Passivt solhus, Nybyggnad - ombyggnad

Re: Passivt solhus, Nybyggnad - ombyggnad

Inläggav PowerMizer 28 feb 2010 20:13

larsb skrev:Jag hoppas komma i gång och bygga innan hösten och behöver ideer,planen för närvarnde är ett enplanshus 80m2 ev med källare (om markförhållanden tilllåter) långsidan mot söder uterum på söderväggen.

Jag tror att en källare är bra. Dels för att man får lagringsutrymmen som inte är frusna vintertid och dels för att kunna rymma ev. panna, ackumulatortankar, bergvärmepump e.t.c. Med väl utvändigt isolerade källarväggar och golv har man dessutom nästan ett underjordshus! :wink: Bara att flytta ner om det blir en varm sommar eller krig eller nått. :P

En bra grej kan ju vara att bygga in uterummet i huskonstruktionen så att hela söderväggen blir ett avlångt uterum som huvudsakligen är ca 2 meter brett. Om väggen mellan "solariet" och själva huset görs av sten eller betong med nån halvmeters tjocklek så vinner du dels ett värmeutjämnande lager och en glasad luftsolfångare (hela uterummet).
För att klara av en sommar så kan man t.ex. ha vädringsluckor kombinerat med överhäng som skuggar huvuddelen av "solariet" sommartid.
larsb skrev:växt huset är trögstartat på förmiddagar februari o mars och ger väldigt lite mulna dagar då lsf verkar funka bra.

Luftsolfångare bygger ju på principen att solstrålarna värmer en absorbator som överför värmen till ett förbipasserande medium (luft). Med mitt exempel ovan så sparas värmen i den tjocka och tunga absorbatorn, så den kommer att vara mycket, mycket trögare att få varm, men så avger den värme in till huset hela natten.
larsb skrev:En väldigt bra lösning är att ta in sin tillluft genom ett rör i marken ca 150 mm dim 40 m långt och och ned grävt 2 m djupt gör att tillluftenär plusgradig hela vintern och sval på sommaren har provat på flera hus och det funkar.

Jag har aldrig provat det, men jag har insett hur bra det skulle vara till ett skafferi! :mrgreen:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Passivt solhus, Nybyggnad - ombyggnad

Inläggav RÖD@nörd 28 feb 2010 20:59

larsb skrev:En väldigt bra lösning är att ta in sin tillluft genom ett rör i marken ca 150 mm dim 40 m långt och och ned grävt 2 m djupt gör att tillluftenär plusgradig hela vintern och sval på sommaren har provat på flera hus och det funkar.


Låter snillrikt. Skulle det kunna gå att göra en sådan anläggning tillsammans med luftvärmepump innan luften kommer in i huset eller räcker inte värmeenergin som röret ger inte till då?
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Passivt solhus, Nybyggnad - ombyggnad

Inläggav PowerMizer 28 feb 2010 21:51

RÖD@nörd skrev:Låter snillrikt. Skulle det kunna gå att göra en sådan anläggning tillsammans med luftvärmepump innan luften kommer in i huset eller räcker inte värmeenergin som röret ger inte till då?

Jag misstänker att det behövs mycket mera area för värmeupptagning än detta rör. Först så överförs värmen från jorden sämre när luft är "värmebäraren", sen blir det inte så många kubikmeter jord att få värme ur på ett 40 meters rör. En luftvärmepump blåser nog ganska många kubikmeter luft per minut genom aggregatet, så man får säkert gräva ner vägtrummor för att inte få för stort undertryck i röret. Låter inte så bra. Jag skulle nog inte prova... :?
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Passivt solhus, Nybyggnad - ombyggnad

Inläggav Jonas L 01 mar 2010 19:36

Funkar verkligen det där med ett rör i marken på sommaren? Det borde ju bli fuktig "källarluft" av det....och kanske mögel och grejer där nere?
Jonas L
 
Inlägg: 300
Blev medlem: 16 okt 2009 18:10

Re: Passivt solhus, Nybyggnad - ombyggnad

Inläggav McB 01 mar 2010 19:44

Jonas L skrev:Funkar verkligen det där med ett rör i marken på sommaren? Det borde ju bli fuktig "källarluft" av det....och kanske mögel och grejer där nere?


Beror väl på hur mycket du tänker till innan. Tror nog att det funkar så länge det finns dränering, dosering och tillräckligt luftflöde.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Passivt solhus, Nybyggnad - ombyggnad

Inläggav PowerMizer 01 mar 2010 20:10

Jonas L skrev:Funkar verkligen det där med ett rör i marken på sommaren? Det borde ju bli fuktig "källarluft" av det....och kanske mögel och grejer där nere?

Jag har ju aldrig provat, men andra har gjort det, både för att få sval luft sommartid och "varm" luft vintertid. Det kan ju bli fuktigt på sommaren när den varma, fuktiga luften kondenseras i det kalla röret, men jag har inte hört något om det.

Om man sänker lufthastigheten den första biten kanske det funkar bättre i så fall?! Typ att man tar tilluften 2 meter ner i en brunn med hyfsad diameter och sen har ett 110's avloppsrör in i kåken. Eventuell fukt borde då hinna falla ut i brunnen där luften går långsamt och hinner tappa lite av värmen. Bara ännu en ogenomtänkt tanke.... :roll:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Passivt solhus, Nybyggnad - ombyggnad

Inläggav TonyMontano 01 mar 2010 20:20

Räcker det med en data fläck eller? har en brun på 15m från stugan om man skulle dra upp ett rör från den :D Dock så använder vi ju vatten brunnen men de spelar nog ingen roll eller?

Sen på vintern skulle man ju kunna reglera en öppning och dra röret till en luftsolfångare ;) detta göra man manuellt då man använder denna funktion 2 gånger^^ hösten och sommaren!
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Passivt solhus, Nybyggnad - ombyggnad

Inläggav PowerMizer 01 mar 2010 20:30

TonyMontano skrev:Räcker det med en data fläck eller?

Tvivlar på det.... Jag tror att det blir ganska trögt att dra luften 40-50 meter med en datafläkt. Om du ska göra det så tror jag du ska gräva ner så långt (40-50 m), och ner till frostfritt! Hur mycket kyla du får på sommaren vet jag inte men det räcker _minst_ till ett skafferi! På vintern är det nog klokt att göra som du säger: ta luften utifrån. Jag tror t.o.m. att du måste lägga ett Y i marken nån meter från brunnen så att du pluggar röret i brunnen och öppnar ett "vinterrör" som sticker upp 1,5-2 meter ur marken på sidan om brunnen. Annars riskerar du nog att få värsta iskakorna runt röret i brunnen! Vi bor ju inte nere i skåne, typ.... :wink:

En solfångare bör du nog ha på stugan och skicka in den markvärmda luften i den, då vinner du nog mycket när det är soliga vårdagar och -20 ute. :D
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Passivt solhus, Nybyggnad - ombyggnad

Inläggav larsb 01 mar 2010 21:00

Jonas L skrev:Funkar verkligen det där med ett rör i marken på sommaren? Det borde ju bli fuktig "källarluft" av det....och kanske mögel och grejer där nere?


I dom fyra hus jag varit med och gjort en sån konstruktion är det ingen som klagat på lukt. Rören har rejält fall mot 90 böjen längst bort från huset vilken är dränerad ut i en singelbädd.

Räcker det med en data fläck eller?


I det hus jag byggde åt mig själv -94 funkade det med självdrags ventilation och den luft kökspannan förbrukade, det förutsätter ju att huset är tätt men det ska ju ett nytt hus va :)
larsb
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 19 dec 2008 16:26
Ort: skjutsbol värmland

Re: Passivt solhus, Nybyggnad - ombyggnad

Inläggav McB 01 mar 2010 21:56

Ett hus med sten grund under jord mot kalla norr, hel stenvägg i söder eller några grader mot öst som värmelagring.
Södervägg inbyggt i en typ av växthus till en gigantisk lsf utan direkt cirkulation för att maximera uppvärmningen. Ventileras sommartid.
Inluft till huset kommer genom nedgrävda rör för att utnyttja markvärmen vintertid och kylan sommartid.
En kökspanna med självcirkulationssytem mot acktankar och radiatorslinga, tjänstgör även som spis vintertid.

Tillägg
Rör för inluft dras till skafferi och kyl/frys.
Dubbelt elsystem på vissa platser.
Energi för att driva husets grund behov genereras med solceller, du ska kunna klippa sladden och huset ska förbli beboeligt om än strömlöst. En batteribank blir ett måste om inte bäcken exsiterar.

Peta in lite mer ideer nu!
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Passivt solhus, Nybyggnad - ombyggnad

Inläggav PowerMizer 01 mar 2010 23:11

larsb skrev:Rören har rejält fall mot 90 böjen längst bort från huset vilken är dränerad ut i en singelbädd.
Smart! Det måste vara idiotsäkert! Kanske, kanske att böjen fryser ihop vintertid här uppe, men det märker man säkert!
McB skrev:Peta in lite mer ideer nu!

Gillar dina idéer! Nu börjar det likna ett drömhus! :mrgreen:

Är det nån som vet nått om en ekoby i Dalarna (eller angränsande län) där man byggt ett underjordshus med bildäcksväggar? Såg nått på Youtube, men har inte sparat ner den filmen... :( Jag hade tänkt åka runt på såna ställen till sommaren! Bättre o billigare än Skara-Berts Sommarland! :P

Jag hade gärna bidragit med lite funderingar ikväll, men jag ska försöka lägga mej i tid. Jag ska ut på en "walk-about" imorgonbitti. :wink:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Passivt solhus, Nybyggnad - ombyggnad

Inläggav McB 02 mar 2010 11:06

kika på den här http://hem.fyristorg.com/assets/

tror det är denna du jagar http://www.jordskepp.org/
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Passivt solhus, Nybyggnad - ombyggnad

Inläggav HJFF1969 02 mar 2010 15:26

Varför inte en mörk stenvägg som avgränsar växthuset mot övriga bostaden, solen lyser på den mörka stenväggen som absorberar värmen, vipps så man behöver ingen luftsolfångare, den är ju redan byggd som en del av huset och inga förluster då den placeras inomhus.

Bygger man huset på lämpligt ställe utan risk för fukt tror jag på ideen att bygga stora delar av huset under jord, man kan ju då ha jordkällaren i direkt anslutning till köket.
Användarvisningsbild
HJFF1969
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 04 jan 2008 16:43

Re: Passivt solhus, Nybyggnad - ombyggnad

Inläggav McB 02 mar 2010 17:33

Tanken var nog att det skulle funka som altan/uterum och lsf.

Just nu har jag -5 ute och +5 på den inglasade altanen :D
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Passivt solhus, Nybyggnad - ombyggnad

Inläggav PowerMizer 03 mar 2010 21:29

Jag är tebax hemma, men mest fysiskt... Jag är så trött så jag säger: PASS!
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

FöregåendeNästa

Återgå till Hus med el (on grid)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster