Egen el i fasta elsystemet

Egen el i fasta elsystemet

Inläggav JohanMossfeldt 03 nov 2008 12:05

Det har ännu inte blivit något av mitt egna lågvoltssystem då jag hela tiden försöker fundera ut smidigare sätt att bygga på.
Jag har efter några enkla konstateranden, bla i form av kabel är dyrt, många förbrukare måste bytas ut, säkringsskåp måste byggas, den fasta elen måste vara kvar kommit fram till följande ide.

Jag väljer ut lämpliga säkringar i min nuvarande central och lyfter ut dom till en egen central med en huvudbrytare där jag kan välja matning. Med denna brytare ska jag kunna välja mellan att mata med nätets el eller med min egna el från en växlelriktare kopplad till batteribanken.
Kan en sådan brytare avsedd för reservkraft vara dyr? Några andra tankar som dyker upp hos någon?
Alternativt kan jag använda en större UPS. Då behöver jag bara bryta spänningen från det fasta nätet för att gå över till egen el.
Om mitt projekt nu tar åt det här hållet så är tanken att som start ska taklampor och några vägguttag flyttas till den nya elcentralen. Uttagen är tex sovrummet med läslampor och klockradio, kontoret med datorn och biblioteket med mys/läsbelysning.
Lite omdragning av vissa delar i den gamla centralen räknar jag med då, som så många vet.. en säkring kan gå lite hit och dit. :)

En tanke som retar mig lite är själva inkopplingen av reservkraften. En vanlig växelriktare har ju en hona att sätta en vanlig sladd i. Kan jag ha en fast installation med en sådan hängandes ur en brytare? Den är ju strömlös så länge som man använder det fasta nätet. Eller är det direkt kört om man inte installerar en växelriktare avsedd för fast installation?

Vad tror ni om tanken i helhet?
JohanMossfeldt
 
Inlägg: 166
Blev medlem: 14 aug 2008 13:04
Ort: Hagfors, Värmland

Re: Egen el i fasta elsystemet

Inläggav Teknikern 03 nov 2008 12:24

Jag har automatomslag på reservkraften till datorer och en del belysning. Ett växlande relä gör jobbet, enkelt att bygga själv. Jag håller dock på att titta på en annan lösning med tyristorrelä för ett vanligt relä eller en kontaktor har ju den egenheten att den i vissa lägen börjar brumma och låta illa.
Kan själv,,,,,,,,,,,,, KRASCH!
Användarvisningsbild
Teknikern
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 20 okt 2008 15:23
Ort: Katrineholm

Re: Egen el i fasta elsystemet

Inläggav Göran 03 nov 2008 12:58

Använder man ett relä får man automatisk växling till elnätet när man inte har egen ström. Problemet med reläet har visat sig vara att det står och slår när batterierna blir tomma. Växelriktaren ska styra reläet och när den slår ifrån p.g.a. låg batterispänning växlar reläet över till elnätet, men så fort detta sker återhämtar sig spänningen i batterierna och växelriktaren slår till igen, o.s.v. Det här har orsakat att säkringarna gått.

Problemet går att lösa och det borde även kunna göras med en strömsnål spänningsvakt som låter batterispänningen återhämta sig till en högre nivå (se Jacks projekt). Då skulle man även kunna justera spänningen för till och frånslag så att batterierna aldrig urladdas med mer än exempelvis 25%, djupurladdningar kan ske vid eventuella strömavbrott.

egenel.gif
egenel.gif (5.56 KB) Visad 15947 gånger


Här är en växelriktare som har ett uttag till höger där man kör in 230V från nätet till den (avsedd för batteriladdning i husbilar när de får tillgång till el från nätet).

Bild
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Egen el i fasta elsystemet

Inläggav JohanMossfeldt 03 nov 2008 13:09

Jag har redan, många ggr kan jag erkänna :lol: , dreglat på den där växelriktaren för nu spelar det plötsligt inte så stor roll om jag kör med 12V på batteribanken. Kablarna till växelriktaren ska ju ändå hållas väldigt korta.
Men går det att använda den så att man brukar lasten man har inkopplad med det fasta nätet utan att ladda batterierna? Eller går det att slå av laddfunktionen?
Jag vill ju inte ladda batterierna från nätet så fort dom börjar bli tomma, det ska ju solen göra. Fast det kanske inte är en så dum ide att ha det kopplat så ändå, för batteriernas skull.

Det är modifierad sinus. Hur går det att köra datorn, laddare mm på den? Har förståt att det inte är så bra.
Annars får jag väl köpa en av dina mindre med ren sinus och endast köra känsliga saker på den.

Edit: När jag nu såg apparatuttaget på växelriktaren kom jag direkt på hur jag skulle lösa inkopplingen till elskåpet. Med uttag för apparatsladd såklart. :) Då kan jag koppla samma väg med en apparatsladd direkt från det fast nätet och på så vis koppla förbi växelriktaren helt. Fårgan är bara hur elektriker och försäkringsbolag ställer sig till att man kan koppla om vissa delar av den fasta installationen. :?:
JohanMossfeldt
 
Inlägg: 166
Blev medlem: 14 aug 2008 13:04
Ort: Hagfors, Värmland

Re: Egen el i fasta elsystemet

Inläggav Göran 03 nov 2008 13:31

Jag ville bara visa hur man kan lösa problemet med inkoppling till växelriktaren, men med den här växelriktaren blir funktionen felaktig, så den måste byggas om.

Ren sinus är naturligtvis mycket bättre (och ofta nödvändigt för exempelvis kylskåp) och det finns motsvarande växelriktare med ren sinus, men de har också lite av nödströmsfunktion. Det skulle behövas en ny typ av växelriktare där elnätet får stå för reservkraften.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Egen el i fasta elsystemet

Inläggav JohanMossfeldt 30 mar 2009 22:56

Nu börjar det ta form och imorgon drar jag in ett separat system från en växelriktare, modifierad sinus.
Jag börjar med några enstaka jordade uttag för att kunna driva några lampor, laddare, dator mm.

Men en fråga har dykt upp. Eftersom jag har kvar det vanliga fasta nätet i huset finns det någon risk att det uppstår en fara mellan det fasta nätet och mina egna uttag? Tänker på att dom inte delar jord eller annat skydd. Tänker mest på köket då jag gärna vill ha ett uttag där till kaffekokare, mixer mm.
Något speciellt jag bör tänka på eller speciellt vis det måste skyddas på då man drar från växelriktare?
JohanMossfeldt
 
Inlägg: 166
Blev medlem: 14 aug 2008 13:04
Ort: Hagfors, Värmland

Re: Egen el i fasta elsystemet

Inläggav Göran 30 mar 2009 23:45

Vet inte, men du bör väl jorda växelriktaren och 12-voltssidan.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Egen el i fasta elsystemet

Inläggav Martin 31 mar 2009 00:18

Om du ska ändra den fasta installationen på 230 V systemet så är det bra att låta en behörig elektriker göra det.
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Re: Egen el i fasta elsystemet

Inläggav KennethE 31 mar 2009 01:07

Jag undrar ifall det inte skulle ha vissa fördelar, inte minst ur säkerhetssynpunkt, ifall elnätet var helt skiljt från jord?

När jag arbetade med att laga TV hade man alltid en fulltransformator emellan för att åstadkomma detta. Många gamla TV-apparater har ett chassie som kan hålla full nätspänning ifall man vänder stickkontakten fel, och även övriga strömförande delar som man kan komma åt och lätt få sig en "sketen". Skiljer man den från jord måste du ta tag i två väl valda delar för att få ström genom kroppen.

Ett tänkbart alternativ ifall man hade fått tag på en inverter byggd för det och man inte behöver 3-fas hade varit att ha jorden på halva spänningen, det skulle innebära att man måste ta i båda ledarna för att få 240V, mellan jord och någon av ledarna får man 120V vilket är betydligt mindre farligt, och säkringen skulle lösa ut ifall någon av ledarna kortslöts mot jord i t.ex. apparatens låda.

Men så länge man har vanligt jordat i delar av husets nät bör man nog följa den standarden, och skall man avvika från den bör man veta väldigt väl vad man sysslar med, ovanstående är främst avsett att väcka funderingar.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Egen el i fasta elsystemet

Inläggav PowerMizer 31 mar 2009 07:58

Här finns det visst olika recept på lösning. Jag skulle koppla ihop jordarna mellan elnätet och vx-riktaren. Att 12-volten ligger och svävar spelar inte nån stor roll, men naturligtvis ska kökets uttag vara jordade. Om pengarna finns skulle jag också satsa på en jordfelsbrytare på utgången från vx-riktaren. Tala gärna med någon elektriker om just din installation också, säkerhet har sina poänger, lixom... :D
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Egen el i fasta elsystemet

Inläggav Michael 31 mar 2009 09:37

Huh, jag blir alldeles snurrig av att läsa den här tråden så många svåra frågor.
Har växelriktaren nolla, jord, och 220, eller har den 220v flytande på den egentliga nollan och 220 ledaren?
Jag ser det som naturligt att jord ska ha ett jordspett i marken, om växelriktaren inte har en nolla så vet jag att man kan koppla en 220 ledare till minus på tolv volt sidan för att få den närmre noll, många saker fungerar bättre med mindre missljud då men jag vet inte om man får göra så.
Så nu har jag snurrat till det ytterligare :?
Användarvisningsbild
Michael
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 11 feb 2009 00:18
Ort: Rånäs

Re: Egen el i fasta elsystemet

Inläggav Michael 31 mar 2009 10:27

Finns det någon elektriker här som kan berätta hur sakerna får, ska vara?
Användarvisningsbild
Michael
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 11 feb 2009 00:18
Ort: Rånäs

Re: Egen el i fasta elsystemet

Inläggav PowerMizer 31 mar 2009 11:04

Michael skrev:Finns det någon elektriker här som kan berätta hur sakerna får, ska vara?
Jag är elektriker, men jobbar med annat nu. Problemet är ofta inte att kunna läsa reglerna, utan snarare att tolka dom på ett bra sätt. Det är mera av "Tänk på att bygga säkert!" nu. Förut var det mycket "Du får inte sätta elcentralen under 1,2 m ovan golv!", ungefär.

"Kabeln ska förläggas väl fäst vid underlaget" sägs det... Lägga den i pansarrör och fästa det varje meter? Limpistol? Silvertejp var 20:e cm? Ska den klammras varje 18 eller varje 25 cm för att vara "väl fäst vid underlaget"?? Mycket är upp till elektrikern.
Exempel: Hemmapulare har oftast för långt mellan klammren tycker jag. Kabeln får "mage" mellan klammren för att hemmapularen är för snål. Det blir bara fult och en elektriker med yrkesstolthet gör inte så. Det behöver inte vara fel enligt reglerna, bara fruktansvärt fult. Lika fult som "plastclips" (TC-klammer) inne i ett bostadshus! *kräks*

Ang den primära frågan:
Jag tror att men uppfyller kraven om man sammanbinder jordarna och sätter in en jordfelsbrytare, men som sagt; Det är vad jag tror. :roll:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Egen el i fasta elsystemet

Inläggav KennethE 31 mar 2009 12:10

Yrkesstolthet betraktas i dag närmast som en sjukdom, undrar hur länge det dröjer innan man försöker sig på att behandla den med kognitiv beteendeterapi?
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Egen el i fasta elsystemet

Inläggav Michael 31 mar 2009 16:46

PM skrev:
Ang den primära frågan:
Jag tror att men uppfyller kraven om man sammanbinder jordarna och sätter in en jordfelsbrytare, men som sagt; Det är vad jag tror. :roll:

Jag förstår att det kan vara en gråzon även för en elektriker men den andra frågan med flytande 220v eller en nolla och en ledare vet du PM hur man kan/får göra där, önskvärt är ju att efterlikna vanliga elutag pga att elektronisk utrustning ofta kan fungera sämre eller inte alls om den har en helt flytande strömkälla.
Användarvisningsbild
Michael
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 11 feb 2009 00:18
Ort: Rånäs

Nästa

Återgå till Hus med el (on grid)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster