el till friggebod

el till friggebod

Inläggav baca 13 jul 2009 00:17

Hej!
Jag har idag ägnat timmar åt att googla på förnyelsebar energi och tycker detta forum har många intressanta trådar.

Håller för närvarande på att bygga en friggebod på 15 kvm brevid min sommarstuga i mellansverige och har tankar om att utrusta det med el producerat från solceller.
Har letat efter 'färdiga' paket men känner mig inte trygg i omräkningar och förbrukning samt mycket annan el-lingo.

Hoppas genom detta forum få tips om 'paket' som skulle kunna passa en friggebod.
I friggeboden kommer finnas 5-6 lampor, radio, någon form av uppvärmning vid vår och höst besök.

Man vill gärna ha någon form av utbyggbar utrustning om man om något år vill ställa in en kaffebryggare och ansluta laptop-dator.

MVH
Mikael
baca
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 12 jul 2009 23:54

Re: el till friggebod

Inläggav KennethE 13 jul 2009 10:34

Det är nog ganska oekonomiskt att gå omvägen över el för att skapa värme.

En luftsolfångare för värmen och en liten solpanel för LED-lampor och laddning av laptop tycker jag känns som en mer ekonomisk lösning, och gärna en liten vedkamin för kaffevattnet. En liten gasolplatta kan bara bra till kaffet också på sommaren när man inte vill ha värmen från kaminen.

Det är billigare att spara el än att producera den.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: el till friggebod

Inläggav Robban 13 jul 2009 10:35

Först vill jag fråga om du redan har el till sommarstugan? Om du har det, så är det extremt olönsamt att driva friggeboden med solel. Du kan göra det som en kul grej eller för att ha en liten säkerhet vid långa strömavbrott, men inte för att spara pengar.

Jag vet inte hur du menar med uppvärmning. Det är i alla fall totalt omöjligt att värma med solel. Skulle kosta flera hundratusen. Bättre då med luftsolfångare eller vedkamin.
Robban
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 15 apr 2009 12:32

Re: el till friggebod

Inläggav TonyMontano 13 jul 2009 13:24

Annars går de ju att bygga eller köpa ett vindkraftverk! och ha ett element, vill du värma kaffe kanske de går med en liten el patron också :) men de billigaste är ju en luftsolfångare för värmen!
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare


Återgå till Hus utan el (off grid)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

cron