Hybridsystem, 12v

Hybridsystem, 12v

Inläggav tugo 31 jan 2013 19:42

Hej!

Jag blev glad när jag hittade till den här sidan, här finns mycket matnyttigt att läsa för mig som har ett torp utan anslutning till elnätet. Säkert är mina bekymmer banala - och kanske är mina frågor besvarade i någon annan tråd, men efter ganska mycket läsande och funderande så beslutade jag mig för att be om synpunkter i en egen tråd. För jag har förstått att varje system har sina egna speciella förutsättningar.

I dag så har jag ett system som jag laddar med en dieselgenerator. Generatorn står för belysning och kraft i min verkstad och från denna har jag dragit en skarvsladd till boningshuset där jag har en batteribank, gissningsvis på 400 Ah, som jag laddar med en skonsam bra batteriladdare på ca 30 A. Möjligheten att ladda med generator har jag nu tänkt att utöka med vind eller sol, eller helst både vind och sol. Batterierna har jag i en jordkällare under huset. Där står de frostfritt på vintern, svalt på sommaren och framför allt nära strömförbrukarna, som är ganska få: mobiltelefon, mini-PC och belysning - alltså inga stora strömförbrukare.

Huset står blåsigt och bra till, åtminstone i några vindriktningar, där vinden har fritt fram över en sjö minst en kilometer. Och sätter jag en vindgenerator på en mast längs husväggen så skulle jag även kunna sätta upp en solpanel på samma mast. Jag har kollat placeringen noga och vind- och solläge är så bra de kan bli på min tomt, dessutom skulle kabelavståndet mellan min batteribank och vindgenerator bli knappt 8m, kanske 6,5 m från solpanel. Den storlek på vindgenerator jag tänker mig är en sådan som ofta sitter på fritidsbåtar, alltså en med ca en meters vingspann och som laddar max ca 300 W. Solpanelen kan kanske vara på 50 - 100 W.

Frågan är nu hur detta ska kopplas, vilka komponenter som ska väljas. Mina batterier är av typen nife och ska gärna laddas med en spänning strax över 15 V. En variant skulle kanske kunna vara att skicka ned allt från vindsnurra och solpanel (dock åtskiljt av några dioder) direkt i batteribanken och koppla till en shuntregulator som skickar överskottsenergi till ett värmeelement. En annan variant är att ha en vindsnurra med laddningsreglering och solcell med egen dito. Då blir det två separata laddningssystem som fyller på energi.

Här någonstans befinner jag mig i mitt skissande och jag måste nu bestämma mig för vilken väg jag ska gå innan jag bestämmer mig för vilka apparater jag ska skaffa mig. Solcellerna är ganska okomplicerade, där handlar det bara om effekten. Vindgeneratorn vållar mig mer huvudbry. Jag har tittat på en Air-x. Den verkar bra på så vis att utspänningen enkelt går att justera upp så att mina batterier får det de ska ha. Jag har också tittat på en S-700. Den finns med en hybridregulator, där man kan ansluta solpaneler utöver de tre kablar som kommer från vindgeneratorn. Det som där gör mig osäker är om det går att justera upp spänningen till de dryga 15 V jag behöver.

En fråga om vindgeneratorer generellt: De generatorer som har tre kablar ut, räcker det om man sätter dit en diodbrygga för likriktning och sedan reglerar med en shuntregulator vid batteriet?

Jag är tacksam om någon kan bidra med kunskaper och erfarenheter.
tugo
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 27 jan 2013 22:22

Re: Hybridsystem, 12v

Inläggav magnus_qwerty 31 jan 2013 21:43

Att använda vind och sol för att komplettera dieselgeneratorn är en utmärkt idé.

Nu vet jag inte exakt vilka förutsättningar du har vid torpet, men förutsatt att du har hyfsade förutsättningar för sol
så skulle jag satsa det mesta, eller kanske till och med allt på solenergi, eftersom det är betydligt enklare både med installation och underhåll.

Vind kan vara mycket användbart när man skall få elström mitt i vintern, och solen knappt visar sig under två månader.
Men solenergi är enklare under årets övriga 10 månader.

Och du har ju dieselaggregatet, så skulle solen inte skina under januariveckorna så klarar du dig ändå.

Du nämner 300W vind och 100W solpanel, men med 400 W solpaneler så skulle du klara dig långt.

Solpanelerna skulle t ex kunna vara dessa:
http://24volt.eu/osc2/catalog/product_i ... cts_id=599

Att koppla in en regulator till solpanelerna är relativt enkelt.

Jag vet inte mycket om vindkraft, men det räcker inte med att det blåser mycket.
Man måste även se till att undvika turbulens, så man måste hålla sig långt ifrån träd, hus, etc.
magnus_qwerty
 
Inlägg: 102
Blev medlem: 01 jul 2012 23:34

Re: Hybridsystem, 12v

Inläggav tugo 31 jan 2013 23:41

Tack för visat intresse!

Du förespråkar sol före vind och jag inser att det är enklare utan rörliga delar. Vindgeneratorers placering är också lite knepigt sett till hur bra de snurrar på den plats de monterats på, oförutsägbart. Dieselgeneratorn kan man alltid lita på och rent ekonomiskt så skulle jag kunna köra dieseln rätt länge för de pengar som det kostar att utnyttja sol och vind. Men jag gillar inte det oväsende som dieseln för och jag skulle vilja ordna ett system som jag klarar mig på året runt. Som min tomt är belägen så kan jag antagligen, utan en exakt beräkning, få sol på paneler i rimlig utsträckning under åtta, kanske nio månader om året. Tre månader behövs något annat och jag tror att en vindgenerator skulle kunna fungera, sett till den vindriktning som är vanlig, även detta utan exakt beräkning.

Nu har jag surfat runt lite till och vindgeneratorn "Black 300", skulle kanske vara passande. Detta förutsatt att den går att få att fungera med de batterier jag har, alltså att batterierna kan få en laddspänning överstigande 15 V. Andra vindgeneratorer skulle säkert också kunna fungera och jag tar gärna emot erfarenheter och rekommendationer. Är det någon som provat "ISTA breeze"?

Här på 24volt så hittade jag ett för mig, i sin enkelhet, intressant kopplingsschema under "manualer", "vindkraftverk PWG 400". Jag önskar även gärna förslag på regulatorer.
tugo
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 27 jan 2013 22:22

Re: Hybridsystem, 12v

Inläggav Göran 01 feb 2013 01:03

Den regulator som funkar till allt är Morningstar TS-45 och TS-60, oavsett vindkraftverk. Ställer du in den i läge "diversion" dumpar den överskottet och då kan du koppla solpanel och vindkraftverk direkt till batterierna. Mellan solpanel och batteri och regulator behöver du dock en diod som hindrar strömmen att gå bakvägen nattetid. Vindkraftverket och regulatorn kopplar du som på bilden nedan, men det finns fler möjligheter.

Jag är inte 110% säker på att regulatorn (Morningstar) kan ställas in för vilka laddspänningar som helst, det framgår inte av manualen, men jag skulle bli mycket förvånad om den inte går att ställa över 15 volt. Av de jag sålt har ingen haft anledning att gå så högt i spänning, så jag har inte forskat i det, men genom att ställa DIP-switcharna i läge "Custom" kan egen laddningsalgoritm programmeras in via dator.

ts-60dump.jpg
ts-60dump.jpg (85.55 KB) Visad 18664 gånger
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Hybridsystem, 12v

Inläggav smidy 01 feb 2013 06:18

"från en som vet" om du tycker att dieseln för oväsen så skall du absolut undvika AIR-X. jag monterade en sådan på min mors sommarstuga för många år sedan och den för ett j*vla liv och producerar maginellt med energi...vet ej om den fungerar mera men första vintern brann regulatorn/elektroniken upp i den, då var det som tur garanti på den...eftersom den levererar så lite energi när den fungerar så har ingen brytt sig om funktionstest efter att vi utökade solcellerna och skulle det vara enklare att fälla masten så skulle den varit borta...hmm nu låter jag som en vindkraftmotståndare :shock: det är jag INTE :!: men jag har som sagt provat och AIR är inget jag kan rekomendera.
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Hybridsystem, 12v

Inläggav tugo 01 feb 2013 12:59

Hej och tack för svar!

Jag ska alltså passa mig för Air-X. Men verkar det som att en Tri star 60 eller 45 är det som gäller. Finns det någon nackdel att välja 60 före 45, ja det är ju tråkigt att köpa för litet när man ändå håller på? Som du, Göran, visar hur det kan kopplas så vill jag passa på att fråga om det skulle vara möjligt att laddningen via dieselgeneratorn även regleras med regulatorn? Ja någon form av likriktare som ger lämplig laddström måste förstås finnas på kabeln från dieselgeneratorn. Men för övrigt? Det borde väl funka?
tugo
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 27 jan 2013 22:22

Re: Hybridsystem, 12v

Inläggav smidy 01 feb 2013 18:23

om du "bara" vill dumpa, alltså ingen MPPT eller så och är beredd att löda lite så skulle jag föreslå en Ghurd controller. Beställde och lödde ihop en sådan i sommras åt en vän, fungerar perfekt och har ställbart dumpnings spänning. kostade 18$ med frakt och allt om jag inte missminner mig, tog ca en halvtimme att löda ihop. den går att bygga ut "i oändlighet" bara att haka på fler mosfetar om man vill dumpa mer, för 18$ så fick vi 3mosfetar och då skall den klara 15A 12V om minnet är rätt, tror han tog typ 1.50$ extra för varje mosfet man ville ha utöver dom som ingår i kitet.
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Hybridsystem, 12v

Inläggav jack 01 feb 2013 20:28

Jag använder en Morningstar TS-45 i mitt system, den har fungerat perfekt.
Vindsnurran och panelerna har jag faktiskt kopplat in som Göran beskriver ovan.

Tycker nog att du bör börjar med två solpaneler och ser om du är nöjd. Det finns molniga dagar också...
jack
 
Inlägg: 352
Blev medlem: 28 maj 2008 20:04
Ort: Kungälv

Re: Hybridsystem, 12v

Inläggav tugo 03 feb 2013 11:50

Hej - och än en gång: tack för era inlägg!

Nu är jag i stugan och läser era tips ingående. Jag har tittat runt i webbutiken och jag går nog på solceller, tristar 60 med temperaturgivare och några dumpmotstånd till att börja med. Jag går på det även om det verkar som en prisvärd variant att bygga själv. Vindsnurra kan jag ju faktiskt avvakta med tills jagohittar något som verkar riktigt passande, eller helt enkelt något billigt för att kolla att det snurrar bra på den plats jag valt.

Ju mer jag tittar på kopplingsschemat som jag blivt förevisad i tråden, desto elegantare i sin enkelhet tycker jag att det ser ut. Men när jag tittat i webbutiken så har jag sett att den kraftiga likriktarbryggan för vinkraftverk är slutsåld. Eftersom jag avvaktar med snurra så kan det antagligen vänta men det vore fint att ha "allt" innan jag jag slår till. Finns det alternativ till den brygga som säljs här?

Ytterligare två saker undrar jag just nu över vad gäller kopplingsschemat.

1. Viken diod behöver jag till solpanelerna för att förhindra backström?
2. Behövs något relä till dumpmotstånden?

Dessutom skulle jag gärna ta emot tips om en kraftig och bra kombinerad likriktare och spänningsomvandlare på ca 30 ampere som jag kan använda som batterladdare när jag laddar med min dieselgenerator.
tugo
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 27 jan 2013 22:22

Re: Hybridsystem, 12v

Inläggav Göran 03 feb 2013 18:59

Dioder har jag bara dem på 12A och du kan få en till varje panel.

Likriktarbryggor har jag glömt att ta hem nya, men det kommer.

Motstånd är inget du behöver så länge du inte kör med vindkraftverk. TS-60 går att köra som vanlig solcellsregulator också.
Väljer du att dumpa överskottet i motstånd behöver du inget relä. Motstånden kopplas direkt till TS-60.

Eftersom vi håller på att flytta är det lite rörigt just nu och från den 25/2 till den 15/3 blir det stora luckor i utskicken av grejer.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Hybridsystem, 12v

Inläggav jack 03 feb 2013 19:20

tugo skrev:1. Viken diod behöver jag till solpanelerna för att förhindra backström?
2. Behövs något relä till dumpmotstånden?

1. Det beror på panelerna, ex en sådan http://24volt.eu/osc2/catalog/index.php?cPath=1_115
2. Nej. Regulatorn sköter själv effekten till dump-motstånd som varierar efter behov.

Ett tips, montera panelerna om möjlighet finns så att vinkeln kan ändras efter årstider...
Sätt brytare på lämplig plats från allt som tillverkar ström, det underlättar vid underhållsarbeten...

Du får gärna lägga upp en skiss eller ritning på hur du har tänkt dig! :wink:
jack
 
Inlägg: 352
Blev medlem: 28 maj 2008 20:04
Ort: Kungälv

Re: Hybridsystem, 12v

Inläggav tugo 03 feb 2013 20:40

Hej igen!

Då vet jag vad jag behöver. Och förstås tack för tipsen. Bara en sak: Vilket dumpmotstånd ska man ha? Ska man ta dem på 0,72 ohm, eller dem på 2,8. Och vad har det för betydelse? Effekten är ju densamma.

Jag ska försöka ordna bilder och ritningar.
tugo
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 27 jan 2013 22:22

Re: Hybridsystem, 12v

Inläggav Göran 04 feb 2013 00:47

tugo skrev:Hej igen!

Då vet jag vad jag behöver. Och förstås tack för tipsen. Bara en sak: Vilket dumpmotstånd ska man ha? Ska man ta dem på 0,72 ohm, eller dem på 2,8. Och vad har det för betydelse? Effekten är ju densamma.

Jag ska försöka ordna bilder och ritningar.


0,72 ohm är de du behöver vid 12 volt.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Hybridsystem, 12v

Inläggav tugo 05 feb 2013 00:31

Hej igen!

Nu har jag beställt paneler, regulator och dumpmotstånd. Jag får komplettera med kabel, säkringar och annat jag kommer att behöva framöver. Det som härnäst står på tur är att bygga fästen för panelerna och för den kommande vindsnurran. Det jag tänkt mig är att bygga som på bilden, jag tycker att det verkar som en både elegant och enkel konstruktion. Men en fundering jag har är om stolpen som sticker upp mot snurran skuggar panelen på ett avgörande sätt. Skuggar gör den, men skuggar den så mycket att konstruktionen bör förkastas?
vindsnurra.jpg
vindsnurra.jpg (3.59 KB) Visad 18286 gånger
tugo
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 27 jan 2013 22:22

Re: Hybridsystem, 12v

Inläggav smidy 05 feb 2013 17:22

om du vill att både vindkraften och solcellerna ska producera bra så skall du nog inte göra som på bilden, det som är sämst med en konstruktionen är att det skapar turbulens för vindsnurran och varför skulle man vilja ha något som skuggar solpanelerna som går att undvika...
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Nästa

Återgå till Hus utan el (off grid)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster