Inverter Modifierad sinus

Inverter Modifierad sinus

Inläggav jan 13 mar 2009 12:06

Eon ska stänga av min ström ons 18de mellan 10-15 det käns som mina solfångare kommer koka
så då funderar jag. :?:
Går det att köra en cirkulationspump på en Modifierad sinus Inverter
om man typ kopplar in nå som inte går vad kan hända funkar dom bara inte eller kan de gå sönder?
jan
 
Inlägg: 113
Blev medlem: 28 dec 2008 11:59
Ort: nordanstig ilsbo

Re: Inverter Modifierad sinus

Inläggav KennethE 13 mar 2009 12:31

Det är nog bara vissa avancerade eloktroniska prylar som har problem med strömmen från en sådan tror jag. Och även många sådana, ifall de har en vanlig transformator, borde man kunna modifiera lite med lite bättre filtrering på likströmssidan så borde de också klara det också.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Inverter Modifierad sinus

Inläggav PowerMizer 13 mar 2009 12:39

jan skrev:Går det att köra en cirkulationspump på en Modifierad sinus Inverter
Japp, det är bara att åka. Vill du bygga ett mera permanent system så köp en liten UPS (backup för datorer) och byt det lilla 12 V batteriet mot ett gammalt bilbatteri (eller nått) så kör du pumpen läääänge och allt sköts automagiskt! 8)
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Inverter Modifierad sinus

Inläggav KennethE 13 mar 2009 12:41

När jag jobbade med sådant byggde vi en inverter som gjorde en väldigt ren sinus med mycket hög verkningsgrad genom att köra en fyrkant på några KHz som pulsbreddsmodulerades till sinus, fyrkanten var sedan lätt att filtrera bort då skillnaden i frekvens mellan några kHz och 50-100 Hz är så stor. Frekvensen var variabel eftersom den var avsedd att styra asynkronmotorer.

Samtidigt styrde man med pulsbreddsmoduleringen även spänningen så att den följde en viss kurva i förhållande till frekvensen, för att kompensera för lindningarnas induktans så att man fick jämn ström genom motorn och därmed jämnt vridmoment över hela frekvensområdet.

Görs det inga sådana i dag? Det borde ju vara ännu lättare i dag, nu skulle man ju lätt och billigt kunna göra nästan allt det i mjukvara.

En billig PIC eller liknande, drivtransistorer, MOSFET och några spolar, så har man en universalpryl som med lämplig mjukvara och lämpliga givare kan agera laddregulator, MPPT eller inverter.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Inverter Modifierad sinus

Inläggav mastermute 13 mar 2009 12:49

KennethE skrev:Görs det inga sådana i dag? Det borde ju vara ännu lättare i dag, nu skulle man ju lätt och billigt kunna göra nästan allt det i mjukvara.

En billig PIC eller liknande, drivtransistorer, MOSFET och några spolar, så har man en universalpryl som med lämplig mjukvara och lämpliga givare kan agera laddregulator, MPPT eller inverter.


Låter som om du kan tjäna pengar på att bygga en sådan! Jag är intresserad!
- Johan
mastermute
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 21 jan 2009 03:16
Ort: Jönköping

Re: Inverter Modifierad sinus

Inläggav KennethE 13 mar 2009 12:57

Lite för komplicerat för mig, men det fanns ju någon här som gillade att pilla med PIC och liknande, och Göran hade väl kontakt med någon som kunde kraftelektronik?

Låter ju som en intressant produkt att tillverka och sälja? :-)

Jag bjuder på idén. :-)
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Inverter Modifierad sinus

Inläggav Cyklisten 13 mar 2009 13:16

Det finns växelriktare som säger att de har mjukstart, det kanske är något liknande.

Jag provkörde förresten en växelriktare nr 44021 från kjell.com i förra veckan. Den har en trapetsform på kurvan. Den startade frysboxen utan problem och jag körde spisplattan på 1000W, men det var lite brum i den (plattan). Sedan provade jag med mikrovågsugnen som drar 1020W, då blev det obehagligt mycket brum så jag lämnade tillbaka växelriktaren.
Cyklisten
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 11 dec 2008 21:02

Re: Inverter Modifierad sinus

Inläggav Michael 14 mar 2009 00:10

Vad är trapetsform, jag känner till dom flesta normala vågformerna och har för länge sen byggt 12/220v omvandlare med fyrkantsvåg samt en 24v/+90 +80 0 -80 -90 volt med fyrkantsvåg till att driva en onödigt kraftig audioförstärkare i bilen. Jag vore tacksam för en bild på trapetsform, trapetsvåg.
Användarvisningsbild
Michael
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 11 feb 2009 00:18
Ort: Rånäs

Re: Inverter Modifierad sinus

Inläggav Cyklisten 14 mar 2009 05:42

Titta hos kjell.com på det artikelnumret jag skrev så ser du vad jag menade. Men jag har skrivit fel, trapetsform är när sidorna lutar.
Cyklisten
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 11 dec 2008 21:02

Re: Inverter Modifierad sinus

Inläggav Cyklisten 14 mar 2009 05:47

Jag menade trappstegsform.
Cyklisten
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 11 dec 2008 21:02

Re: Inverter Modifierad sinus

Inläggav Karro 14 mar 2009 06:13

Jag har en liten växelriktare. Den billigaste på 150W som en gång fanns på Biltema. Dess uppgift är att driva alla småpryttlar som jag inte har konverterat till 24V ännu. Det är just nu:
en lysrörslampa, 2 skrivare, laddare för mobilen, laddare för handdatorer, en batteriladdare, DVD-spelare, DivX-spelare, + vad det nu må vara som är smått och behöver 230V.
Den stånkar och tuffar, skriker och brummar och blir ibland ganska het om jag kopplar in många saker samtidigt. Men den gör sin uppgift.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Inverter Modifierad sinus

Inläggav Cyklisten 14 mar 2009 06:24

Karro, det verkar som du kört den rätt länge och jag antar att den har fyrkants- eller rektangulär kurvform. Har du märkt om de anslutna apparaterna brummar eller blir onormalt varma?
Cyklisten
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 11 dec 2008 21:02

Re: Inverter Modifierad sinus

Inläggav Karro 14 mar 2009 08:09

Jag tror den har modifierad fyrkant.
Nja, om saker och ting blir onormalt varma vet jag inte. Vissa saker med ljud kan knattra lite om fyrkantvägen läcker in i ljudet.

Man kan titta på nätadaptern. Är den modern och liten och säger något som 100-240V, då brukar iallafall inte jag vara orolig om funktionen. Men jag kör även ibland grejer som har gamla nätadaptrar med transformator. De kanske blir lite varmare, men det struntar jag i. De är ganska tåliga.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Inverter Modifierad sinus

Inläggav Michael 14 mar 2009 20:53

Tack cyklisten nu förstår jag vad det är för något, men fler än du har skrivit så :)

Värmepumpsforum - Elavbrott
Den lämnade trapetsvåg och ingen sinusvåg. CP:n stod bara och "hoppade". Kunde bara driva datorer och liknande elektronisk utrustning. ...
Användarvisningsbild
Michael
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 11 feb 2009 00:18
Ort: Rånäs

Re: Inverter Modifierad sinus

Inläggav jan 15 mar 2009 11:16

Jag tänkte bara berätta att jag sprang in på kjell å köpte en 300 watts Modifierad sinus Inverter och leta rätt på ett gammalt bilbatteri som jag ladda på
så just nu kör jag min sol styrning å pump på den de funkar fint så nu e det bara att lista ut hur jag ska få stöm i batteri utan att använda eon å en laddare :D
jan
 
Inlägg: 113
Blev medlem: 28 dec 2008 11:59
Ort: nordanstig ilsbo

Nästa

Återgå till Hus med el (on grid)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

cron