Stuga utan el, råd och tips mottages gärna :)

Re: Stuga utan el, råd och tips mottages gärna :)

Inläggav Martin 24 feb 2009 16:18

mastermute skrev:Var fick du det priset? Jag kollade med deras lokala återförsäljare, Swedol, och de vill ha 1400:- + moms för T-105


980+moms var priset jag fick av global förra veckan.
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Re: Stuga utan el, råd och tips mottages gärna :)

Inläggav Manke 24 feb 2009 22:55

Tack för denna batteridiskussion.

Göran skrev:Skulle man inte kunna säga att våta batterier är bra till vindkraftverk där laddningen är brutal, medan man med fördel (och av bekvämlighet) kan använda AGM/Gel till solenergianläggningar där man kan kontrollera laddningen på ett helt annat sätt?

Är det så det är, i så fall satsar jag alltså på våta batterier i och med att jag både tänker köra med Black 300 och solpanel?
Vet inte hur bra regulatorn för vindkraftverket är, om den riskerar förstöra AGM-batterier, men den regulator jag kommer köra för solcellerna är en IVT mppt.


Cyklisten skrev:Jag håller med Karro. En nybörjare mördar alltid sitt första batteripaket, så det är bäst att köpa begagnade batterier. De ska vara våta, som tål mera än de "torra".

Jasså, risken är stor att man mördar dem alltså?
Beror det i så fall på att man belastar dem för mycket eller att man dimensionerat anläggningen fel?

Karro skrev:Man får titta lite grand på hur man tänker använda batterierna. Om man räknar med att ladda, sedan ladda ur, ladda, ladda ur, osv. Eller om man räknar med att hålla en hög laddningsnivå för det mesta, och konstantladda.

Alltså, dimensionerar man för att komma till stugan på helger, då har man ladda/ladda ur-situationen. Bor man permanent får man dimensionera upp allt, och snarare försöka hålla allt laddat hela tiden.


Troligen kommer jag vara i stugan någon vecka i stöten under sommaren, och sen under någon helg, under vinter, höst och vår.
Tidigare har jag räknat ut en dagsförbrukning på 675 Wh, 5 dagars batterikapacitet skulle ge en batteripool på ca 400 Ah.

Kommer troligen börja med att ha ca 200 Watts solpanel och Vindkraftverket på 300 Watt.
Känns det rimligt med denna fördelning mellan batterier ock solceller/vind, eller borde jag öka någonstans?
Om jag kör så här, kommer jag då i så fall snabbt att "mörda" mina batterier?

Mvh
Magnus
Manke
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 06 jan 2009 21:01

Re: Stuga utan el, råd och tips mottages gärna :)

Inläggav Göran 25 feb 2009 02:28

Jag vet inte. Jag är ingen batteriexpert, men när det gäller mindre verk som Black 300 tror jag inte det har så stor betydelse, men det är vad jag själv tror.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Stuga utan el, råd och tips mottages gärna :)

Inläggav PowerMizer 25 feb 2009 10:32

Göran skrev:Skulle man inte kunna säga att våta batterier är bra till vindkraftverk där laddningen är brutal, medan man med fördel (och av bekvämlighet) kan använda AGM/Gel till solenergianläggningar där man kan kontrollera laddningen på ett helt annat sätt?

Allt har väl med regulatorns kvalité att göra, om ni frågar mej...
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Stuga utan el, råd och tips mottages gärna :)

Inläggav Karro 25 feb 2009 11:04

Ja då får vi 10000kronorsfrågan - vilken regulator har bra kvalitét"?
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Stuga utan el, råd och tips mottages gärna :)

Inläggav PowerMizer 25 feb 2009 11:42

Asså, jag vet inte, men det brukar ju avspegla sej på priset.
Köper man en liten och lätt, Kinesisk regulator för 1000:- med LCD, USB-koppling, programvara, inbyggd kaffebryggare, mulltoa och MP3-spelare så gissar jag att man fått en dålig regulator om man jämför med en svart, tråkig och tung låda av känt märke för samma peng.

Nu är detta bara några exempel som kan vara för stora eller för dyra eller fel för er anläggning på nått annat sätt, men jag gissar att dom funkar bra i många år...
* OutBack FLEXmax 60
* Xantrex C35 / C40
* Morningstar TriStar TS-45
* Blue Sky Energy Solar Boost 3024iL
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Stuga utan el, råd och tips mottages gärna :)

Inläggav KennethE 25 feb 2009 12:32

Det bästa är nog att bygga själv, då har man i alla fall ingen annan att skylla på. :-)

Men framför allt kan man när man bygger själv välja bättre komponenter och inte behöva kompromissa lika mycket som man måste vid stora serier.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Stuga utan el, råd och tips mottages gärna :)

Inläggav mastermute 25 feb 2009 19:50

KennethE skrev:Det bästa är nog att bygga själv, då har man i alla fall ingen annan att skylla på. :-)

Men framför allt kan man när man bygger själv välja bättre komponenter och inte behöva kompromissa lika mycket som man måste vid stora serier.


Om man inte är en rackare på att konstruera själv, funkar en sån här http://ghurd.info/index.html ? Eller ska man punga ut ytterligare en förmögenhet på en OutBack?
- Johan
mastermute
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 21 jan 2009 03:16
Ort: Jönköping

Re: Stuga utan el, råd och tips mottages gärna :)

Inläggav Martin 25 feb 2009 22:17

Den fungerar bra till vindkraft och våta batterier men eftersom den inte går över till underhållsladdning, så är det inte lämplig till AGM batterier.
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Re: Stuga utan el, råd och tips mottages gärna :)

Inläggav Göran 26 feb 2009 23:36

Jag använder en kinesisk regulator till solpanelen och jag är helnöjd med den. :wink:
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Stuga utan el, råd och tips mottages gärna :)

Inläggav PowerMizer 26 feb 2009 23:40

Göran skrev:Jag använder en kinesisk regulator till solpanelen och jag är helnöjd med den. :wink:
Men har den mulltoa?? :P
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Stuga utan el, råd och tips mottages gärna :)

Inläggav Göran 26 feb 2009 23:50

Nej, bara PWM, justerbara spänningsnivåer, temperaturkompensation och LCD-display. :wink:
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Stuga utan el, råd och tips mottages gärna :)

Inläggav PowerMizer 26 feb 2009 23:54

Ja, du ser hur Kineserna gör.... Snart är väl klisterlappen med "Made in China" ett tillbehör. :lol:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Stuga utan el, råd och tips mottages gärna :)

Inläggav Göran 27 feb 2009 00:17

Igår satt jag och lyssnade när bl.a. Vestas pratade marknad och vad världens största företag i branschen (Vestas) hade att säga om Kina, var att den som inte är med där nu finns inte om några år. Under middagen när de tunga herrarna från Kvarkenvinden och Vestas frågade mig vad jag sysslade med och jag svarade vindkraft, då nickade man respektingivande och det gjord man nog rätt i. :P
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Stuga utan el, råd och tips mottages gärna :)

Inläggav Fritte 27 feb 2009 08:30

Nu blir jag nyfiken Göran.
Vad hade hänt om man inte hade nickat respektingivande mot dig?
Fritte
 
Inlägg: 209
Blev medlem: 09 sep 2008 18:13
Ort: Linköping

FöregåendeNästa

Återgå till Hus utan el (off grid)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster