SEVÄRT!

Miljöfrågor, global uppvärmning, lagar och regler kring vind- och vattenkraft, m.m.

Re: SEVÄRT!

Inläggav Karro 15 jun 2012 13:21

Problematiken tycker jag verkar att gå över från ett agralt samhälle, där merparten är fattiga, halvt livegna statare, till ett framtida också agralt samhälle, men där alla har det bra. Det verkar som om det moderna samhället kom av viljan att ta bort slavarbetet, men utan att man tänkte hur det blir istället, eller hade förmågan att styra det. Idag tänker många "primitivt" när man säger "bo på landet". Det verkar nästan som ett genetiskt minne, att de kommer ihåg hur deras far- och morföräldrar hade det. Men det behöver inte vara primitivt, det kräver bara lite uttänkande.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: SEVÄRT!

Inläggav Göran 05 jul 2012 03:04

cman skrev:
Göran skrev:Om vi slutar konsumera, för att varorna håller för länge, blir vi arbetslösa och ekonomin rasar samman, så vi måste köpa för att hjulen ska rulla och ju mer vi handlar, desto mer får vi att handla för. Ändra på det systemet den som kan. :wink:


Till viss mån tycker jag att du har rätt, men mycket av det som idag är "slit och släng" borde inte vara det. Basvaror som kläder, förbrukningsvaror etc är helt okej att se som "kort" datum, men produkter som elektronik etc är katastrofalt mycket "byta inom ett år" idag. Se bara på mobiltelefoner, där om något är det helt åt helvete! Man borde parera tillverkningskostnad / resursbehov för produktutveckling med livslängd helt klart!

Jag håller med dig och jag jublar inte över situationen, tvärt om, men vi sitter redan i ekorrhjulet och frågan är hur vi stoppar det?
Det mesta i vårt samhälle är ohållbart, men det är inte jag som ligger bakom all dårskap. :wink:
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: SEVÄRT!

Inläggav Göran 05 jul 2012 03:34

PowerMizer skrev:
Göran skrev:Om vi slutar konsumera, för att varorna håller för länge, blir vi arbetslösa och ekonomin rasar samman, så vi måste köpa för att hjulen ska rulla och ju mer vi handlar, desto mer får vi att handla för. Ändra på det systemet den som kan. :wink:
Ähh... Nu tycker jag att du är ute å cyklar...
Om du bara blickar 100-150 år bakåt så hade man tillverkare som var stolta över sitt yrkeskunnande och gjorde så bra produkter man kunde, och dom hade en fungerande ekonomi. Skillnaden är att dom hade en annan ekonomi. När man är så naiv så att man tror att en ständig tillväxt är normal så hamnar man i ekorrhjulet vi är i, men även om tillväxten "bara" är 2 procent så betyder det att allt fördubblas på 35 år (70/2=35). Som exempel innebär det att om Vilhelminas invånarantal skulle växa med 2 % årligen så skulle vi ha dubbelt så mycket avlopp, sopor, sjuka, knarkare, elförbrukning, socialbidrag, fjärrvärmekunder e.t.c. att ta hand om inom 35 år jämfört med idag. Dessutom skulle Vilhelmina vara en större stad än Umeå på 140 år och inom 800 år ha lika många invånare som hela landet har idag.

Sorry, men världen funkar inte så även om systemet vill få oss att leva i den illusionen.
Dom aktar sej NOGA från att lära ut den sortens matematik till ungarna, för den är inte PK. :wink:


PS
70 är ett fast tal, sen delar man det i procentsatsen och får ut antalet år. Vid en "modest" ökning om "bara" 5% dubblas det alltså på 14 år.

Det finns inget naturligt i ständig tillväxt, men när alla vill ha mer får vi en situationen som denna. Vem skulle gå in till chefen och begära lönesänkning för att minska sin egen köpkraft och på så sätt försöka bromsa tillväxten. Notera att jag inte förespråkar ständig tillväxt, jag säger bara att vårt nuvarande sätt att leva kräver ständig tillväxt (vilket naturligtvis inte håller i längden).
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: SEVÄRT!

Inläggav m_robban 05 jul 2012 22:25

På samma sätt som idrottsstjärnor kan förbättra resultaten i all evighet är ständig tillväxt visst möjlig.

En tal kan öka i all oändlighet utan att det för den saken skull blir oändligt stort.

Testa att summera 1/2 + 1/4 + 1/8 + 1/16 o.s.v. i all evighet så skall ni se.Summan blir aldrig över 1.
Användarvisningsbild
m_robban
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 27 jan 2009 20:32
Ort: Lund

Re: SEVÄRT!

Inläggav RÖD@nörd 07 jul 2012 00:33

Så du menar det går att rationalisera en ko att mjölka mer och mer i all oändlighet och det fortfarande är en ko??? :shock:

Jag tror inte det. Möjligen till en viss gräns men sedan slår naturen tillbaka i självförsvar och den kraften kan bli våldsam. :x
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: SEVÄRT!

Inläggav PowerMizer 08 jul 2012 12:06

m_robban skrev:På samma sätt som idrottsstjärnor kan förbättra resultaten i all evighet är ständig tillväxt visst möjlig.

Om du nu håller dej till de sätt man mäter tillväxt så bli det lite annorlunda: 3 % tillväxt ger en fördubbling varje (70/3=23,33...) 23:e år. Så om vi t.ex. handlar 100 kg elektronik per år idag så handlar vi 400 kg om 47 år o.s.v. Ökningen blir inte linjär utan logaritmisk.
Om något växer med 5% så fördubblas det på (70/5=14) 14 år och fyrdubblas varje 28 år.

Här kommer ett exempel på en logaritmisk skala som visar på något som ej är ekologiskt hållbart:
Bild
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: SEVÄRT!

Inläggav RÖD@nörd 08 jul 2012 14:29

Jag såg en liknande kurva här eller någon annanstans och då gällde kurvan USA:s statsskuld... :shock:

Samtidigt har jag hört USA:s statsskuld räknas på ett annat sätt och kan inte direkt jämföras med den övriga västvärlden men jag kan inte bedöma saken för jag är inte så insatt...
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: SEVÄRT!

Inläggav PowerMizer 08 jul 2012 16:24

RÖD@nörd skrev:Samtidigt har jag hört USA:s statsskuld räknas på ett annat sätt . . .
Det låter ju märkligt... Vad skulle skillnaden vara?! Att dollarn är/varit reservvaluta, kanske...
Jag tycker att en skuld alltid är en skuld, oaktat man är Amerikan eller Svensk.

Lösningen på allt slösande av resurser (och pengar) bör vara att försöka leva ekonomiskt (ekonomi = att hushålla => hålla sej till vad "huset" ger).
Vi lärs dock att "förverkliga oss själva" med allsköns resor, lyxprylar och annat som tillslut sågar av grenen vi sitter på. :roll:

Om vi tillverkade varorna här i landet så kanske vi skulle få högre kvalité på produkterna. Det är ju inte så lätt att påverka ett företag i Kina när dom gör urkassa produkter.. Sen att pengarna stannar i landet är ju inte helt fel.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Föregående

Återgå till Miljö

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron