Dokumentär - Survivorman - Off The Grid

Dokumentär - Survivorman - Off The Grid

Inläggav KennethE 09 mar 2009 19:36

Les Stroud mer känd som Survivorman spelade in en dokumentär om när han med sin familj flyttade långt ut på landet för att leva bekvämt utan anslutning till elnät och liknande. Kan vara värd att titta på ifall man hittar den, vilket jag inte tror vållar de flesta här några större bekymmer. :-)

Leta efter:
Survivorman - Off The Grid
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Dokumentär - Survivorman - Off The Grid

Inläggav PowerMizer 09 mar 2009 22:03

Nja, den är väl bara halvbra... Han verkar ha gott om klöver och skaffar fram det som behövs. Ladan blir trång att bo i och han köper ett prefabricerat (om jag minns rätt) hus som kommer på lastbil. Det finns ljuspunkter i filmen, men ska det ändå tankas ned så föreslår jag att man prioriterar "It's not easy being green" med familjen Strawbridge. Det är en serie som sändes på BBC2 2006. En "Season II" sändes 2007, och den är också kul.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Dokumentär - Survivorman - Off The Grid

Inläggav KennethE 09 mar 2009 23:28

Låter trevligt, får kolla på dem.

Hittade för övrigt en intressant bok, Farm Blacksmithing, som pdf. Den kanske kan tilltala någon här? Kan vara användbart ifall man planerar för den tid när vi tvingas gå off-off-off-grid. :-)
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Dokumentär - Survivorman - Off The Grid

Inläggav PowerMizer 10 mar 2009 00:11

Jo, den boken är intressant!

Egentligen ska väl denna tråd ligga under "Länktips" eller "Övrigt", kan jag tro?! :?
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Dokumentär - Survivorman - Off The Grid

Inläggav mastermute 10 mar 2009 01:11

PowerMizer skrev:men ska det ändå tankas ned så föreslår jag att man prioriterar "It's not easy being green" med familjen Strawbridge. Det är en serie som sändes på BBC2 2006. En "Season II" sändes 2007, och den är också kul.


Säsong 3 har precis slutat, kan hittas på nätet också...

Survivorman - Off the Grid finns här: http://video.google.com/videoplay?docid ... 9915152822
- Johan
mastermute
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 21 jan 2009 03:16
Ort: Jönköping

Re: Dokumentär - Survivorman - Off The Grid

Inläggav PowerMizer 10 mar 2009 01:20

mastermute skrev:Säsong 3 har precis slutat, kan hittas på nätet också...
Hupp... Och det har jag missat?!?! :shock:

Seed/Leech: 0 seeder(s), 0 leecher(s), 0 total peer(s) - Torrent Health: Health 0/5
0 downloads completed with 0.00KB (0 bytes) transferred (not reported)
Last Stats Update: 6 weeks 2 days 6 hours 45 minutes ago
Hmpf! Får söka mera noga imorgon... :lol:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Dokumentär - Survivorman - Off The Grid

Inläggav KennethE 10 mar 2009 02:28

Tittade just på "How to Forge a Frontier Style Tomahawk", den var också trevlig ifall man är intresserad av smide.

Och "Knifemaking Unplugged-Lively Forge" är mycket sevärd för samma personer.

Ifall flera är intresserade kanske någon orkar sätta ihop en tråd för smide och liknande under övrigt med sådana tips. :-)

Det hör ju inte till huvudämnet här, men tangerar ju det intresse många här har av att göra saker själv i stället för att köpa fabrikstillverkat.

Fast för annat liknande man kanske kan hänvisa till bryggforum. ;-)
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Dokumentär - Survivorman - Off The Grid

Inläggav mastermute 10 mar 2009 09:15

PowerMizer skrev:
mastermute skrev:Säsong 3 har precis slutat, kan hittas på nätet också...
Hupp... Och det har jag missat?!?! :shock:


Leta gärna efter "Victorian Farm" också. 3 personer som under ett år lever under förhållanden som efterliknar viktoriansk tid. Oerhört interessant! (Tyckte jag i alla fall ;) )
- Johan
mastermute
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 21 jan 2009 03:16
Ort: Jönköping

Re: Dokumentär - Survivorman - Off The Grid

Inläggav Jernet 10 mar 2009 10:49

Okey! Har just kollat in filmen "Survivorman - Off the Grid" och den säger mig absolut ingenting :shock:
Det enda den säger möjligen är " look at me, i have have so much money, i can do what i want" :evil:
Jernet
 

Re: Dokumentär - Survivorman - Off The Grid

Inläggav KennethE 10 mar 2009 11:01

Nja, har han inte råd att borra en brunn några meter ner är det nog inte det det handlar om. :-)

Den viktigaste poängen är nog att det faktiskt går att leva ett relativt modernt liv utan många av de saker de allra flesta tror att det inte går att leva utan, och att det finns andra värden i livet än de de flesta sätter högst.

Sedan kan den vara bra som en FAQ för den som tittar in här helt utan förkunskaper för att få en liten överblick av ett system. Och att det är möjligt att leva så utan att ha alla de kunskaper som alla här verkar ha, det finns ju såna där konstiga människor som inte föredrar att bygga allt själv. ;-)

Alla är ju inte som vi, som helst smider en M3-skruv hellre än att gå till järnaffären och köpa den. :-)
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Dokumentär - Survivorman - Off The Grid

Inläggav Jernet 10 mar 2009 11:05

Nja, har han inte råd att borra en brunn några meter ner är det nog inte det det handlar om


Nä men han har dock råd att anlita en helikopter :shock: för att flyga in sitt virke.
Som jag förstod det så tyckte han det var för dyrt att borra, inte att han inte hade råd.
Visst var det en intressant dokumentär, men ändock inte.
Jernet
 

Re: Dokumentär - Survivorman - Off The Grid

Inläggav KennethE 10 mar 2009 11:17

Nja, som jag förstod det var det leverantören av stugan som hade lovat att de kunde leverera vart som helst, och när de förstod att de kunde hamna i TV blev de väldigt motiverade att uppfylla sitt löfte. Hade han haft råd att betala det själv hade han nog haft råd att borra brunnen också. :-)
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Dokumentär - Survivorman - Off The Grid

Inläggav Jernet 10 mar 2009 11:25

KennethE skrev:Nja, som jag förstod det var det leverantören av stugan som hade lovat att de kunde leverera vart som helst, och när de förstod att de kunde hamna i TV blev de väldigt motiverade att uppfylla sitt löfte. Hade han haft råd att betala det själv hade han nog haft råd att borra brunnen också. :-)


Ja du kanske har rätt!
I vilket fall som helst blir jag jäkligt sugen på att testa detta med att bo "off grid" men jag tror tyvärr inte jag får frugan med mig på detta.
Har lagt ut lite krokar här å där, men det vill inte riktigt nappa :mrgreen:
För min del så känns det lite som att det vore dags att lägga av karriären å börja leva :P På riktigt.
Mitt "off grid" hus skulle dock ligga på sydligare breddgrader än sverige.
Jernet
 

Re: Dokumentär - Survivorman - Off The Grid

Inläggav mastermute 10 mar 2009 12:08

Jernet skrev:I vilket fall som helst blir jag jäkligt sugen på att testa detta med att bo "off grid" men jag tror tyvärr inte jag får frugan med mig på detta.
Har lagt ut lite krokar här å där, men det vill inte riktigt nappa :mrgreen:
För min del så känns det lite som att det vore dags att lägga av karriären å börja leva :P På riktigt.
Mitt "off grid" hus skulle dock ligga på sydligare breddgrader än sverige.


Sakta men säkert arbetar jag mig däråt. Skulle jag sagt för två år sedan att jag ville klippa linorna så hade det blivit protester. Men genom en medveten bearbetning (visa program som tex "It's not easy being green" etc) så börjar nog "polletten trilla ner". Det blir nog inte helt "off-grid" dock, utan "grid-interactive":

Bild 1.png
Bild 1.png (173.68 KB) Visad 15045 gånger


Klippt ur: http://books.google.com/books?id=lZ_gKlO9BS0C
- Johan
mastermute
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 21 jan 2009 03:16
Ort: Jönköping

Re: Dokumentär - Survivorman - Off The Grid

Inläggav KennethE 10 mar 2009 15:53

jernet,
Det var väl också ett syfte med filmen, att visa för resten av familjen att det är möjligt och att det faktiskt kan vara en positiv upplevelse. Och att man faktiskt inte måste klara sig med utedass, fotogenlampor och hacka hål i isen för att tvätta sig. Av någon anledning tycker oftast inte kvinnor det låter lockande.

Funderar för övrigt på ifall man inte kan fixa tvätt- och diskmaskin som inte använder el för uppvärmning utan som man matar med varmvatten från ackumulatortanken. Sådant tycker också de flesta kvinnor är viktigt, de nöjer sig inte med att man skakar av tallriken och accepterar inte att man skickar ut dem på tvättbryggan med ett klappträ, inte ens ifall man erbjuder sig att hjälpa dem att hugga hål i isen.

Dagens kvinnor är mesiga och bortskämda. :twisted: ;-)
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Nästa

Återgå till Hus utan el (off grid)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster