Är det verkligen

Miljöfrågor, global uppvärmning, lagar och regler kring vind- och vattenkraft, m.m.

Re: Är det verkligen

Inläggav KennethE 07 apr 2009 09:49

Jag har haft lite kontakt med Johan Ehrenberg i bl.a. frågan om hans projekt om Egen El, och bl.a. berättat om vad vi sysslar med här, det lät som om han var ganska intresserad och att det inte alls är osannolikt att han tittar in. Jag har fått intrycket att han sitter på en del riskvilligt kapital som han satsar på saker som är bra inte bara för hans egen plånbok utan även för samhället.

Jag misstänker det kommer att behövas en del kapital när h-rotorn skall börja serietillverkas? :-)
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Är det verkligen

Inläggav TonyMontano 07 apr 2009 11:03

de bästa skulle ju vara att sälja el! till 100% och bara från vind, vatten och sol! sen även sluta med bensin i bilarna då skulle nog dom tänka efter! Men vem vill då köpa el från vattenfall xD
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Är det verkligen

Inläggav Karro 07 apr 2009 15:46

Västerlänningarna kanske inte förstår behoven. Jag menar, Svenskar kan ju inte ens fatta hur man kan leva utan el och generera sin egen. Det är ändå närliggande, om man gör det i Sverige. Människors behov och livsstil i andra länder kan vara så mycket svårare att förstå.
Att åka till ett fattigt land är inte samma sak som att gå på zoo.

Jag var gång i en avlägsen Indisk by för att besöka en helig plats och ett tempel. Fastän vi var klädda som indier, så stannade ändå hela byns aktivitet, när vi satt oss ner för att äta vår medhavda matsäck med Indisk mat. Hela byn satt sig omkring oss och bara tittade på oss. Det kanske var årets händelse, vad vet jag?
Eller så var det fantastiska att vita människor inte såg ut som turister utan som hinduer?

Varje sommar översvämmas den här delen av Sverige av turister. Det är inte speciellt svårt at se vem som är turist, även om vi alla är svenskar. De ser liksom inte ut som de som bor här. En del försöker göra pengar på turisterna, medans andra, som jag. bara tycker turisterna är besvärliga.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Är det verkligen

Inläggav Göran 07 apr 2009 16:30

Kenneth, hur kan han sitta på kapital och inte jag? Jag måste vara en himla dålig affärsman. :P
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Är det verkligen

Inläggav carl.c 07 apr 2009 16:48

Ifall det är matbrist.."vad vet jag" så har det med den fria marknaden att göra, tjänar dom mer på att sälja det dom odlar som drivmedel till europa...så antar jag att det skapas en ny marknad inom landet som producerar och säljer mat, eftersom det borde uppstå ett behov där. Det största problemet på planeten kommer vara befolkningsökningen, det kanske ger en hint om varför det produceras mindre mat än det behövs, skulle politikerna vilja vore det ett av dom enklaste problemen att lösa, då vi har överkapacitet (på planeten) att producera maskiner för jordbruk..och odlingsbar mark finns det massor av, liksom invånare som inte har nåt vettigt att göra på dagarna.

Jag bor i Västernorrland och hit där jag bor kommer inga turister alls nästan : ) några vore ju roligt för de få företag som finns på orten....eller så kunde familjen traska bort på campingen och kolla in när dom äter : ) som ett miljövänligt nöje.
Användarvisningsbild
carl.c
 
Inlägg: 136
Blev medlem: 01 apr 2009 14:00

Re: Är det verkligen

Inläggav KennethE 07 apr 2009 22:20

Göran, tittar han in här och gillar vad han ser kanske det blir ändring på det? ;-)
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Är det verkligen

Inläggav KennethE 07 apr 2009 22:26

Matbristen är lätt att lösa, om vi börjar föda upp våra kor på Svenskt gräs i stället för sojabönor från uländer. Då kan folket där få tillbaks sin mark där de kan föda upp sina egna gräsätare.

Men då gäller det att få stopp på skövlingen av våra skogar med påföljande plantering av angreppskänsliga monokulturer av gran som är näst intill befriade från annat liv än granbarkborrar, ett vettigt kontinuerligt skogsbruk passar ypperligt ihop med skogsbetande kor och grisar och blandskog är inte alls lika känsligt för angrepp eller storm.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Är det verkligen

Inläggav Göran 08 apr 2009 03:56

Kenneth, hälsa honom att jag kapar åt mig nya marknadsandelar nästan dagligen och snart är det bara han och Göran Gatenfjord jag saknar vid förhandlingsbordet. :P
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Är det verkligen

Inläggav Michael 08 apr 2009 06:00

Vattenfall betalar 100 miljarder på kolkraft :x dom jobbar på sin egen undergång men vad gør det nær dom æger regeringen.

Næ jag tror mer på Gøran och Johan Ehrenberg :P och sjælvklart folk som inte tar sånt hær længre jag menar vems 100 miljarder ær det?
Så funderarade jag på væxelriktare før nætanslutning kommer du få in såna till butiken.
Användarvisningsbild
Michael
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 11 feb 2009 00:18
Ort: Rånäs

Re: Är det verkligen

Inläggav richard 08 aug 2009 07:24

Jaja,Nuon har kankse ett kolkraftverk,big skandal.
richard
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 18 feb 2008 00:03

Re: Är det verkligen

Inläggav KennethE 08 aug 2009 10:09

Någon som känner till innehållet i röken från en kolmila? Med en modern sådan borde man ju kunna ta tillvara den, kondensera ut tjäran som man användas direkt eller crackas till lättare oljor och sedan komprimera resten som drivmedel till förbränningsmotor för bil, traktor eller generator?

Kolet kan sedan användas till allt möjligt, men ett nytt (nygammalt?) och spännande område är jordförbättring, då man ju samtidigt binder kol från atmosfären för lång tid.

I ett gengasaggregat omvandlar man ju även kolet till kolmonoxid som sedan förbränns i motorn, men då har man ju redan förlorat hälften av energin i kolet när det bundits till en av två möjliga syreatomer.

Ett intressant alternativ borde vara att köra en dieselmotor på finmalet träkolsmjöl.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Är det verkligen

Inläggav Göran.W 07 sep 2009 01:00

Jag skulle inte vilja kalla det miljö vänligt bränsle man gör av mat.
Först ska det odlas i tex Brasilien där dom kör med ur åldriga traktorer som släpper ut massor med skit.
Sen ska det förädlas och där släpps det med ut en massa skit.
Efter det ska det skeppas till sverige i tank båt som oftas kör på hög svavlig olja utan katalysator.
Hur stor blir nu miljö vinsten typ marginel.
Bilar ska så klart drivas av väte och syre man utvinner från elen man får av vindkraft verket man köpt av Göran.
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar
Användarvisningsbild
Göran.W
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 30 aug 2008 16:04
Ort: Tomelilla

Re: Är det verkligen

Inläggav KennethE 07 sep 2009 10:34

Ett av de mest miljövänliga bränslena borde väl vara hampa? Inte oljan då utan hela den torkade växten, gärna mald till mjöl och använd som drivmedel direkt, eller möjligen efter förgasning.

Ett alternativ är att utvinna fibrerna till pappersmassa, textil m.m. innan resten rötas till biogas innan rötresten återförs som näring till nästa års odling.

Enligt uppgift ger hampa 6-8 gånger mer biomassa än skog på samma areal och tid.

Borde även gå ypperligt att pressa till pellets ifall man har panna för sådant.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Är det verkligen

Inläggav Göran.W 07 sep 2009 10:54

Hej det odlas hampa i sverige som bio bränsle.
Dock i mindre skala än så länge.
http://hem.passagen.se/osterlenhampa/

Göran.W
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar
Användarvisningsbild
Göran.W
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 30 aug 2008 16:04
Ort: Tomelilla

Re: Är det verkligen

Inläggav KennethE 07 sep 2009 11:07

Ja, fast myndigheterna försöker fortfarande försvåra för dem som vill göra det. De verkar tro att all hampa är knark. De verkar också tro att man kan gömma marijuanaodlingar i odlingar av industrihampa vilket är helt omöjligt eftersom rökhampan kvävs av den mycket kraftigare och mer snabbväxande industrihampan.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

FöregåendeNästa

Återgå till Miljö

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

cron