Inverter o skyddsjord

Inverter o skyddsjord

Inläggav Mega 18 jul 2013 09:55

Funderar på att montera in en inverter i min 12v anläggning (solpaneler,regulator o batterier, laddar även vid behov via en laddare o elverk) . Men blir lite konfus angående jordning eller inte, ut från invertern kommer det Fas, nolla och PE (gul/grön).

I manualen på produkten jag tittar på står det så här,
"This is a safety class I product (supplied with a protective grounding terminal). Uninterraptable grounding must be provided at the AC input and/or output terminals. Alternatively the grounding point located externally on the product may be used.

invertern som också kan monteras i exempelvis en båt, har på chassit en anslutning för jord. Vad tror ni skall jag dra som på en 220 installation jordning via jordspett/jordlina och ansluta detta till chassit på invertern och på en båt gör man väl detta vi en extern kopparplatta undervattenytan.

Lite jord input :)
Mega
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 02 dec 2010 21:27

Re: Inverter o skyddsjord

Inläggav Jonas L 20 jul 2013 13:51

I det här fallet är det en obruten jordförbindelse mellan inverter, last och omgivande metall som är av betydelse. Tanken med jordningen är att chassit på den elektriska apparaten och metall i närheten ska ha samma potential. Om det sen är kopplat till havet eller inte är av mindre betydelse. På en båt ska man dock tänka till lite extra eftersom man har korrosion att tänka på utöver elsäkerheten.
Jonas L
 
Inlägg: 300
Blev medlem: 16 okt 2009 18:10


Återgå till Hus utan el (off grid)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster