Koppla in sig på husets befintliga nät

Re: Koppla in sig på husets befintliga nät

Inläggav Karro 09 dec 2008 07:44

Brännbarhetsområdet för gasol är
2-10 % gasol blandat med luft,
kan jämföras med bensin som lig-
ger mellan 2-8 % medan acetylen
har ett brännbarhetsområde på
hela 2-82 %. Det krävs väldigt
stor mängd gasol för att komma
upp till en explosiv blandning,
Ex. en husvagn som innehåller
25 m3 luft krävs det att en 2 kg
flaska töms på väldigt kort tid för
att komma upp till 4 % blandning.

Dvs., det ska nog vara uppsåt för att få till en gasolexplosion.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Koppla in sig på husets befintliga nät

Inläggav Jernet 09 dec 2008 15:25

Då ska vi se!
En mycket trevlig herre vid namn Bo ringde upp mig förut, och han var från Fortum distribution.
Det ställdes en del frågor, men allt fanns inte svar på idagsläget, men några fick jag svar på.
1 Nettomätare kommer aldrig att sättas upp hos en kund, däremot kommer den nya sk "digitala energiboxen" att modifieras för att kunna hantera in och utgående energi, OM förslaget om sk "nettomätning klubbas.
2 Man får i dagsläget producera sin egen ström för egen användning på "sin egen" sida av mätaren, och den kommer inte att registrera detta som "köpt" ström så länge inte en överproduktion föreligger.(OBS att man skall dock veta vad man håller på med INNAN man kopplar in sig på starkströmsnätet)
Således är det ingen god affär i att skicka ut överproduktion av el på nätet i dagsläget om man inte har timräknare och ett avtal.
3 Förslaget om nättomätning kommer upp på bordet i vår, senast dock 1 juli 2009, men förhoppningsvis tidigare.
4 Egentillverkad ström får max uppgå till 63 amp om det ska skickas ut på allmänna nätet, i annat fall kommer den gamla timräkningen att gälla, samt avtal med berörda elbolag.
5 Det finns även mycket att ifrågasätta angående alla notiser å reportage i media om nättomätare.
Dom som ändå sitter uppe gör det på prov!!!

Några frågor blev iaf utredda, men det är bara att invänta våren/sommaren innan några direkta svar finns på detta.
Jernet
 

Re: Koppla in sig på husets befintliga nät

Inläggav Göran 09 dec 2008 15:56

Visst är det praktiskt att koppla direkt till nätet, men sådant som jag själv inte har full koll på försöker jag snacka bort. :P
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Koppla in sig på husets befintliga nät

Inläggav pellesnurr 09 dec 2008 19:35

Ja, Bo har jag också talat med. Jag ville helst haft hans information på papper, men så funkar inte Fortum, tydligen. Bra iofs att det skulle kunna funka att sätta upp egen produktion, faktum är ju också att det säkert kommer att kosta några kronor, så om man inte producerar el värd mer än minst 800 kr är det ju ingen ide att mäta vad man eventuellt skickar ut.

Bra, då väntar vi (jag och Jernet) bara på att Göran skall komma tillbaka med en vass offert så slår vi till, eller hur?

Eller inte, nu läste jag vad Jernet skrev under punkt 2, "om inte överproduktion föreligger". Innebär detta alltså att man trots allt blir debiterad om man skickar ut nåt på nätet?
pellesnurr
 
Inlägg: 126
Blev medlem: 14 aug 2008 08:02
Ort: Onsala

Re: Koppla in sig på husets befintliga nät

Inläggav Jernet 09 dec 2008 19:53

Innebär detta alltså att man trots allt blir debiterad om man skickar ut nåt på nätet?


Jepp! Än så länge är det så, jag föreslår att vi behåller våran el "hemma" till att börja med, så får vi se vad som händer till våren.
Har iaf beställt en inverter av Göran nu, så man kan börja "labba" lite här hemma.
Jernet
 

Re: Koppla in sig på husets befintliga nät

Inläggav mastermute 21 jan 2009 03:55

Göran skrev:Om den här enkla utrustningen går att bygga med strömsnål transistorteknik istället för reläer bör prylarna inte kosta mer än någon hundring. Allt man producerar lagras i batterier, då har man även ström vid strömavbrott, men i övrigt blir funktionen densamma. Spänningsnivåerna är naturligtvis justerbara.
Sätter man dit en display skulle man kunna se hur mycket man förbrukar och hur stor andeldel man själv producerar, resp. köper, samt batterispänning, reservkapacitet, m.m. Den här typen av utrustning gör en dessutom mer medveten. Det är inte nödvändigt att ha en TV-apparat på i varje rum, som ingen dessutom tittar på. Man kanske också blir medveten om att apparaternas standby-funktion slukar mängder av energi, o.s.v. Syftet måste ju till sist ändå vara att göra sig oberoende eftersom elbolagen annars höjer de fasta avgifterna i samma takt som vi minskar förbrukningen. Att det blir så kan vi nog vara ganska säkra på för de vill knappast se sina vinster sjunka. Den dagen det är dags att säga upp elavtalet är det bara att ersätta elen från nätet med ett elverk (kanske vedeldat), vid behov av reservkraft.


Precis en (eller tre) sådana söker jag! Hur går det med dem?
- Johan
mastermute
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 21 jan 2009 03:16
Ort: Jönköping

Re: Koppla in sig på husets befintliga nät

Inläggav Göran 21 jan 2009 14:10

mastermute, jag ska stöta på igen bland dem som håller på med elektronikutveckling.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Koppla in sig på husets befintliga nät

Inläggav pellesnurr 21 jan 2009 15:03

Göran, är detta en "rip-off" eller egen idé? Att jag frågar är att jag hörde en vindkraftskunnig (återförsäljare för ett spanskt verk) nämna samma pryl för mig. Vi gick inte in på detaljer, men jag nämnde att ni här håller på med en likadan mojäng. Iofs kanske inte konstigt att flera kommer på samma idé, men ändå...

Jag är också jättenyfiken på hur det framskrider, även om min nuvarande förbrukning på huset kanske är lite väl magstark för att drivas med batterier, förutom i någon slags nödläge då, förstås.

/per
pellesnurr
 
Inlägg: 126
Blev medlem: 14 aug 2008 08:02
Ort: Onsala

Re: Koppla in sig på husets befintliga nät

Inläggav Göran 21 jan 2009 22:48

Jag fick "relä-idén" efter den här frågan på forumet (december 2007):
http://24volt.eu/phpBB3/viewtopic.php?f=23&t=199

Reläet testades bl.a. av Jack http://24volt.eu/phpBB3/viewtopic.php?f=16&t=455&st=0&sk=t&sd=a&start=15 , men det orsakade relästuds och jag vet inte om växelriktaren var felaktig som ny, eller om den tog skada av det. Jack och jag försökte lösa problemet och han hittade ett spänningsrelä med justerbara spänningsnivåer och lösningen blev den här och det funkar, även om det skulle kunna göras smidigare med elektronik, kanske också inbyggt i växelriktaren som då alltid ger 230 volt, oavsett om det finns ström i batterierna eller ínte, om man önskar den lösningen.

dosan2.gif
dosan2.gif (14.53 KB) Visad 12101 gånger
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Koppla in sig på husets befintliga nät

Inläggav JasonCW 21 jan 2009 22:55

Karro skrev:
Brännbarhetsområdet för gasol är
2-10 % gasol blandat med luft,
kan jämföras med bensin som lig-
ger mellan 2-8 % medan acetylen
har ett brännbarhetsområde på
hela 2-82 %. Det krävs väldigt
stor mängd gasol för att komma
upp till en explosiv blandning,
Ex. en husvagn som innehåller
25 m3 luft krävs det att en 2 kg
flaska töms på väldigt kort tid för
att komma upp till 4 % blandning.

Dvs., det ska nog vara uppsåt för att få till en gasolexplosion.


Jag har inte läst hela den här kedjan med inlägg så jag vet inte varför detta diskuteras och heller inte varför Karro räknade på 4% istället för 2% som också är explosivt om det antänds. Och särskilt fort måste inte läckaget ske såvida inte husvagnen har aktiv ventilation. Jag håller därför inte med om att måste vara uppsåt bakom en gasexplosion.

För att få 2% gasol-halt i 25 m3 luft i en husvagn krävs bara 0.6 kg gasol.
Dock är gasol tyngre än luft och gasen vid en läcka sjunker till golvet och därifrån sprider sig i husvagnen. Utmed golvet ges därvid snabbt upphov till en brännbar blandning långt innan hela vagnen är fylld till 2% gasolhalt.

Vid förbränning av 1 kg gasol krävs 12 m3 luft för att få fullständig förbränning.
http://www.aga.se/international/web/lg/ ... folder.pdf
JasonCW
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 09 jan 2009 00:00
Ort: Göteborg

Re: Koppla in sig på husets befintliga nät

Inläggav pellesnurr 25 aug 2009 13:54

Nu när jag är nära inköp av snurra (i princip när Göran får hem dem) har jag talat en del med Fortum och de hade bara positiva saker att säga. Min fråga till dem var helt enkelt vad de kräver för att jag skall få koppla in min egenhändigt producerade el i fastigheten och fick följande svar:

Det kan verka lite krångligt, men vi måste ha lite koll kring själva inkopplingen för elsäkerheten, så att anläggningen förhindras mata ut el på nätet vid avbrott I vårt nät, samt att vi byter din mätare.
Byte av mätare sker kostnadsfritt. De som finns idag ser inte skillnad på produktion eller konsumtion.

Jag skickar dej information och en blankett som du eller din elinstallatör fyller I, eftersom installationen skall utföras av en elinstallatör.
Sedan vill vi också få kontakt med dej, för att skriva ett avtal, i ditt fall ett nollprisavtal, eftersom du tänkt producera för egen förbrukning.

Så om du skickar in blanketten till oss, så fixar vi resten.


Information om småskaliga produktionsanläggningar http://www.fortum.se/binary.asp?page=48 ... 0708%2Epdf

Blankett för installation
http://www.fortum.com/gallery/pdf/fd/an ... 081209.pdf

Som uppföljning till detta talade jag med en annan kille om själva inkopplingen, och han sa att de vill ha en ritning på hur jag tänker mig att koppla ifrån anläggningen när nätet blir strömlöst. Jag nämnde att den inverter jag tänkte mig (Mastervolt 500) har stöd för automatisk frånkoppling från nätet när det blir strömlöst och han sa då att "men då får du ju inte någon nödström" och tänkte sig att jag skulle kunna använda mig av en sån mojäng som nämts tidigare i tråden. Min följdfråga till Göran blir då: kommer du att sälja någon sån i webshopen, eller vet du någon som gör en sån?

Hursomhelst, för Fortums del är det inga problem att producera egen el, vilket ju är roligt!

//P
pellesnurr
 
Inlägg: 126
Blev medlem: 14 aug 2008 08:02
Ort: Onsala

Re: Koppla in sig på husets befintliga nät

Inläggav Jernet 25 aug 2009 14:05

Hursomhelst, för Fortums del är det inga problem att producera egen el, vilket ju är roligt!


Du måste vara helt felunderrättad i frågan tyvärr.
Så enkelt är det inte.
Kolla igen, och kolla gärna med flera INNAN du går å sta med några projekt.
Jernet
 

Re: Koppla in sig på husets befintliga nät

Inläggav pellesnurr 25 aug 2009 14:35

Per (Jernet alltså, du heter väl Per?), jag har talat med Remy Gustafsson och Åke Norman på Fortum Distribution, de var mycket tydliga och de bifogade länkarna beskriver samma sak. Varför är du säker på motsatsen?

Det som avses i mitt fall är ju inte att sälja egen el utan att ge bort eventuellt överskott. Det är så jag ställde min fråga till Fortum.

//P
pellesnurr
 
Inlägg: 126
Blev medlem: 14 aug 2008 08:02
Ort: Onsala

Re: Koppla in sig på husets befintliga nät

Inläggav Robban 25 aug 2009 16:12

Borttaget.
Robban
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 15 apr 2009 12:32

Re: Koppla in sig på husets befintliga nät

Inläggav BjörnM 25 aug 2009 16:23

Hej,

Jag har gjort en inkoppling till det egna nätet nästan precis som du har tänk dig. Inte från en vindsnurra utan från tre solpaneler
men principen är ju den samma.
Som inverter har jag en Mastervolt Soladin 600.

Allting var väldigt enkelt. Efter kontakt med nätleverantören, Herrljunga el, fick jag ett papper där installatören skriver vad som är installerat
varefter nätägaren bytte mätare så jag slapp betala för överskottet.

Invertern bryter direkt om strömmen försvinner från nätet eller om frekvensen inte håller sig innom rätt intervall.

Så kör på bara!!

/Björn
BjörnM
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 okt 2008 19:50
Ort: Herrljunga

FöregåendeNästa

Återgå till Hus med el (on grid)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 4 gäster

cron