Två hål i väggen eller...?

Re: Två hål i väggen eller...?

Inläggav PowerMizer 10 jun 2008 22:46

Ja, ja... Om man vill koppla solpanelerna mot nät så finns det prylar för sånt också!
Lego Elektronik säljer ett sånt paket med en "Soladin 600" (den blåa på bilden i förra länken).
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Två hål i väggen eller...?

Inläggav AndersB 11 jun 2008 17:58

Inte för att jag alltid är den som bryr mig om lagar och förordningar men jag trodde inte att man fick koppla in sig så på elnätet i sverige men jag kanske bara har drömt det.
När man läser om amerikaner som gjort sådana lösningar så har ju vissa stater där också lagar som gör att kraftbolagen måste köpa ström av en om man producerar överskott. Nån som vet om något sådant är på gång här?
AndersB
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 14 feb 2008 16:36

Re: Två hål i väggen eller...?

Inläggav jack 11 jun 2008 19:25

Det finns fördelar och nackdelar med ett sådant system tycker jag!
Fördelen är att man slipper batteri då strömmen matas in på en fas, eller i tre fas, ännu dyrare lösning.

Jag arbetar dagtid då det inte går åt lika mycket ström, men om man skulle låna ut överskottsströmmen till elbolag och få tillbaka den i ett senare skede utan en massa avgifter och skit så skulle det vara en fin lösning…..

Därför tycker jag om Görans “svarta lådan” som är på G.
Samtidigt om strömmen går och batteri är laddade så har man ström i dom utvalda eluttagen.

http://egenel.etc.se/
http://www.solpanel.se/
jack
 
Inlägg: 352
Blev medlem: 28 maj 2008 20:04
Ort: Kungälv

Re: Två hål i väggen eller...?

Inläggav Göran 11 jun 2008 21:02

Jag fårstår heller inte hur man kan få koppla sin egen el rakt in i vägguttaget och jag förstår överhuvudtaget inte hur det hela fungerar. Är det bara en bluff kanske?

Visst kan det vara skönt att slippa batterier, men batterierna gör ju samtidigt att man kan lagra ström och använda den vid behov. Ett strömavbrott behöver nödvändigtvis inte komma mitt på dagen när solen skiner och då är ju de flesta ändå på jobbet.

"Svarta lådan" skulle jag helst vilja koppla in före elcentralen om anläggningen är lite större, så att allt fungerar som vanligt med befintliga säkringar i proppskåpet, men det lär väl knappast vara tillåtet att klippa den inkommande ledningen. Att göra så vore ju att förnedra nätleverantören. :P
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Två hål i väggen eller...?

Inläggav jack 11 jun 2008 22:10

Göran skrev:
"Svarta lådan" skulle jag helst vilja koppla in före elcentralen om anläggningen är lite större, så att allt fungerar som vanligt med befintliga säkringar i proppskåpet, men det lär väl knappast vara tillåtet att klippa den inkommande ledningen. Att göra så vore ju att förnedra nätleverantören. :P


Om jag förstår dig rätt - en “svart låda” på en ex. L1, då måste man se till att alla dom förbrukarna som ska drivas med egen el ligger på den fasen.

Vad händer när ex. vattenpumpen som går på tre faser startar? Egna elen tar slut ganska fort eller?
jack
 
Inlägg: 352
Blev medlem: 28 maj 2008 20:04
Ort: Kungälv

Re: Två hål i väggen eller...?

Inläggav Göran 12 jun 2008 00:11

Ja, man måste nog ha ganska mycket egen el om det hela ska funka och med trefas blir det inte så enkelt längre. Det är nog enklast att välja ut vissa förbrukare. Kan man få kyl och frys att gå på egen el är det gott nog, speciellt om man har lite reservkraft vid strömavbrott. Det är ju inte ovanligt att det blåser rejält innan ett strömavbrott och då blir ju ett litet vindkraftverk nästan självtänkande. På något konstigt sätt verkar vindkraftverket ha förstånd nog att ladda batterierna ordentligt vid storm. :P

Egentligen är det inte så tokigt med riktigt små vindkraftverk om man bara vill använda det som en reservkraftkälla vid kraftiga oväder. Små vindkraftverk (1-1,5 meter i diameter) klarar hårda vindar och även om de inte gör så stor nytta i vanliga fall blir de riktigt nyttiga vid oväder.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Föregående

Återgå till Hus med el (on grid)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster