Centralvärme: Självcirkulation.

Centralvärme: Självcirkulation.

Inläggav PowerMizer 05 mar 2009 14:15

Hej!

Redan från början vill jag vara lite hård mot er: Om du inte har bra med kött på benen, så svara inte i denna tråd. Läs bara, men svara inte!

Jag har diskuterat självcirkulation senaste veckan, men det är lite lurigt att räkna på för en amatör.

Ett av problemen: Pannan står i byggnad 1 på höjd 0m (noll meter). Därifrån skall en kulvert grävas till byggnad 2 vars golv ligger på höjden +2m. Kulverten kommer att ligga lägre än 0m första biten mellan byggnaderna, kanske på -1m - -1,5m. Kulvertens längd är, låt säga, 40 meter. Vid start av anläggningen kan pump kopplas in för att få igång systemet. Byggnad 2 har 2 våningar. Byggnad 1 har ackumulatortank och kommer nog att konstant (under eldningssäsongen) hålla en temperatur över 50-60 grader
Fråga1: Vad behövs för dimension på kulvertrören för att överföra 6-8 kW?
Fråga2: Hur räknar man på sådant?

Detta är en första fundering, men det finns mera att fråga om.

* Känner du någon gammal rörkrökare som kan sitt hantverk?
* Har du tillgång till avancerad litteratur för självcirkulationssystem?

Vi hörs!

PS.
Om du inte har bra med kött på benen, så svara inte i denna tråd.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Centralvärme: Självcirkulation.

Inläggav Karro 05 mar 2009 16:40

Bild
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Centralvärme: Självcirkulation.

Inläggav M8e 05 mar 2009 21:23

Bild
VVS-handboken är ett hett tips. Innehåller massa tabeller och diagram för att räkna på allt möjligt.

Har aldrig räknat på självcirkulation men det är densitets/vikt-skillnaden som driver det hela, så det är nog där man får börja räkna för att få ut hur tryckskillnaden blir. Sen får man räkna vilka flöden man behöver och på motstånden i rören osv.

Edit:Tänkt och räknat lite på tryckskillnaden.
Exempel:
En vattenpelare som är 1 cm2 och 10m hög och är 60grader så har man en vikt/tryck på:
0.0001m2*10m=0,001m3
0,001m3*983.2=0,9832kg

Alltså 0,9832kg/cm2 (=0,9641898bar)

Vid en temperatur på 40grader så blir det istället :
0,001m3*992.2=0,9922kg

Alltså 0,9922kgkg/cm2 (=0,9730158bar)
0,9730158-0,9641898=0,008826bar
Detta blir 0,08993694 mVp.
Användarvisningsbild
M8e
 
Inlägg: 346
Blev medlem: 27 mar 2008 20:07
Ort: Ume

Re: Centralvärme: Självcirkulation.

Inläggav deepforest 06 mar 2009 02:04

Utan att räkna på det (Kommer inte åt mina böcker nu) Så tror jag att det blir svårt att få det att fungera bra med så liten höjdskillnad och så långt avstånd. Rören blir orimligt grova så kostnaden för den kulverten kommer att vida överstiga vad pump och drift av denna skulle kosta. Dessutom, med grövre rör så ökar arean på rören och därmed värmeförlusten.

Måste du har självcirkulation?, Det ger nämligen en lite oönskad bieffekt. Ojämn värme, Dvs. temperaturen kan pendla rätt mycket upp o ner.
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Centralvärme: Självcirkulation.

Inläggav PowerMizer 06 mar 2009 12:00

Karro: Bra med en bild! Kanske förklarar för dom som inte är van vid självcirkulationssystem! :)
Kompletterar med en .pdf som har lite text och bl.a. en bild på "våningsvärmeledning", en variant på Geysersystem.

M8e skrev:VVS-handboken är ett hett tips. Innehåller massa tabeller och diagram för att räkna på allt möjligt.
Är det en bok du har, och kan låna ut?
M8e skrev:Edit:Tänkt och räknat lite på tryckskillnaden.
Det går ju att räkna på! :D Problemet är, som du säger, alla andra parametrar... Skulle tro att man kan ta värden för vattnets "friktion" i ledningen från andra tillämpningar, t.ex. tilloppstuber e.dyl. Bäst är naturligtvis en bra bok med lathundar och tabeller! :D

deepforest skrev:Kommer inte åt mina böcker nu
Du har bra böcker?? :mrgreen:
deepforest skrev:Måste du har självcirkulation?, Det ger nämligen en lite oönskad bieffekt. Ojämn värme, Dvs. temperaturen kan pendla rätt mycket upp o ner.
Måste är ju ett ganska definitivt ord, men det är ju självcirkulationen som är själva poängen! Jo, men det kan man väl delvis komma runt med en stooor ackumulator vid pannan så att inte tempen är nere på 20-40 grader på morgonen?! Om man dessutom har shunt i byggnad 2 så går det ju hetare vatten i kulverten (naturligtvis med högre förluster som följd av detta). EDIT: <--- Tänker på att ha bra snurr på vattnet. När det är lågt "delta" så snurrar det ju dåligt...
Bilagor
sjalvcirk.pdf
Utdrag från ITK, Byggteknik, Del II:2
Lättare med .pdf än bilder i fel storlekar... :-(
(444.31 KB) Nerladdad 653 gånger
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Centralvärme: Självcirkulation.

Inläggav M8e 06 mar 2009 14:49

Tyvärr har jag inte den boken. Har bara kopior på några sidor.
Men lundagrossisten har ett utbildningskompendie som innehåller monogram för koppar, stål och pex. Innehåller även formler för att räkna ut effekt, flöden och annat.
http://www.lundagrossisten.se/lunda/export/sites/lunda/documentslib/pdf/komp6.pdf
Användarvisningsbild
M8e
 
Inlägg: 346
Blev medlem: 27 mar 2008 20:07
Ort: Ume


Återgå till Hus utan el (off grid)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron