatorn, om den finns, räcker nog. Annars, kanske 10A?
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Solkraft i segelbåt

Inläggav styrbjörn 22 apr 2012 00:14

Tack för svaren.
Ja 15A var min första tanke, då borde det räcka med den. Det är mest för att känna mig säker eftersom man ända ska ligga i båten och sova osv.
Systemet ska även belastas med en DC/DC converter för te.x datoranvändade osv.
Sprayen var ju ett jättebra tips! det ska jag prova. har fått till lösningar med solpanel osv, bilder kommer snart.
styrbjörn
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 feb 2012 00:44

Re: Solkraft i segelbåt

Inläggav Karro 17 jun 2012 09:36

Jag har också kommit till tanken att installera solpanel i en stortriss. Men jag får inte din bild att fungera. Man kliver ju på ruffen, där solpanelen ska ligga när man ska föröver/akteröver. Dessutom sitter det fästpunkter för fallen, repen, på rufftaket.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Föregående

Återgå till El i båt, husvagn och husbil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster