Bygglov och vind turbiner

Miljöfrågor, global uppvärmning, lagar och regler kring vind- och vattenkraft, m.m.

Bygglov och vind turbiner

Inläggav brufen 01 apr 2008 04:06

(Undskyld at jeg skriver på dansk)
Jeg har længe gået og overvejet at lave et "Off Grid" system, da min drøm var at blive uafhængig af det offentlige net. Jeg fandt ud af at man skulle have bygglov for at opføre vind turbiner på mere end 2 meter i diameter. Jeg begyndte at lede på nettet om bygglov og jeg fandt følgende link:

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19870010.HTM

Bare det kan få enhver til at tabe pusten. Sverige blev i gamle dage betegnet som det mest regel regulerede land, men jeg troede at man havde ryddet op i regel juglen på 90 tallet. Men jeg kan se at det har man langt fra. Så fandt jeg et link om vind kraft:

http://www.energimyndigheten.se/vindkraft - og herunder - http://www.swedishenergyagency.se/web/b ... penElement

Her kan man læse lidt om beregninger og krav myndigheterne stiller.

Der er åbenbart ikke nogen generelle bestemmelser for hvad bygglov koster, så jeg gik til Hässleholms kommunes hemsite og fandt et dokument over taxa ved bygglov : http://www.hassleholm.se/14935

Heraf kan jeg læse at hvis jeg vil bygge min egen vind snurra på mere end 2 meter i diameter skal jeg betale bygglov på kr. 9.180,- før jeg overhovedet starter. Jeg havde regnet med at mit projekt til en vind turbine skulle ligge omkring kr. 30.000, - med mast og en hel masse egen jobben. Disse penge er vil være meget lille procent i et stort vind turbine projekt, men det er helt urimeligt på en snurra på 2-6 meter i diameter. Jeg kan jo kun tolke det sådan at Svenske myndigheder ikke vil have at private har deres egen vind turbine.

Det projekt jeg gerne ville lave var det jeg fandt på nettet: http://www.otherpower.com/20page1.html

Det offentlige Sverige opfordre os borger til at være grønne og tænke på miljøet, Og når man så vil gøre det bliver man straffet Efter den opdagelse har jeg da slet ikke lyst til være miljø rigtig. Og indirekte opfordre de os til at gøre ting olagligt.

Jeg tror at politikere tror at moral er bra, men dobbelt moral er dobbelt så bra!!!

Fortæl om forholdene i din kommune!!

Skulle der ikke være forskel på bygglov, om man bor i tæt bebygged område eller på landet?
brufen
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 24 mar 2008 10:15

Re: Bygglov och vind turbiner

Inläggav Göran 03 apr 2008 14:16

Jag har kollat med min kommun och kostnaden låg runt 6.500 kronor, tror jag det var och redan det är ett högt pris att betala för den som vill bidra till att rädda moder jord.

Ibland får man skämmas över att vara svensk. Människor i andra länder kan inte förstå att vi är så begränsade i vår frihet och när jag var i Danmark senast fick jag höra att Sverige var de sista resterna av forna Sovjetunionen. :P Egentligen är det inget lustigt med det, tragiskt är vad det är.

Hela världen pratar idag om den globala uppvärmingen och den miljökatastrof som väntar runt hörnet. En energikris är också ofrånkomlig den dagen "Peak Oil" är ett faktum. Vissa hävdar att Peak Oil sannolikt kommer att utlösa en global ekonomisk kris av oanade mått. Läget ser alltså inte så ljust ut och trots det så kräver man höga avgifter av dem som tänker på miljön, eller drar sitt strå till stacken för att bromsa verkningarna av en stundande energikris.

Från politiskt håll finns inte viljan att förändra något. De maktfullkomliga politikerna vet alltid bäst, hur inkompetenta de än är. "Allt du behöver i livet är oförstånd och självförtroende och framgången är given" är något som stämmer in väldigt bra på dessa självbelåtna och överlägsna herrar. Jag är själv delaktig i kommunpolitiken, men jag nöjer mig inte med att sitta runt ett bord, nicka med huvudet och dricka kaffe mot arvode, för det är vad man gör. För mig räcker det inte, så vad som återstår är snart bara att uppmana till civil olydnad.
:?
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Bygglov och vind turbiner

Inläggav deepforest 03 apr 2008 18:57

Här i Krokoms kommun kunde de inte svara. "Vi tar betalt per timma (550:-)" så det kan med andra ord bli hur dyrt som helst.
Speciellt med tanke på hur (in)effektiva de är...... :(
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Bygglov och vind turbiner

Inläggav tompas11 03 apr 2008 20:34

Sanningen är väl den att politiker och regering bryr sig inte om miljö eller global uppvärmning. De ser detta bara som ännu ett sätt att få in pengar för det är vad allt handlar om, pengar, pengar och åter pengar. Dessutom så kan de ju klappa sig för bröstet när de höjt miljöavgifterna på fossila bränslen och säga att "titta nu har vi gjort en insats för bättre miljö". Väldigt naivt att tro detta, tänk om det vore så enkelt att förbättra miljön på jorden att man bara behövde höja avgifter på bränsle och energi för att uppnå en bättre miljö. Det är ju å andra sidan ett väldigt enkelt sätt för politiker att visa att man gjort något eller snarare tror sig ha gjort något för miljön. Nä fy och tvi!! :evil:
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Bygglov och vind turbiner

Inläggav brufen 06 apr 2008 12:36

Jeg skrev nu ikke mit indlæg for at kritisere det Svenske system, det jeg var mest forarvet over var priserne. Jeg har flere gange i dette land, fået at vide at det var "den Svenske metode" og kunne jeg ikke lide den, så kunne finde et andet sted at bo. Det er jo en måde at lukke munden på en Danska som brokker sig.

Men der er meget i Danmark som ikke er bedre! F.ex. har du et lantbruk og laver biodiesel til egen forbrug, så får han betale de samme afgifter som for fossil drivmiddel. Det samme gælder hvis man bruger man biodiesel i sin panna over en hvis størrelse KW. Skatter og afgifter kommer før alt andet.

Jeg kan godt forstå, at man vil registre alt möjlig, for det er et skatteobjekt. Så at gavne miljøet bliver også et skatteobjekt. Det er lidt paradoxal. De færreste af os der frivilligt vil gøre noget, gør det jo ikke for vindings skyld.
brufen
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 24 mar 2008 10:15

Re: Bygglov och vind turbiner

Inläggav Göran 06 apr 2008 16:34

Visst vill man lägga skatt på allt, men med moder jord i den vågskålen och pengarna i den andra borde valet vara lätt om politikerna tar miljöhotet på allvar, vilket jag inte tror att man gör.

Här en bild som påminner om människans inte alltid så kloka beslut.

Bild
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Bygglov och vind turbiner

Inläggav Martin 28 apr 2008 22:47

Är det nån som vet hur många 2-meterssnurror man får ha på tomten utan
bygglov? Man skulle ju i princip kunna bygga hur många som helst och parallell
koppla dom.
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Re: Bygglov och vind turbiner

Inläggav Göran 29 apr 2008 00:13

Bara 1 får man ha i världens friaste land. :?
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Bygglov och vind turbiner

Inläggav Martin 29 apr 2008 12:02

Vad dumt. Jag som hoppades att det kanske fanns ett kryphål i lagen där. Man
får väl bygga och hoppas att ingen från kommunen frågor.
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Re: Bygglov och vind turbiner

Inläggav Göran 29 apr 2008 17:40

Hur ska någon kunna avgöra om en turbin som sitter 10-12 meter upp i luften är två eller tre meter i diameter? Man kan tycka att den är större än två meter, men om någon byråkrat får för sig att mäta den är han inte ordentligt vaccinerad, anser jag.

Bara för att man stiftat en lag behöver det inte betyda att den är rätt. Det är snarare så att den tillvaratar någons (ekonomiska) intressen, men i övrigt kan den mycket väl strida mot allt sunt förnuft och vara till direkt skada för oss människor, allt övrigt liv och vår natur. Att göra vad som är bäst för vår överlevnad kan därför aldrig vara fel.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Bygglov och vind turbiner

Inläggav brufen 30 apr 2008 00:42

Det her er ikke lige byggelov, men jeg hørte i radioen i dag, at der var 66% tull på lavenegipære produkseret uden for EU. Det er ren protektionistisk tull. Jeg ved ikke hvad politikere tænker?

Lobbyisterne har magten, og de er ligeglade med miljøet.
brufen
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 24 mar 2008 10:15

Re: Bygglov och vind turbiner

Inläggav rolex42 30 sep 2008 14:05

Vilka regler gäller för vertikalaxlade vindkraftverk. Medger reglerna att jag bygglovsfritt bygger en snurra med 2m diameter och 4m höjd. Då börjar det ju likna någonting
rolex42
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 28 sep 2008 08:53
Ort: Tyresö

Re: Bygglov och vind turbiner

Inläggav PowerMizer 30 sep 2008 16:37

Så vitt jag vet så är det helt okej med en 4 meter hög vertikalaxlad snurra. Diametern sätter gränsen. (Och uteffekten <125 kW, tror jag)
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Bygglov och vind turbiner

Inläggav M8e 30 sep 2008 18:12

Plan- och bygglag (1987:10)
8 kap. Bygglov, rivningslov och marklov
Åtgärder som kräver bygglov
Generella bestämmelser
2 § I fråga om andra anläggningar än byggnader krävs bygglov för att
1. anordna nöjesparker, djurparker, idrottsplatser, skidbackar med liftar, kabinbanor, campingplatser, skjutbanor, småbåtshamnar, friluftsbad, motorbanor och golfbanor,
2. anordna upplag eller materialgårdar,
3. anordna tunnlar eller bergrum som inte är avsedda för tunnelbana eller gruvdrift,
4. inrätta fasta cisterner eller andra fasta anläggningar för kemiska produkter, som är hälso- och miljöfarliga, och för varor som kan medföra brand eller andra olyckshändelser,
5. uppföra radio- eller telemaster eller torn,
6. uppföra vindkraftverk, om vindturbinens diameter är större än två meter eller om kraftverket placeras på ett avstånd från gränsen som är mindre än kraftverkets höjd över marken eller om kraftverket skall fast monteras på en byggnad,
7. uppföra murar eller plank,
8. anordna parkeringsplatser utomhus,
9. anordna begravningsplatser,
10. väsentligt ändra anläggningar som avses i 1--9.
Bygglov för att inrätta eller uppföra en anläggning enligt första stycket 4 eller 5 eller för att ändra anläggningen krävs inte, om det är fråga om en mindre anläggning avsedd endast för en viss fastighets behov. Bygglov för åtgärder enligt första stycket 8 behövs inte, om det på fastigheten finns endast ett eller två enbostadshus eller ett tvåbostadshus och parkeringsplatsen är avsedd uteslutande för fastighetens behov eller om parkeringsplatsen anläggs med stöd av väglagen (1971:948) eller på mark som i detaljplan har avsatts till gata eller väg.
Enligt 5 § och 6 § tredje stycket 2 får kommunen besluta om undantag från kravet på bygglov eller om längre gående krav. I 10 § finns särskilda bestämmelser för vissa anläggningar avsedda för totalförsvaret. Lag (1992:1769).


Så max 2 meter i diameter och om den tippar så ska den göra det på din egen tomt. Står inget om effekt eller maxhöjd.

Ser nu att det inte står något om antal heller. :D
Användarvisningsbild
M8e
 
Inlägg: 346
Blev medlem: 27 mar 2008 20:07
Ort: Ume

Re: Bygglov och vind turbiner

Inläggav Matte_J 30 sep 2008 19:57

2 § I fråga om andra anläggningar än byggnader krävs bygglov för att
3. anordna tunnlar eller bergrum som inte är avsedda för tunnelbana eller gruvdrift,

Hmm... Nån som är sugen på att bygga en tunnelbana? :twisted: :mrgreen:
/Matte
-Yxmeckar bäst i teorin
Matte_J
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 aug 2008 16:53
Ort: Karlstad

Nästa

Återgå till Miljö

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster