Hybridsystem, 12v

Re: Hybridsystem, 12v

Inläggav Göran 02 apr 2013 01:14

Att dumpa mot ett kylskåp är inte så lyckat för den effekt som dumpas varierar hela tiden. Kylskåpet har konstant förbrukning, med lite variation för omgivningstemperatur och start av kompressor, om det var ett sådant kylskåp.
Regulatorn kommer inte att fungera som den ska och batterierna kommer att överladdas.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Hybridsystem, 12v

Inläggav tugo 02 apr 2013 09:22

Tack för omtanken, men det kylskåp jag dumpar mot är en absorptionskyl, alltså inget kompressorskåp. Min kyl behöver alltså värme för att göra kyla och i princip så har jag satt vanliga dumpmotstånd där kylen ska ha värme för att fungera. Dumplasten fungerar därför som den ska. Och jag är nyfiken på hur mycket kyla jag kan få. I dagsläget så får dumpmotstånden ta emot energi sju timmar om dygnet och vi får se om det räcker för att hålla kallt.
tugo
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 27 jan 2013 22:22

Re: Hybridsystem, 12v

Inläggav smidy 02 apr 2013 15:59

antar att det är ett amoniakylskåp/gaskylskåp du avser hålla kallt med dumpenergi, jag säger inte att det inte går, men det åtgår mycket energi i ett sånt kylskåp, varierar såklart med storleken, men ett halvstort 150-170l vill ha närmare 200w 24/7 på eldrift, man glömmer lätt hur mycket värme-energi den lilla gaslågan har :roll:
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Hybridsystem, 12v

Inläggav tugo 02 apr 2013 19:11

Jo jag vet. Absorptionsskåp/ammoniakskåp är inte direkt energisnåla, men eftersom jag ändå dumpar energin som värme så kan jag ju få lite kyla på samma gång. Kylskåpet är på 27 liter, alltså ganska litet, och energiförbrukningen är angiven till max 150 W. Vi får se om det blir kallt. För tillfället verkar inte ammoniaken cirkulera som det ska. Jag har fått tipset att ställa det uppochned ett par dar. Det ska tydligen kunna göra susen.
tugo
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 27 jan 2013 22:22

Re: Hybridsystem, 12v

Inläggav smidy 03 apr 2013 16:22

det stämmer, har både hört det och gjort det i praktiken. enligt utsago är det enda som kan döda ett amoniak kylskåp läkage, vilket är väldigt ovanligt. det lär vara så att amoniaken rinner ner till dom lägre delarna i slingor etc om skåpet står oanvänt länge och lämnar stigaröret tomt, så man får inte igång självcirkulationen hur mycket man än värmer.
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Föregående

Återgå till Hus utan el (off grid)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster