Koppla in sig på husets befintliga nät

Re: Koppla in sig på husets befintliga nät

Inläggav Jernet 25 aug 2009 18:11

Detta ärju mycket märkligt!!!
Har jag blivit så in i helve... lurad av fortum i karlstad????
Jag måste be att få återkomma i detta, så fort jag fått tag i denne mannen som jag haft kontakt med.
Nu har jag ju försummat hela mitt inköp på solpaneler från Göran som var bestämt sedan länge :evil:
Eller vänta nu!!!!! Det var ju "överskridande" el jag ville sälja till fortum, och det är väl där haken ligger eller...?
Jernet
 

Re: Koppla in sig på husets befintliga nät

Inläggav Göran 25 aug 2009 22:22

När det gäller Soladin 600 och förmodligen även Windmaster 500 från Mastervolt så är de icke godkända i Sverige (förmodligen enda undantaget i världen) och anledningen till det är att det sitter en stickkontakt på Mastervolts grejor (de kommer att ta fram en plugglös modell inom kort). Eftersom man inte får sticka in kontakten i sina två hål i väggen, utan måste göra en fast installation, måste kontakten klippas bort och vips har produkten ändrats så att CE-märkningen inte längre gäller. Brinner sedan huset ned och försäkringsbolaget börjar bråka kan man stå utan tak över huvudet och av den anledningen säljer jag inga sådana grejor. Sverige är för rörigt och ingen verkar veta vad som gäller, men från politiskt håll har man i alla fall uppnått syftet, att skydda storskaliga intressen.

Senast jag var i Danmark blev jag hånad för att jag var svensk. Sverige är de sista resterna av forna Sovjetunionen sade man och kanske är det så?
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Koppla in sig på husets befintliga nät

Inläggav TonyMontano 25 aug 2009 22:30

Göran skrev: Sverige är för rörigt och ingen verkar veta vad som gäller, men från politiskt håll har man i alla fall uppnått syftet, att skydda storskaliga intressen.

Senast jag var i Danmark blev jag hånad för att jag var svensk. Sverige är de sista resterna av forna Sovjetunionen sade man och kanske är det så?


ja du de är inte bara energi dom är ute efter vi är usa's 52 stat!! igår försökte ju tingsrätten censurera/ta bort the pirate bay från svergies internet typ! de fungerade i ca4 h sen var sidan igång igen på grund av dns så var de först idag alla kunne komma åt den igen! kan bara tänka mig hur mkt de kostar oss för en jakt på ett spöke! ser vi den så försvinner den igen men den är där... samma sak med dom stora el bolagen dom ska vinna på alla så länge de går och regeringen är på deras sida!
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Koppla in sig på husets befintliga nät

Inläggav pellesnurr 26 aug 2009 08:59

Det är lite svårt att avgöra, men på bild 2 i denna manual: http://www.prevent-germany.com/media/do ... master.pdf ser det inte ut som om det är en kontakt, utan bara en kabel som skall anslutas mot AC-nätet. Jag kan inte läsa någonstans i manualen att det är en kontakt (den borde i så fall vara specifik för något land) men det står däremot "Standard suitable for all 230V / 50 HZ countries", vilket kan tolkas som att den inte är anpassad för anslutning i ett specifikt land.

Om du nu inte vill sälja dessa Göran, varför tipsade du då om den? Har du annat alternativ som är hundra godkänt i Sverige?

/Per
pellesnurr
 
Inlägg: 126
Blev medlem: 14 aug 2008 08:02
Ort: Onsala

Re: Koppla in sig på husets befintliga nät

Inläggav PowerMizer 26 aug 2009 20:24

TonyMontano skrev:ja du de är inte bara energi dom är ute efter vi är usa's 52 stat!! igår försökte ju tingsrätten censurera/ta bort the pirate bay från svergies internet typ! de fungerade i ca4 h sen var sidan igång igen på grund av dns så var de först idag alla kunne komma åt den igen!

Aha! Det var därför torrenterna hakade upp sej?! :lol:
Näe, Det går dåligt idag också.... :(
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Koppla in sig på husets befintliga nät

Inläggav Göran 27 aug 2009 21:49

Jag har sålt en Soladin och den är köpt från Mastervolt i Sverige. Jag har även köpt en sådan från Tyskland och båda var identiska och hade stickpropp. Det var meningen att jag skulle börja sälja dem, men sedan jag fick veta att de inte är godkända är det stopp igen.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Koppla in sig på husets befintliga nät

Inläggav pellesnurr 11 okt 2009 15:28

Nu är jag igång igen. Jag kommer nog aldrig till skott. Jag hänger just nu lite på Johan Ehrenbergs nyhetsbrev, och i det senaste presenterar han en ny version av Airdolphin, modellen kallas GTO (skall uttydas Grid Tie Optimized) och bygger på att generatorn levererar 250 volt istället för att 48 volt. Detta skall bland annat göra att man inte skall behöva specifika växelriktare för vindkraftverk, utan kan välja en enklare för solceller, utan att förlora något. Hur funkar detta? Kan man linda en generator för 250 volt så är det klappat och klart, eller är det andra krux inblandat?

Denna nya modell av Airdolphin skall dessutom kunna ge 1000W vid 12 m/s och hänger med ända upp till 4,2 kW vid 20 m/s. Detta enligt uppmätta värden av tillverkaren. Jag försöker bifoga Zephyrs pdf om modellen, den heter förresten Z-1000-250.

Mina frågor är alltså två:
1. Hur får man en vindsnurregenerator att kunna kopplas till en solcellsväxelriktare och
2. Är det tekniskt möjligt att en 1,8 meters snurra skall kunna ge dessa uteffekter, och om inte, hur har de mätt, tro?

//Per
pellesnurr
 
Inlägg: 126
Blev medlem: 14 aug 2008 08:02
Ort: Onsala

Re: Koppla in sig på husets befintliga nät

Inläggav Göran 11 okt 2009 20:58

Är det användbar effekt till batterier man avser, är jag skeptisk. Vindkraftverket har en turbindiameter på 1,8 meter och 1000W vid 12 m/s skulle i så fall betyda mer än 37% verkningsgrad, vilket är dubbelt så mycket som andra mindre vindkraftverk, vad gäller användbar effekt in till batterierna. Det har heller ingen MPPT-regulator och även om det trots det vore sant så lär prislappen för verket ligga på 65.000 kronor och det är 5 ggr mer än andra likvärdiga vindkraftverk med samma turbindiameter. Hur man än vrider och vänder på det är är det ingen bra affär.
Att uppge effekten vid 20 m/s finns heller ingen som helst nytta med, men det är klart effekt säljer, hoppas man.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Koppla in sig på husets befintliga nät

Inläggav pellesnurr 12 okt 2009 07:59

Jag antar att det inte är batterimatning man avser, frågan är vad skillnaden är när man matar till nät. Priset är ca 35.000 inkl moms utan växelriktare och ca 55.000 inkl växelriktare (brukar vara någon SMA-produkt), mast och kablage.

/P
pellesnurr
 
Inlägg: 126
Blev medlem: 14 aug 2008 08:02
Ort: Onsala

Re: Koppla in sig på husets befintliga nät

Inläggav Göran 12 okt 2009 12:04

Nu är jag grinig, men att koppla upp så små vindkraftverk mot elnätet ser jag ingen nytta med. De kommer inte att leverera mer energi dagligen än värdet av en returburk, så för att överhuvudtaget få tillbaka den extra kostnaden för växelriktaren måste genforskarna först förlänga våra liv med hundratals år. Visst kan man koppla upp sig mot nätet för att det hela handlar om ett intresse som får kosta pengar och då är det en helt annan sak.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Koppla in sig på husets befintliga nät

Inläggav pellesnurr 12 okt 2009 15:58

Ok, då undrar jag vad du anser vara en minimistorlek på snurra för att det skall vara nån nytta med det? Problemet idag är ju mätningen av producerad el. Jag vill inte producera för mycket, då kostar det ju mig bara. Hörde av Johan Ehrenberg att det remissen som ligger för beslut talar om nettomätning, men att det skall bli redigt krångligt att överproducera och få nåt för det.

Jag ser inte detta som en besparing i sig, bara ett sätt att göra sig mindre beroende av elleverantören. Hobbykontot sponsrar också förstås, men inte hur mycket som helst :-)

/Per
pellesnurr
 
Inlägg: 126
Blev medlem: 14 aug 2008 08:02
Ort: Onsala

Re: Koppla in sig på husets befintliga nät

Inläggav Göran 13 okt 2009 03:26

Jag vet inte var gränsen mellan hobbykonto och nytta går, men nog lär man få passera bygglovsfritt alltid. När jag tänker efter kan även små vindkraftverk ge en besparing, men den torde framförallt ligga i att man snålar på el när man producerar själv. Vips sitter man där i ett stort hus med bara en LED-lampa på 1 watt och tycker det är så himla mysigt för att elmätaren står stilla och ute snurrar vinkraftverket i 3 m/s. :wink:
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Koppla in sig på husets befintliga nät

Inläggav Göran 13 okt 2009 03:31

...måste tillägga att Bolumlid kört sin värmepump i 5 veckor på enbart sol och vindenergi, ibland med öppna fönster p.g.a. kraftigt överskott. Jack kör TV och belysning i huset på sin egenproducerade el, så visst går det.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Koppla in sig på husets befintliga nät

Inläggav Karro 13 okt 2009 04:46

Göran skrev:När jag tänker efter kan även små vindkraftverk ge en besparing, men den torde framförallt ligga i att man snålar på el när man producerar själv. Vips sitter man där i ett stort hus med bara en LED-lampa på 1 watt och tycker det är så himla mysigt för att elmätaren står stilla och ute snurrar vinkraftverket i 3 m/s. :wink:

Jag håller nog med om det, av egen erfarenhet. När man har ström i sladd tänker man lätt - äsch, jag kan slösa lite - och så blir det mer och mer.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Koppla in sig på husets befintliga nät

Inläggav TonyMontano 13 okt 2009 11:13

När man har ström i sladd tänker man lätt - äsch, jag kan slösa lite - och så blir det mer och mer.
så är de i lägenheten tyvär :( men hemma hos farfar eller i stugan är de annat :D Där försöker vi ta vara på varje w ^^ så om man har en vindkraftverk så vill man ju använda den till max istället!
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

FöregåendeNästa

Återgå till Hus med el (on grid)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster