Klimatbluffen ett faktum?

Miljöfrågor, global uppvärmning, lagar och regler kring vind- och vattenkraft, m.m.

Re: Klimatbluffen ett faktum?

Inläggav Jernet 30 nov 2009 10:33

Som sagt!
Jernet
 

Re: Klimatbluffen ett faktum?

Inläggav PowerMizer 01 dec 2009 09:49

Jernet skrev:Som sagt!

Jooo, bara vi ändå är rädd om vårt jordklot så.... Jag tycker inte om att det är fabriker o kolkraftverk e.t.c. som skitar ner mitt (och andras) livsrum bara för att hålla uppe konsumtionen, vi måste alla lära oss att vara mera ekonomiska (hushålla) med resurser och att se till våra verkliga behov (sa han som just nu surfar på en tio år gammal laptop hittad i ett soprum i Sthlm).
Det är genom hushållandet som onödiga utsläpp och rovdrift på resurser minskar, inte genom en ny "aktiehandel" med miljöcertifikat av olika sorter.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Klimatbluffen ett faktum?

Inläggav Jernet 01 dec 2009 09:58

PowerMizer skrev:
Jernet skrev:Som sagt!

Jooo, bara vi ändå är rädd om vårt jordklot så.... Jag tycker inte om att det är fabriker o kolkraftverk e.t.c. som skitar ner mitt (och andras) livsrum bara för att hålla uppe konsumtionen, vi måste alla lära oss att vara mera ekonomiska (hushålla) med resurser och att se till våra verkliga behov (sa han som just nu surfar på en tio år gammal laptop hittad i ett soprum i Sthlm).
Det är genom hushållandet som onödiga utsläpp och rovdrift på resurser minskar, inte genom en ny "aktiehandel" med miljöcertifikat av olika sorter.


Så rätt, så rätt!
Men så länge som regeringen motarbetar mig när jag vill satsa egna pengar i ett litet solkraftverk och sälja mitt överskott i deras elnät (fullt med skitig el) så tänker jag inte lägga 2 strån i kors för att medverka till någon renare miljö.
Inte heller är jag beredd att betala deras köp av en massa kolkraftverk i Tyskland.
Inte heller tänker jag frivilligt betala deras svindyra kraftverksledning till baltstaterna, bara för att dom i slutändan ska tjäna storkovan på sitt mer eller mindre monopol liknande affärssystem.
När jag utan en massa krångel kan sälja mitt överskott på elnätet, och få samma betalt som storfräsarna, ja då ska jag satsa mina pengar och hjälpa till med det jag kan.
Jag har snart skrivit till varenda politiker som vi har i det här landet, men aldrig fått ett enda svar.
Jo ett fick jag, men det tog 7 månader innan svaret kom att " den du söker är på tjänsteresa och återkommer bla,bla,bla,....
Det ska bli skönt när man blir pensionär så man kan flytta till ett annat land, och fram för allt ett varmare klimat.
Sverige är kallt och ett oerhört trångsynt land att leva i. Dubbelmoralen bland våra politiker flödar för fulla muggar.

Göran Lengqvist for president :wink:
Jernet
 

Re: Klimatbluffen ett faktum?

Inläggav Karro 01 dec 2009 10:17

Jernet skrev:Det ska bli skönt när man blir pensionär så man kan flytta till ett annat land, och fram för allt ett varmare klimat.

Visst. Många svenskar flyttar till t.ex. Thailand. Men de inser inte att situationen där är bra mycket mer osäker än i Sverige. Tsunamis, tropiska orkaner, militärkupper och annat. För att inte tala om alla konstiga sjukdomar man kan få. Så det kan gå bra ett tag, men det kan också sluta illa. Det är ett högriskboende.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Klimatbluffen ett faktum?

Inläggav Jernet 01 dec 2009 10:26

Thailand Kommer jag dock aldrig att flytta till.
Just nu spånar vi lite på hus i Ungern! :P
I värsta fall tar vi oss inte längre än till Danmark :mrgreen:

För övrigt har jag bott vid medelhavet ( israel) i 3 år, och trivdes som fisken i vattnet.
Jernet
 

Re: Klimatbluffen ett faktum?

Inläggav PowerMizer 01 dec 2009 10:51

Jernet skrev:. . . så tänker jag inte lägga 2 strån i kors för att medverka till någon renare miljö.
Nu får du ursäkta mej, men det låter "sandlåda" i mina öron. :roll:
Jag håller fullständigt med dej i att "världen är galen" (och politikerna upptagna med "viktigare" saker än oss medborgare), men det har vi ju redan konstaterat. Det är ändå våra (ditt och mitt) val som är början på en eventuell förändring och förhoppningsvis en maktförskjutning från eliten till folket.

Jag tror tyvärr inte att det går att stoppa NWO med RFID-chip för betalning/behörighet/pandemivaccination eller global valuta eller minskad befolkning p.g.a. en "katastrof". Den stora massan kommer att gå den lätta (breda, av eliten tillrättalagda) vägen, och vi andra får kämpa emot.

Kalla mej inte pessimist. HJFF1969 kallade sej nått bra... Var det kritisk realist??? :?

Karro skrev:. . . situationen där är bra mycket mer osäker än i Sverige.

Jag tror vi är ganska lyckligt lottade här i landet. Bortsett från de tossiga politiska påfunden vi drabbas av så är det nog en av de säkraste delarna av jorden. Den risk jag kan känna är att vi är lite väl nära ryssarna. Inte främst för att dom är "farliga", men det finns många strategiska platser som ligger läskigt nära oss. Sen ser jag EU som en fara, men det är ju inget nytt. :P
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Klimatbluffen ett faktum?

Inläggav Jernet 01 dec 2009 12:05

Nu får du ursäkta mej, men det låter "sandlåda" i mina öron.


Ja man är ju tvunget till att sänka sig till den nivån om man nu skall prata politik :mrgreen:
Visst kan vi alla hjälpas åt, men vad spelar det för roll när storfräsarna skitar ner mer än vad vi kan åstakomma att göra tvärtom.
Vattenfalls kolkraftverk spyr ut lika mycket skit som hela sverige släpper ut. Vilken roll spelar då mina få mil jag kan undvara per år i bil
Vad spelar då min 2 garders sänkning av rumsvärmen för roll då? osv....
Nä kom ner i "sandlådan" nu, så vi kan prata om det som verkligen betyder något för vårat klimat. Spotta i ett uttorkat hav kan vem som helst göra, men vad tjänar det till?

http://sydsvenskan.se/varlden/article39 ... kraft.html
Jernet
 

Re: Klimatbluffen ett faktum?

Inläggav PowerMizer 01 dec 2009 13:27

Jernet skrev:Visst kan vi alla hjälpas åt, men vad spelar det för roll . . .

Nja, du kanske har missuppfattat mej; Om jag låter bilen stå och åker spark 2-3 mil till Vilhelmina så är nog det mesta jag uppnåt en förkylning och en otroligt trött kropp. Samma om jag sänker tempen 2-3 grader, då nöter jag ut yllesockarna.

Det jag menar är snarare vår efterfrågan. Efterfrågar vi billig el till ett eluppvärmt, normalisolerat hus så ökar kolkraften som ett brev på "påsken". Åker vi nya och lyxiga SUV:ar så pumpas mer olja, mera aluminium smälts, färg tillverkas, mera energi används i bilfabriken och större bilar säljs.

Enligt mitt sätt att se det så påverkar våra små val visst makthavare, miljöpåverkan e.t.c.

Vi är tillbaks i resonemanget "ekonomi"! Jag tror t.ex. att min gamla SAAB 900i från 1986 är mera ekonomisk än en språjlans ny hybridbil. Varför? Jag kör väldigt lite med den, den är betald (fick den gratis), den är redan tillverkad och JAG återvinner den. Skitsamma att den ligger kring litern/mil, jag är övertygad om att den är mer miljövänlig än att köpa en *ny* plåtlåda full med plast o aluminium, bara för att förflytta min röv. Den bil som går mest mil/år är en diesel (som vi också fått) som drar mellan 0.48-0.56 l/mil. Ingen av våra bilar är alltså tillverkad för oss, men dom återvinns av oss.

Vår kåk är egentligen ett svart hål när det gäller energi till uppvärmningen, men se, det skiter jag också i. Vi har en centralvärmeanläggning som matas med en pelletsbrännare. Shuntautomatiken håller 16-17 grader inne och vi eldar i vedspisen dagligen så att vi har minst 24 grader på kvällen. Summan av detta är att vi har varmvatten och grundvärme med pellets (förnyelsebart bränsle) och komfortvärmen är med lokalt odlad björk. Det går väldigt lite pellets. Matlagning och bakning sker med biobränsle (vedspisen) hela eldningssäsongen.
Att sätta in 3-glasfönster i denna kåk är bara ett vansinne, bättre att hugga mera ved och hålla kroppen i trim.

Så ser JAG på saker och ting. :mrgreen:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Klimatbluffen ett faktum?

Inläggav Göran 01 dec 2009 13:32

Tack, Jernet! :P
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Klimatbluffen ett faktum?

Inläggav Jernet 01 dec 2009 14:20

Det jag menar är snarare vår efterfrågan. Efterfrågar vi billig el till ett eluppvärmt, normalisolerat hus så ökar kolkraften som ett brev på "påsken".


Det är väl ungefär så jag också menar, med det "lilla" undantaget att storförbrukarna(usa,kina,australien, bl,a) i första hand skall ned till våran nivå innan vi ytterligare ska spara på våra brödsmulor.
Fattenfall har i sina beräkningar säkert kalkylerat med att sverige kommer förbruka mindre el i framtiden, därför så planerar dom ju också mycket riktigt en stor kraftledning till ett land i sydöst.
Så hur mycket vi gräsrötter än sparar så kommer elpriset aldrig att sjunka till en rimlig nivå.

Släpp det förbenade monopolet som storuvarna har och låt vanligt folk hjälpa till med problemen, samt låt dom tjäna några kronor på det också.
Men som någon sa en gång! Det är dom storskaliga intressena som måste beskyddas, Tvi vale!
Jernet
 

Re: Klimatbluffen ett faktum?

Inläggav Jernet 01 dec 2009 14:20

Göran skrev:Tack, Jernet! :P


Vassego! :mrgreen:
Jernet
 

Re: Klimatbluffen ett faktum?

Inläggav Jernet 01 dec 2009 14:23

För övrigt "lider" sverige av elöverskott, och därför planeras ett nytt kärnkraftverk. :evil:
Jernet
 

Re: Klimatbluffen ett faktum?

Inläggav PowerMizer 01 dec 2009 14:30

Jernet skrev:För övrigt "lider" sverige av elöverskott, och därför planeras ett nytt kärnkraftverk. :evil:


Hmmmm... Jag tror vi är ganska överens ändå. :mrgreen:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Klimatbluffen ett faktum?

Inläggav Jernet 01 dec 2009 14:42

PowerMizer skrev:
Jernet skrev:För övrigt "lider" sverige av elöverskott, och därför planeras ett nytt kärnkraftverk. :evil:


Hmmmm... Jag tror vi är ganska överens ändå. :mrgreen:


Det tror jag också :P
Jernet
 

Re: Klimatbluffen ett faktum?

Inläggav Karro 01 dec 2009 14:44

Jag bor 2 mil från ett vattenkraftverk, men inte f-n blir elen billigare för det. Ganska ologiskt egentligen. Nej, man får ändå betala kolkraftverkspriset (eller vilket nu som är högst).
När det däremot gäller mat och i princip allt annat, då är det minsann transportpåslag från södra sverige. Enhetspriset gäller tydligen endast om det innebär ett högre pris.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

FöregåendeNästa

Återgå till Miljö

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst