24V-system till bostad i barrack - Frågeteckensutkrökning?

Re: 24V-system till bostad i barrack - Frågeteckensutkrökning?

Inläggav Göran 04 jun 2010 16:36

Jag har lite synpunkter när det gäller vindkraftverket. Vindkraftverk är kul, men de levererar inte vad man tror att de ska göra, för det är få som har tillräckligt bra vindläge och det där vindkraftverket är dessutom ganska litet. Solpaneler ger som regel mycket mer energi för samma pengar som ett vindkraftverk kostar, i alla fall små vindkraftverk. Vindkraftverket heter för övrigt Greatwatt och det tillverkas i Kina, men det förekommer även under andra namn. Det har inbyggd generator, omställningsbar med vippknapp på undersidan för 12, eller 24 volt. Generatorn kuggar en aning och det är inte helt ljudlöst. SW Exergon har valt att sälja det här vindkraftverket istället för Air-X, förmodligen p.g.a. bättre vinstmarginal.

Elpatroner finns en del av och jag väntar själv på en gänga till elpatronen jag har och som du hänvisade till. Det är en mekanisk verkstad jag pratat med som gör den. Köper du ett mindre vindkraftverk, oavsett typ, använder man sig istället av regulatorer som bromsar vindkraftverket när batterierna laddats fulla. Hos vindkraftverk där regulatorn är inbyggd kan man inte göra så mycket åt detta, men är regulatorn lös för sig är det lättare att koppla vindkraftverket direkt till batterierna via en likriktarbrygga. En sådan lösning kräver istället en shuntregulator, men då kan man också utnyttja eventuell överskottsenergi till vattenvärmning.

Solcellsregulatorn på bilden är det inget fel på, men det är kinesiska lågprisregulatorer och i ett paket för närmare 28.000 kronor borde man haft råd att lägga dit en regulator från exempelvis Steca istället. Stecas PR-serie är dessutom omställbara för AGM/Gel och bly-syra. Stecas PR-serie går under olika namn, exempelvis Naps och Uhlman. Köper man 500 regulatorer av Steca får man sitt eget företagsnamn på regulatorerna och det är vad bl.a. Naps har gjort. Som stor grossist borde SW Exergon ha råd att göra samma sak om de vill sälja kvalitetsgrejor under eget namn.

AGM-batterierna har jag inget att säga om. Det känns helt rätt, underhållsfria och stryktåliga som de är och med låg självurladdning. I övrigt räknar man upp mycket grejor, men det är bara kabelstumpar och kontakter för 30 kronor per styck. Mitt råd är därför att du frågar och kollar upp lite mer innan du köper och är det lyx du vill ha ska du titta efter helt andra grejor och med en Outback MPPT-regulator som utgångspunkt för det övriga.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: 24V-system till bostad i barrack - Frågeteckensutkrökning?

Inläggav Bygge2 04 jun 2010 18:41

Jag har läst det ni skrivit lite snabbt men kommer gå igenom det mer i detalj längre fram.
deepforest skrev:
gasollösning för kyl och spis


http://www.blocket.se/jamtland/Gasspis_ ... m?ca=3&w=1

Problemet är att köksbänkytan kommer vara två meter bred. Att då ha en så stor spis tar för mycket så jag är efter en häll med två plattor. Jag hade gärna haft en ugn men det får bli utan det, för tillfället.

Diskbänk undertill:
40cm: Batteribank
60cm: Kyl
60cm: Skåp med diskhoar

Där är redan 160cm av 200cm.


Fick en tanke. Då det är tänkt att det skall få plats en framtida sängplats i köket så kan jag kanske bygga en permanent soffa med lock där elcentral med batterier kan gömma sig. Synd är att jag då får dra om alla infällda rör men dom är ändå 16-rör så det blir inga 6kvadrat där inte. Det fungerar säkert i praktiken att dra den kabelaran i dom rören men skulle nog bli trångt. Problemet är också då att jag får en fast möbel vilket inte är eftertraktat. Detta blir ett ypperligt tillfälle att riva ner all gips i taket och ersätta med någon form av trä, för att öka mysfaktorn avsevärt.

Elcentralen med batterier hamnar kanske i matskafferiet i mitten av baracken, den mest optimala punkten. Batterierna i botten där jag aldrig orkar ställa saker och högst upp där jag alltid får stå på tå.

Idéerna bara kommer. Det kanske ändå blir en gasspis med ugn, en sådan i annonsen ovan. Tyvärr är spisen för långt från mig för att hämtas. Jag köper helst inte på blocket via Posten.


Bitarna faller på plats, sakta men säkert.


Jag tackar för tipsen och kommentarerna och fler eftertraktas. Vad har för erfarenheter? Vad har ni gjort för misstag som hjälpt er att komma på bättre idéer? Vart finns det 24V-belysning av lysdioder? Armaturer bra för 210cm takhöjd? Har ni bilder på era installationer?
Bygge2
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 18 maj 2010 18:45

Föregående

Återgå till Hus utan el (off grid)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

cron