Stuga utan el, råd och tips mottages gärna :)

Re: Stuga utan el, råd och tips mottages gärna :)

Inläggav Martin 24 feb 2009 01:33

Det är nog ingen som vet hur bra eller dåliga Biltemas SMF fritidsbatterier är. Den nya sorten har inte funnits så länge. Jag köpte ett 120Ah i somras bara för att testa och än så länge fungerar det bra.

En del säger att Trojans traktionära batterier är de mest prisvärda RE batterier. De finns att få tag i Sverige på global.se. Jag har varit i kontakt med dem och de tar 980kr+moms för T-105. Det är ett 6 voltsbatteri på 225Ah. Det blir ungefär samma pris per Ah som Biltema men man får istället ett garanterat bra batteri.
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Re: Stuga utan el, råd och tips mottages gärna :)

Inläggav PowerMizer 24 feb 2009 01:40

Martin skrev:Det är ett 6 voltsbatteri på 225Ah. Det blir ungefär samma pris per Ah som Biltema men man får istället ett garanterat bra batteri.
Kan vara nått, har inte kollat in hemsidan ens, men... :?

Jämfört med Bilbutterix så är det inget att fundera på, bara att klippa till! :D
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Stuga utan el, råd och tips mottages gärna :)

Inläggav Karro 24 feb 2009 08:03

Prova att få tag på begagnade batterier från en batterifirma. Då gråter man inte blod om något händer. Jag gav 400kr/styck för 6V/250Ah.

Fördel AGM:
* underhållsfria, dvs. man behöver inte fylla på vatten
* gasar inte - ingen explosionsrisk
Nackdel:
* Tål inte misshandel. Kräver perfekt laddare.

Fördel våta:
* mycket tåligare. Tål överladdning.
Nackdel:
* Man behöver kolla vattennivån någon gång då och då. Dvs. batterierna behöver placeras så att man kan se vattennivån. på rad exempelvis.
* De gasar och kan under olyckliga omständigheter explodera. Dvs. placeras inte i vardagsrummet eller köket.

Köper man AGM, bör man samtidigt köpa bra och dyr laddare och spänningsregulator för solpanel/vindturbin.

Man kan kolla livslängden på batterierna. Våta brukar anges ha en livslängd på 10-15-20 år. När batterierna blir gamla tappar de kapacitet, men fungerar ändå. Därför kan man köpa begagnade.

För ett visst grovt mått på hur "bra" batterierna är kan man kolla vikten på dem. Ju tyngre, desto längre livslängd, då de innehåller mer bly. Industribatterier är ofta väldigt tunga.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Stuga utan el, råd och tips mottages gärna :)

Inläggav Karro 24 feb 2009 08:35

Jag surfade runt lite grand och hittade lite mer information om Trojan T-105.
Livslängd beräknat 3-5 år (eller 4-8 år om man är riktigt försiktig) eller 250 laddningar/urladdningar.
Eftersom de sägs ha dubbelt så lång livslängd som "vanliga" batterier, kan man kanske räkna med hälften för biltema-batterierna.
Batterier har kortare livslängd, ju mer man laddar ur dem vid varje cykel.

Man får titta lite grand på hur man tänker använda batterierna. Om man räknar med att ladda, sedan ladda ur, ladda, ladda ur, osv. Eller om man räknar med att hålla en hög laddningsnivå för det mesta, och konstantladda.

Alltså, dimensionerar man för att komma till stugan på helger, då har man ladda/ladda ur-situationen. Bor man permanent får man dimensionera upp allt, och snarare försöka hålla allt laddat hela tiden.

Att satsa på två stycken Trojan T-105 tycker jag låter som en bra idé att börja med.
Bra batterier och priset verkar ju ganska ok. När man använt sitt system några år, har man mer erfarenhet och kanske ändå vill ändra en hel del. Man märker om energimängden räcker till. Eller så fortsätter man på samma sätt och byter ut batterierna mot nya efter 3-5 år.

Eller, vad tycker ni andra?
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Stuga utan el, råd och tips mottages gärna :)

Inläggav Cyklisten 24 feb 2009 10:36

Jag håller med Karro. En nybörjare mördar alltid sitt första batteripaket, så det är bäst att köpa begagnade batterier. De ska vara våta, som tål mera än de "torra".
Cyklisten
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 11 dec 2008 21:02

Re: Stuga utan el, råd och tips mottages gärna :)

Inläggav KennethE 24 feb 2009 11:03

Ett batteri med sådan kapacitet som vi talar om här måsta alltid betraktas som explosivt oavsett konstruktion. Tänk sitiuationen att man ställer det i redskapsskjulet i trädgården, och en spade eller ett spett ramlar ner och lägger sig över polerna. Eller om man har det i en garderob i bostaden och en trådgalge ramlar ner på det.

Ett bilbatteri innehåller enorma mängder energi som dessutom kan levereras under kort tid vilket kan orsaka mycket stor förödelse.

Det bör man ha stor respekt för!
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Stuga utan el, råd och tips mottages gärna :)

Inläggav Jernet 24 feb 2009 12:30

KennethE skrev:Ett batteri med sådan kapacitet som vi talar om här måsta alltid betraktas som explosivt oavsett konstruktion. Tänk sitiuationen att man ställer det i redskapsskjulet i trädgården, och en spade eller ett spett ramlar ner och lägger sig över polerna. Eller om man har det i en garderob i bostaden och en trådgalge ramlar ner på det.

Ett bilbatteri innehåller enorma mängder energi som dessutom kan levereras under kort tid vilket kan orsaka mycket stor förödelse.

Det bör man ha stor respekt för!


Precis!
Jag har varit med om 3 st batteriexplosioner, varav den ena ledde till sjukhusbesök när min svågers hela ansikte inkl, ögon var indränkta i batterisyra, så var för fasiken rädda om er när ni håller på med batterier, det är absolut inga leksaker.
En annan av dom tre brännde sig kraftigt på armen när hans silverlänk kom i kontakt med batterispänningen vid inkoppling på en bil.
Tänk på att man kan gladerligen svetsa utan problem med 2 st vanliga bilbatterier :shock:
Jernet
 

Re: Stuga utan el, råd och tips mottages gärna :)

Inläggav Martin 24 feb 2009 14:01

Jag håller med om att våta batterier är bättre. Är man rädd för att man ska glömma att fylla på vatten så finns det automatpåfyllning att köpa med slangar och grejer, då sköter det där av sig självt.

Första gången jag hörde talas om Trojan var på Otherpower och där verkar i stort sett alla använda Trojan. Om man går ner lite i urladdningsgrad till 50 - 60% så verkar det inte vara några problem att få dem att hålla i 8 år eller mer.
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Re: Stuga utan el, råd och tips mottages gärna :)

Inläggav Karro 24 feb 2009 14:16

Det här är inte tänkt att vara en avskräckande bild. Man får bara tänka på att det kan hända och vara beredd på det. De var blixten, under ett åskväder, som åstadkom det här. Hur vet jag inte riktigt.
Bild
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Stuga utan el, råd och tips mottages gärna :)

Inläggav Jernet 24 feb 2009 14:21

Karro skrev:Det här är inte tänkt att vara en avskräckande bild. Man får bara tänka på att det kan hända och vara beredd på det. De var blixten, under ett åskväder, som åstadkom det här. Hur vet jag inte riktigt.
Bild


Då måste du nästan ha fått ett överslag som tänt knallgas!
Blixten i sig slår nog inte sönder några batterier.
Så till vida du inte fått en "direct hit" men då hade du nog inte bara blivit av med ett batteri :wink:
Jernet
 

Re: Stuga utan el, råd och tips mottages gärna :)

Inläggav mastermute 24 feb 2009 15:34

Martin skrev:Jag har varit i kontakt med dem och de tar 980kr+moms för T-105. Det är ett 6 voltsbatteri på 225Ah.


Var fick du det priset? Jag kollade med deras lokala återförsäljare, Swedol, och de vill ha 1400:- + moms för T-105 :cry:
- Johan
mastermute
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 21 jan 2009 03:16
Ort: Jönköping

Re: Stuga utan el, råd och tips mottages gärna :)

Inläggav Jernet 24 feb 2009 15:44

mastermute skrev:
Martin skrev:Jag har varit i kontakt med dem och de tar 980kr+moms för T-105. Det är ett 6 voltsbatteri på 225Ah.


Var fick du det priset? Jag kollade med deras lokala återförsäljare, Swedol, och de vill ha 1400:- + moms för T-105 :cry:


Martin har kontakter, det har inte du :mrgreen: :wink:
Jernet
 

Re: Stuga utan el, råd och tips mottages gärna :)

Inläggav Jernet 24 feb 2009 15:46

Jag kollade med deras lokala återförsäljare, Swedol


Swedol är väl ingen "lokal" återförsäljare direkt :shock:
Jernet
 

Re: Stuga utan el, råd och tips mottages gärna :)

Inläggav mastermute 24 feb 2009 15:47

Jernet skrev:Swedol är väl ingen "lokal" återförsäljare direkt :shock:


Lokal i den bemärkelsen att det är en återförsäljare som finns på min ort...
- Johan
mastermute
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 21 jan 2009 03:16
Ort: Jönköping

Re: Stuga utan el, råd och tips mottages gärna :)

Inläggav Göran 24 feb 2009 16:14

Skulle man inte kunna säga att våta batterier är bra till vindkraftverk där laddningen är brutal, medan man med fördel (och av bekvämlighet) kan använda AGM/Gel till solenergianläggningar där man kan kontrollera laddningen på ett helt annat sätt?
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

FöregåendeNästa

Återgå till Hus utan el (off grid)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster