Koppla in sig på husets befintliga nät

Re: Koppla in sig på husets befintliga nät

Inläggav jack 14 okt 2009 19:13

Den dagen jag får lov att leverera överskottet på min egen el på nätet och få tillbaka den utan att betala ett öre, då skrotar jag minna batterier!

Jack
jack
 
Inlägg: 352
Blev medlem: 28 maj 2008 20:04
Ort: Kungälv

Re: Koppla in sig på husets befintliga nät

Inläggav Mackan999 21 jan 2011 10:01

Hej! Tack för att jag fick vara med i detta forum vilket verkar vara ett de mest intressanta.

Jag tänkte jag skulle blåsa nytt liv i den här tråden efter alla motorsågsattacker och
Genetikproffesorer.

Efter lag (vad den nu heter) så måste alla elnätsleverantörer kunna erbjuda en nettomätare.
Den mäter faktiskt förbrukad el varje timme.

Enligt vb energi så får jag producera max 63 A eller 3Kw/fas. (?)
Då får man dock inte bettalt för överproduktionen. Man kan få producera mer
Men då måste särskilld ballansräknare införskaffas.

Och då till själva tekniken.

Om jag förståt det hela rätt (det är här ni ska komma in och rätta mig)
Så bygger man producent,med allt vad det innebär. En växelriktare per fas som då klarar den tänkta belastningen.
Eller stänger av sig vid över belastning. Den ska även stänga av sig då nätet är spänningslöst.

Då tilö min fråga. Om man då köper 2st black 1500. Och dom genererar 1000 w tillsammans så är det ca 8000kwh.
Så även om det är en ganska hög investeringskostnad, känar man in dom ganska snabbt.

Vad tror ni?

/Mackan
Mackan999
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 13 jan 2011 00:17

Re: Koppla in sig på husets befintliga nät

Inläggav Göran 23 jan 2011 00:01

Hej och välkommen hit, Mackan!

1000 watt, eller 500 watt per vindkraftverk, tror jag inte på. Det är knappast möjligt ens med nätväxelriktare på den blåsigaste plats. På rejält blåsiga platser kanske man kan komma upp i 3000 kWh/år, men mer ska man nog inte hoppas på. För de allra flesta handlar det om betydligt mindre energi än så. Jag säger inte så här för att jag inte vill sälja vindkraftverk, jag vill bara inte att någon ska känna sig besviken.

Bilden nedan visar teoretisk maxeffekt per kvadratmeter enligt Betz lag, men i praktiken kanske man kan få ut halva den effekten. En tremetersturbin sveper en area på 7,07 m2, så multiplicera siffrorna nedan med 3 så tror jag att man kommer sanningen ganska nära. Kopplar man vindkraftverket mot batterier blir effekten mindre än så. Tillverkarna talar gärna om vad turbinen ger, eller generatorn, men sällan om den effekt man får ut i andra ändan av tråden. Vindkraftverk är kul och trevliga, men ska det bli någon större effekt måste vindkraftverket upp i storlek, över bygglovsfritt.

wattperkvadrat.jpg
wattperkvadrat.jpg (56.45 KB) Visad 5169 gånger
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Koppla in sig på husets befintliga nät

Inläggav Mackan999 23 jan 2011 00:51

Nu bor ju jag utanför stadsplanerat område som tur är så jag kan nog bygga större än 7m2.

Jag som tyckte jag räknade lågt med 1/3 av effekten. Ska räkna lite mer på vind.
Tur att man har fallhöjd och konstant flöde i bäckarna på tomten :D

Varför vill man koppla produktionen till batterier? Fölorar massor med energi.
Det var här jag tänkte på likriktare, eftersom man hela tiden har förbrukning i hemmet. Typ kyl, frys,VVB.

Det skulle jag nästan kunna se som elkonservering eftersom man alltid kommer ha den förbrukning.
Mackan999
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 13 jan 2011 00:17

Re: Koppla in sig på husets befintliga nät

Inläggav krister 11 mar 2011 00:09

Så- vad har hänt med denna tråd sedan länge.

Jag ser en hel del goda uppslag från 2009 och efter detta men de sista tillför inte tråden så mycket.

Även jag är intresserad att kunna satsa på ett mindre gårdskraftverk som kan producera en huvuddel av den el som jag förbrukar. Är det möjligt idag? Vilka tillstånd krävs osv?
Tråden har tappat lite av sin livsglöd....

Någon som vill ta vid? Jag längtar efter en fortsättning med mer fakta istället cc på motorsågar

Krister
krister
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 13 mar 2010 15:07

Föregående

Återgå till Hus med el (on grid)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron