Vindkraft - vår tids heliga ko?

Miljöfrågor, global uppvärmning, lagar och regler kring vind- och vattenkraft, m.m.

Re: Vindkraft - vår tids heliga ko?

Inläggav deepforest 07 okt 2011 17:36

Nja. Kärnkraft kostar mycket mer i förhållande till vad man får ut, så eftersom riksdagen beslutat om att tillåta nybyggnad av kärnkraft, men utan subventioner från staten så är ingen intresserad av att bygga...
Sen som vissa kalla kärnkraft miljövänlig.... :shock:
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Vindkraft - vår tids heliga ko?

Inläggav tompas11 07 okt 2011 19:41

Och vindkraften är definitivt inte miljövänlig. Den förfular och förstör vår natur. Vem vill bo i en vindkraftpark?
Sverige har ingen miljövänlig produktion av elkraft.
Vindkraften är en starkt bidragande orsak till allt högre elpriser.
Sverige behöver ingen vindkraft.
Vindkraft - nej tack!
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Vindkraft - vår tids heliga ko?

Inläggav Göran 11 okt 2011 16:59

:wink:

1.jpg
1.jpg (24.7 KB) Visad 7577 gånger
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Vindkraft - vår tids heliga ko?

Inläggav TonyMontano 11 okt 2011 17:41

Jäklar snygg bild!

Att vindkraftverken skulle orsak till allt högre elpriser, vet jag inte hur du får ihop det! Att storskaliga vindkraftverk kanske inte är det bästa håller jag med dig men nr. 1 bilden ovan säger allt. för de andra så köper vi in 2procent kolkraft från Tyskland bara för att hålla priserna någorlunda höga. sen så står flera av reaktorerna på vintern för underhåll kan du ge mig en för klar på det?
Vi använder oss av vattenkraftverken från Luleåälvan då elbehoven är som högst när du stiger upp mellan 5 - 9 samt när man kommer hem och ska laga mat tycker att de är lite konstig varför inte köra dem hela tiden?
Sen ska dem även ta betalt för att flera av kraftverken måste underhållas fast dem har tjänat in kostnaderna fler år sedan vart går pluspengarna?

Kom ihåg att Suorvadammen har ett vindkraftverk som på två år tjänades in!
Ni kan ju kolla upp om det här stämmer ;) kan ju ha felkälla men ganska mkt säger ju varför vi ska köra på vindkraft och vatten :P
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Vindkraft - vår tids heliga ko?

Inläggav McB 11 okt 2011 19:10

Ja vindkraften är inte i närheten av vattenkraften när det gäller miljöförstöring med långtidsverkan.
Förstöra en hel älv som kunde ge utkomst av större värde i form av mat,
som sen minskar den totala mängden mat som kan tas ur haven för att reproduktionen i älven försvunnit!
Sen ökar övergödningen för det finns mindre fisk som kan binda näringen, som kontenta försvinner all fisk pga dött vatten i älv och hav.

Nä hellre mer vindkraft och mer mat till världen.

Följdverkningar är j**ligt svåra att förutse. Men vad jag vet jagar vi bara fågel för nöjets skull,
och middagspippin går inomhus i värme och har aldrig flugit mer än 5 meter om ens det.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Vindkraft - vår tids heliga ko?

Inläggav Raptor50 26 mar 2012 01:38

Nu är inte jag så insatt i hur allt är med vind, kärn, vattenkraft.
Men staten är väl den som har skrivit under på att Sverige skall vara över 49% förnybar energi innan 2020 eller??
Då får det väl för i häl.. vara dom som stöder upp med pengar till nya bygg av något förnybart.. Skall privata företag starta upp och bygga en vindkraft park, så skall man se hur priserna på elen blir framåt.
Då kan vi nog hålla oss till oljan ett tag till..
Ja till 30 timmars dygn.. Kanske jag också hadde fått tid med det jag ville gjort.. :(
Användarvisningsbild
Raptor50
 
Inlägg: 400
Blev medlem: 06 aug 2009 17:18
Ort: Karlstad, Hagfors

Re: Vindkraft - vår tids heliga ko?

Inläggav Göran 08 apr 2012 20:57

Står inte vattenkraften för 50% redan?
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina


Återgå till Miljö

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster