Buss eller bil!

Miljöfrågor, global uppvärmning, lagar och regler kring vind- och vattenkraft, m.m.

Buss eller bil!

Inläggav deepforest 06 maj 2011 12:15

Norrlänningar har längst till affären
ÖSTERSUND.
Länet förlorade 38 dagligvarubutiker mellan 2002 och 2010.

Det visar en utredning som Tillväxtverket har gjort. Hela landet förlorade under samma period 807 butiker.
Utredningen har gjorts efter som regeringen avsatt 80 miljoner till insatser för att stödja kommersiell service i gles- och landsbygd.
Inte överraskande visar det sig att norrlänningarna har det längst till både butiker och bensinmackar. Längsta avstånden är i Norrbotten följt av Västerbotten medan jämtarna och härjedalingarna är de som får åka tredje längsta sträckorna för att tanka och köpa mat


Nähä!!!

Ska jag åka till närmsta affär tar det med bil ca 10 min, det är 12 Km. Ändå bor jag "centralt" Med buss tar det 1 timma och 6 min (byte buss) och jag har 3 bussar om dagen att åka med. sen måste jag vänta 55 min på att åka tillbaka, så det skulle ta mig ca 3 timmar att handla! Och storhandla kan man ju glömma om man åker buss.
När jag bodde i Fjollträsk hade jag 4 affärer inom 500m.
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Buss eller bil!

Inläggav Karro 06 maj 2011 14:38

Ungefär samma situation här. Bussen kostar dessutom ungefär dubbla bensinkostnaden för bilen, förutom allt krångel då alltså.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Buss eller bil!

Inläggav Cleas 06 maj 2011 17:08

Jag bor mitt i Stockholm så jag har mataffär ca 30m från där jag bor.
Cleas
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 28 mar 2010 20:03

Re: Buss eller bil!

Inläggav Karro 06 maj 2011 17:11

Cleas skrev:Jag bor mitt i Stockholm så jag har mataffär ca 30m från där jag bor.

Kör du bil eller åker du buss till den?
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Buss eller bil!

Inläggav PowerMizer 06 maj 2011 17:42

Samma kollektivtrafikelände här också! Bussen är inget alternativ, men inte vill jag flytta till en stad heller. På det hela är jag således nöjd.

Biljettpriset är en helt annan femma; Jag anser att något är väldigt fel när man tvingas välja bilen före t.ex. bussen.
-"Åk kollektivt och spara miljön!" hojtar nån, medan någon annan drar in linjer och höjer priset. :roll:

Om jag åker ensam i bilen från Vilhelmina till Stockholm så kostar det drygt en femhundring. Kollektivt så är det mycket dyrare. Logiskt... :roll:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Buss eller bil!

Inläggav Cleas 06 maj 2011 19:18

Karro skrev:
Cleas skrev:Jag bor mitt i Stockholm så jag har mataffär ca 30m från där jag bor.

Kör du bil eller åker du buss till den?



Går det tar ca 10 sekunder.
Cleas
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 28 mar 2010 20:03

Re: Buss eller bil!

Inläggav TonyMontano 06 maj 2011 19:35

Bil, Har cirka 10 min till affären men ska man storhandla så glöm det! Sen ska ju alla stora affärer dra till nya stora ytor så man MÅSTE ta bilen... Sen jobbet 1mil bort ska man ta en buss skulle de ju ta mig 1h extra på morgonen och kväll! tyvärr.
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Buss eller bil!

Inläggav lillebrormats 06 maj 2011 19:50

Där jag/vi bor, finns ingen buss. Man kan ta bilen till byn ca 1mil och där ta buss som går två gånger om dagen.
En gång från byn på morgonen och en gång till byn på kvällen. Vi har 14mil till och från jobb och skulle vi ta buss som ändå
inte har tider som passar oss, skulle vi behöva byta buss 8 gånger varje dag.
Arbetsdagen skulle förlängas med flera timmar och har man huset fullt med knott så går det inte hur gärna man vill.
Vi lever så miljömedvetet som det är möjligt, men utan bilen vore det nästan omöjligt.
lillebrormats
 
Inlägg: 95
Blev medlem: 04 mar 2010 22:45

Re: Buss eller bil!

Inläggav cman 06 maj 2011 23:20

Cyklar med elcykel, ca 1Km.. köper mig en cykelvagn snart.

Just det.. cykeln laddas med solceller :)
Min blog: http://energy.compress.to
Favoritcitat: "det skall vara gött å leva, annars kan det kvetta"
cman
 
Inlägg: 305
Blev medlem: 12 okt 2009 15:39

Re: Buss eller bil!

Inläggav Emil 07 maj 2011 09:10

Åkte pendeltåg/buss när man bodde i lägenhet förr, hade resecentrum på 5min
gångavstånd så det gick bra, då var det lägre priser på månadskortet också (ca 500kr/mån)
Man fick studeranderabatt då, pendlade som mest 14mil/dag tog ca 50min enkel resa.

Men nu är det betydligt dyrare, 975kr/mån plus att det ska bli en prishöjning i sommar
okänt hur mycket. Närmaste hållplats är på en halvmils avstånd med inte alltför hög turtäthet
sen när man inte kan betala med kontanter längre då måste man cykla in till stan (1mil enkel resa)
för att köpa bussbiljett och sen kan man åka kollektivt men när man är inne i stan så varför
ska man då åka buss överhuvudtaget då när man redan är inne stan :?:

2 x 5km med buss kostade på "kontanttiden" 2 x 23kr = 46kr för EN mil, blir några liter
bensin för de pengarna så valet är inte så svårt!

Med kollektivtrafiken så kan man i princip bara handla mat kl 10, då har busschauffören
fika, då står bussen kvar vid mataffären i 23 min övriga tider fastnar man där i timmar
så mjölken är som en mindre Al-Qaida bomb efter ha stått i värmen och jäst :mrgreen:
Åker man till mataffären säg vid kl 18 så kommer man dit men inte hem utan en promenad
(sommartid utan snö) på en dryg timma till cykeln.
Bussen åker till mataffären och "stjälper" av folket och sedan susar den iväg direkt för det
är sista turen för dagen! (Är odugligt!)
Emil
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 08 mar 2010 09:01


Återgå till Miljö

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster