Skulle behöva lite tips och råd !

Skulle behöva lite tips och råd !

Inläggav dipalma 21 okt 2008 22:48

Hej.

Skulle behöva lite tips och råd till mitt lilla bygge uppe i Hälsingland.

Stuga på ca 25m2 + loft 7m2 och skall drivas med 12v el.
Tänkt utrustning:
ca 7-10 lampor (diod)
Vattenpump.
Stereo.
cirkelationsfläkt för värmen.
Köksfläkt.
Lcd tv 19"
+ lite annat smått och gått som ex ladda datorn och ficklampor ibland mm.

Har fått tag i en solpanel som heter Solec international S-70 som jag antar ligger på 70w. (är det en bra panel eller )
3 st 110amp batterier i bra skick som kommer från en tele station.


Men vad ska jag ha för en panel till denna solcell ?? Har kollat på den som säljs här i webshoppen med display och den verkar ju bra men ska jag ha 16A eller 40A ? går det att koppla in fler än en solcell till dessa regulatorer ?


Har även fått farsans gammla vindkraftverk från 1979 (tror jag) som han köpte för 7-8 år sedan man aldrig fått igång.
Den heter Winco modell 1200-12 200w max (se bild)
Tror ni att det är något att satsa på ? jag tror att det bara är kolen som sitter på själva vridningen ner mot masten som har gått sönder men jag ska mäta upp den någon dag så får vi se men jag har hittat en firma som kan fixa kol http://www.karma.se .
Tyvärr så står vindkraftverket ca 50-60 meter från stugan så det blir ju en ganska lånd och grov kabel.. Hur grov kabel behövs igentligen och kan jag koppla in den till samma regulator som solcellen ??

Har en tanke som kanske är helt galen men måste fråga ändå.
Om man bygger en batterilåda nedanför masten med ex 2 110amp batterier och sätter en omvandlare 12-230v där så måste man ju kunna dra en vanlig gummikabel 230 fram till stugan och en batteriladdare till den batteribanken !! eller funkar inte det ?

Och så har jag ett elverk på 2,2kw som jag driver dammsugare och maskiner med.

Skulle även vara tacksam på tips om bra batteriladdare som jag kan ladda batterierna med när jag kör elverket.


Mycket tacksam för tips och råd
Mvh
Tomas palmquist
dipalma
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 21 okt 2008 22:33

Re: Skulle behöva lite tips och råd !

Inläggav Göran 21 okt 2008 23:51

Hej, Tomas!
Solpanelen vet jag inget om, men det är säkert inget fel på den. Att köra allt det där med en panel på 70 watt blir nog lite svårt, men några dagar bör det räcka om du inte fläskar på allt samtidigt och hela kvällarna (har inte räknat, bara uppskattat).

Regulatorn till solpanelen behöver inte vara stor, 8 ampere, eller så. Anledningen till varför du kanske bör välja en som är lite större är för att skydda batterierna mot ständig djupurladdning. De du tänker köpa tål det, tror jag, men de tål inte vad som helst och därför bör allt man förbrukar gå via regulatorn så att den slår ifrån när spänningen blir för låg. En regulator på 16 ampere klarar runt 190 watt. Räkna ihop allt du kommer att förbruka samtidigt så ser du behovet. En på 40 ampere klarar 480 watt.

Winco? Är det en Wincharger så är väl årtalet snarare 1939 och i så fall kan jag ta den i inbyte vid köp av ny Black 300. :wink:

Får du igång vindkraftverket så är 50-60 meter inga problem. Det är så sällan vindkraftverket kommer upp i 200 watt så du klarar dig med 6 mm^2. I och för sig minskar förlusterna med 10 kvadrat, men 6 räcker. Själv skulle jag gladeligen använda en fyrledare 4 x 2,5 (om jag hade en sådan) och parallellkoppla ledarna två och två.
Batterierna vid masten och 230 volt till huset skulle jag inte göra. Antingen måste du använda energislukande grejer för 230 volt, eller också ta ned spänningen till 12 volt igen, så det finns ingen anledning att göra något sådant.
Vissa kommer säkert att säga att du inte kan ha så klena kablar från vindkraftverket som jag säger, men det kan du, det är snarare bara nyttigt för generatorn som blir av med lite värme då.

Följer det inte med någon regulator till vindkraftverket? I så fall måste du ha en shuntregulator som dumpar överskottsenergin från vindkraftverket. Det skulle vara intressant att veta om det kommer ut två, eller tre trådar ur vindkraftverket. Är det tre stycken skulle en annan typ av billigare regulator gå att använda till det här vindkraftverket och då kan även solpanelen kopplas in till den, men då har du inget skydd mot djupurladdning.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Skulle behöva lite tips och råd !

Inläggav Martin 22 okt 2008 00:16

Köp inte B&D laddaren som det diskuterades om in en annan tråd här. Jag gick förbi den på Jula och såg att de hade satt ner den till 799:-. Så jag passade på och köpte en. Den höll i två dar.
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Re: Skulle behöva lite tips och råd !

Inläggav dipalma 22 okt 2008 20:16

Hej.

Tack för svaren !
Var köper man kabel till bra priser ? Finns det 4x2,5 kabel att köpa eller ?
Är det bättre än 2x6 eller vadå ?

Jag det är en Wincharger men jag trodde den var ifrån 1979 ! Är det bra grejer så att det är värt att lägga enr lite energi på den ?

Mvh
Tomas Palmquist


Bild på wincon
Bilagor
winco2p1-lr.jpg
winco2p1-lr.jpg (30.01 KB) Visad 13996 gånger
dipalma
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 21 okt 2008 22:33

Re: Skulle behöva lite tips och råd !

Inläggav Göran 22 okt 2008 21:44

Om den är så bra vet jag inte, men det är en klassiker och snarare en möbel för oss vindkraftsnördar.

Dessa vindkraftverk var vanliga ute på landsbygden här i Sverige på 40-talet. Vi hade själva en sådan, men det var före min tid och den användes mest till batteriladdning för radion och en läslampa någon stund åt gången. Tyvärr har den försvunnit och allt som finns kvar är ett svagt minne av masten.

4 x 2,5 mm2 var bara ett tips om du råkar ha en sådan kabel liggande. Ju grövre kabel desto bättre, men till så låg effekt klarar du dig med ca: 6 kvadrat.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Skulle behöva lite tips och råd !

Inläggav PowerMizer 22 okt 2008 22:44

dipalma skrev:Jag det är en Wincharger men jag trodde den var ifrån 1979 !


Har du mera info (typbeteckningar, data och sånt) om den?
(Sitter och kollar vingprofiler, reservdelar och sånt...)

------------------

EDIT:
Du, jag har hittat infon! Det är väl en "Winco W200-12" med 1,83 meters blad?
Winco.jpg
Winco.jpg (23.07 KB) Visad 13940 gånger


Den ska du såklart renovera och smälla upp! :mrgreen:
Senast redigerad av PowerMizer 22 okt 2008 23:04, redigerad totalt 1 gång.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Skulle behöva lite tips och råd !

Inläggav dipalma 22 okt 2008 22:55

PowerMizer skrev:
dipalma skrev:Jag det är en Wincharger men jag trodde den var ifrån 1979 !


Har du mera info (typbeteckningar, data och sånt) om den?
(Sitter och kollar vingprofiler, reservdelar och sånt...)


Här är lite info om den

http://www.wincharger.com/brochures/index.htm
dipalma
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 21 okt 2008 22:33

Re: Skulle behöva lite tips och råd !

Inläggav dipalma 22 okt 2008 23:26

Denna regulator har jag.
inte min på bilden men likadan.

Men hur ska jag koppla om jag ska ha både solcell och vindsnurra och en regularor till vardera men bara en batteribank ?

Var kan man få tag på bra billiga kablar 2x6 eller 2x10 ?

//Tomas
13409.jpg
regulatorn (men inte min)
13409.jpg (24.97 KB) Visad 13973 gånger
13412.jpg
baksida
13412.jpg (29.19 KB) Visad 13983 gånger
brushes.jpg
jag tror att det är dessa kol som är trasiga
brushes.jpg (19.31 KB) Visad 13986 gånger
dipalma
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 21 okt 2008 22:33

Re: Skulle behöva lite tips och råd !

Inläggav Göran 23 okt 2008 02:15

Kul att se bilder på sådana där grejer.

Att du har två olika regulatorer till samma batteribank har ingen betydelse.
Kabel köper du hos någon elfirma, eller sök på Blocket.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Skulle behöva lite tips och råd !

Inläggav Martin 23 okt 2008 05:21

Man kan köpa 6mm2 RK kabel på biltema och dra dem i en VP slang. Man får i 2 st 6mm2 i en 16mm slang.
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Re: Skulle behöva lite tips och råd !

Inläggav dipalma 23 okt 2008 21:20

Fick tag på en 25w solcell i dag.
Märke solec sm-25

Kan man mäta den på något sätt för att se om den fungerar ?

//Tomas
dipalma
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 21 okt 2008 22:33

Re: Skulle behöva lite tips och råd !

Inläggav Göran 23 okt 2008 21:33

Koppla en 12-voltslampa (10 till 20 watt) till kontakterna på panelens baksida. Hur du vänder plus och minus har ingen betydelse. Om solen skiner på panelen ska den lysa.
Spänningen blir kanske lite för hög för lampan så att den går sönder efter ett stund, men för ett test så funkar det.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Skulle behöva lite tips och råd !

Inläggav dipalma 23 okt 2008 21:50

Vet någon om det går att koppla in fler än 1 solcellspanel till regulatorn med disply 16A som dom säljer i webshopen.

//Tomas
dipalma
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 21 okt 2008 22:33

Re: Skulle behöva lite tips och råd !

Inläggav Göran 23 okt 2008 22:37

Ja, men vid parallellkoppling måste panelerna ha samma spänning (lika många solceller). Till den där panelen klarar du dig med någon riktigt billig regulator, men det beror på typ av batteri också. Vilken typ av batterier har du?
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Skulle behöva lite tips och råd !

Inläggav dipalma 24 okt 2008 20:33

Göran skrev:Ja, men vid parallellkoppling måste panelerna ha samma spänning (lika många solceller). Till den där panelen klarar du dig med någon riktigt billig regulator, men det beror på typ av batteri också. Vilken typ av batterier har du?


Hej.
Jag har 3 st bättre begagnade Tudor Sonnenschein A400FT range overview 120Ah som har suttit i en telestation.

Jag ska ju ha regulatorn till min 70w panel och sen tänkte jag koppla in 25w om den fungerar.
Den regulatorn som dom säljer i shopen med display verkar ju välldigt bra för man kan se in-ut amper och batterikapasiteten.

//Tomas
A400FTgroup.jpg
A400FTgroup.jpg (13.42 KB) Visad 13737 gånger
dipalma
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 21 okt 2008 22:33

Nästa

Återgå till Hus utan el (off grid)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst