Nu haglar lögnerna

Miljöfrågor, global uppvärmning, lagar och regler kring vind- och vattenkraft, m.m.

Nu haglar lögnerna

Inläggav Jernet 15 dec 2009 16:12

Med tanke på detta klipp! http://www.tv4play.se/nyheter/lokala_ny ... =1.1348186

Läste en chatt (på expressen) med Maud Olofsson förut idag där hon svarade detta på en fråga.

Egna vindkraftv frågar: När får vi i Sverige förenklade regler så att det blir enklare och billigare att få koppla in sitt eget vindkraftverk på elnätet, såsom det är i Tyskland? och då till en låg avgift för nätanslutning och inmatningsabonnemang. I Tyskland krävs inte heller något provningsbart reläskydd eller någon yttre brytare, utan all säkerhet klaras med en felsäker brytare, vilket är betydligt billigare, 5.000 kr i Tyskland istället för 25.000 kr som i Sverige.

Maud Olofsson svarar: Vi har gjort det enklare att koppla in vindkraftverk redan och vi har minskat kostnaderna men vi behöver göra mer det är rätt. Det är idag lättare att ansluta till elnäten för den småskaliga vindkraftsproduktionen tex. Det är lättare att få tillstånd för byggande. Vi har ett utbyggt elcertifikatssystem som förbättrar kalkylen så vi gör en hel del.
Jernet
 

Re: Nu haglar lögnerna

Inläggav TonyMontano 15 dec 2009 17:14

När hon var i gällivare sist frågade en hur de skulle bli med den frågan! hennes svar var att de statliga bolaget skulle gå före! :S
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Nu haglar lögnerna

Inläggav Göran 15 dec 2009 17:20

Maud Olofsson kanske inte menar allvar, hon kanske bara skämtar. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Nu haglar lögnerna

Inläggav RÖD@nörd 16 dec 2009 05:24

Maud Olofsson säger: "Vi har ett elcertifikatsystem som förbättrar kalkylen"

"förbättrar"

Jojomen!!

Kolla gärna vilka som "cashar in" på elcertifikatsystemet.

Du och jag betalar.... :evil:

Ett av den så kallade alliansregeringens första beslut var att behålla elcertifikatsystemet för "småskalig vattenkraft".

Jag satte småskalig vattenkraft inom citationstecken för när man närmare granskar det begreppet så är de flesta inte särkskilt småskaliga. :shock: Förteckning finns att hämta på Energimyndighetens hemsida. Det finns också möjlighet att göra kraftverken "småskaliga" om de inte faller inom ramen för det innan vilket givetvis utnyttjas när pengar finns att hämta. Är kraftverken tillräckligt stora så handlar det om stora belopp.

Det var annars tänkt att elcertifikaten för "småskalig vattenkraft" skulle fasas ut men så blev det regeringsskifte 2006 och med nya reformer som följd....

Begreppet "småskaligt" är vilseledande och måste så vara om det vanligt folk ska svälja bedrägeriet utan misstankar.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Nu haglar lögnerna

Inläggav TonyMontano 16 dec 2009 18:04

Men att försvåra småskalig energi utveckling borde vara ett miljöbrott :!:

Ett av den så kallade alliansregeringens första beslut var att behålla elcertifikatsystemet för "småskalig vattenkraft".

Hur vidare de hjälp kan inte jag säga men har ju hört vad som hände när Göran försökte få ett svar om att koppla in sig på nätet! tycker de säger allt!

De hänger nu på De rödgröna annars blir de 24volt eller va tycker ni ;-)
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Nu haglar lögnerna

Inläggav Jernet 16 dec 2009 18:30

De hänger nu på De rödgröna annars blir de 24volt eller va tycker ni


Läs min signatur :mrgreen:
Jernet
 

Re: Nu haglar lögnerna

Inläggav Göran 17 dec 2009 02:23

Här är en film om elcertifikatens förträfflighet.

http://www.youtube.com/watch?v=_eXp-ZxonhA

Du är en bra lobbyist, Jernet! Vilken ministerpost vill du ha? :P
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Nu haglar lögnerna

Inläggav Jernet 17 dec 2009 08:16

Det är väl detta som allt handlar om antar jag http://www.expressen.se/ekonomi/1.18167 ... v-elpriset
Att tjäna så mycket pengar som möjligt inom sveriges största kartell.
Jernet
 

Re: Nu haglar lögnerna

Inläggav Jernet 17 dec 2009 08:19

Göran, jag tar gärna posten som vattenhjulsminister i vilhelmina. :wink:
Jernet
 

Re: Nu haglar lögnerna

Inläggav Göran 17 dec 2009 18:05

Tack, Jernet! Äntligen börjar rätt typ av politiker att dyka upp! :wink:
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Nu haglar lögnerna

Inläggav Tompaiuppsala 17 dec 2009 19:50

Intill det där gigantiska vattenhjulet finns en lekplats. Där kan barnen hänga medan föräldrarna informeras om alternativ energi och får en guidad visning av vattenhjulet. Själv har jag posten som barnvakt och sitter i sandlådan och ljuger om plus och minus, magneter hit och dit... Pannkaka, skriker jag, och fångar några barns uppmärksamhet en kort stund. Fortsätter outtröttligt med en riktig vals om trefas ..bla blaabla blaaa... :wink:

/barnvakten
vill så det värker!
Användarvisningsbild
Tompaiuppsala
 
Inlägg: 813
Blev medlem: 23 mar 2007 17:21
Ort: Uppsala

Re: Nu haglar lögnerna

Inläggav PowerMizer 17 dec 2009 22:11

Jag kan vara lagerchef; droppa olja i de stora lagren till vattenhjulet. :mrgreen:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Nu haglar lögnerna

Inläggav RÖD@nörd 18 dec 2009 04:07

Göran skrev:Här är en film om elcertifikatens förträfflighet.

http://www.youtube.com/watch?v=_eXp-ZxonhA



Tack för länktipset Göran!

Kände inte till de här filmerna. Förvisso i propagandasyfte men ändå mycket tänkvärt.

Att slåss mot "väderkvarnar" är sannerligen inte lätt men här har man gjort ett gott försök tycker jag. Förutsättningarna är långt i från lika. Kraftbolagen har hur mycket pengar som helst att satsa på sin propaganda. Pengar dom fått från dig och mig.

Miljörörelsen och Sportfiskarna får kanske som i det här fallet förlita sig till gratistjänster....

Hur ska man nå ut?


RE TonyMontano:

Se filmerna och bilda dig en uppfattning.

Återkom gärna sedan med några rader om vad du tyckte.


För att undvika missförstånd vill jag påpeka att frågan jag ställde avsåg:

Vad är småskaligt?


Svaret är förstås relativt.

Det beror på vad men jämför med.

För mig är inte 1,5 megawatt effekt småskaligt men för ett större kraftbolag kanske det betraktas så.

Dom vill bl.a. oss hembyggare att tro vi tjänar våra egna syften när vi i själva verket går deras ärenden.

Det är det som är det luriga.

Det som vi här betraktrar som småskaligt är de inte särskilt intresserade av.

Eller hur? :wink:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Nu haglar lögnerna

Inläggav Karro 18 dec 2009 04:20

RÖD@nörd skrev:Det som vi här betraktrar som småskaligt är de inte särskilt intresserade av.

Eller hur? :wink:

Kanske det är fel att kalla det vi sysslar med för småskalit, för då faller det ju under reglerna för småskalit. I alla fall för de som försöker applicera regler och paragrafer. Om det inte ens är småskalit, utan mikroskala, eller laboratorieskala, då kan ju de reglerna inte gälla. Finns det då inga stoppande regler borde det blir tillåtet.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Nu haglar lögnerna

Inläggav RÖD@nörd 18 dec 2009 05:12

Karro!

Ägarmakten Karro, ägarmakten, glöm aldrig den!

Kraftbolagen äger elnätet. Elnätet är inte gemensam egendom som kan påverkas via politiska beslut.

Det finns snart ingen gemensam egendom längre för penningeborgarna säljer ut den till sig själva så fort de bara kan eftersom de är medvetna om att deras dagar vid ministertaburetterna förmodligen är räknade.

Samma sak har hänt förut och det kommer att hända igen om det då finns något kvar att sälja ut....

För mig får dom gärna byta ut sina dyra kostymer mot jeans och tröja. Jag vet ändå vad som finns inunder.

I dag t.ex. beslutades att Bilprovningen ska säljas till privata intressen.

Vad ska bolagsvinsterna hamna? I Tyskland? Finland? Frankrike?

Och direktören då? Han ska väl ha en saftig bonus på några miljoner.

Som jag är tvungen vara med om och betala.... :evil:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Nästa

Återgå till Miljö

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

cron