Klimatbluffen ett faktum?

Miljöfrågor, global uppvärmning, lagar och regler kring vind- och vattenkraft, m.m.

Re: Klimatbluffen ett faktum?

Inläggav TonyMontano 01 dec 2009 17:34

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6214926.ab

Nog för att de inte var något nytt men vilken skam.... åh Sverige ska försöka förbättra miljön vilket skämt :!:
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Klimatbluffen ett faktum?

Inläggav Raptor50 01 dec 2009 22:21

Ganska sjukt..
Men som du säger, inte något nytt..
Ja till 30 timmars dygn.. Kanske jag också hadde fått tid med det jag ville gjort.. :(
Användarvisningsbild
Raptor50
 
Inlägg: 400
Blev medlem: 06 aug 2009 17:18
Ort: Karlstad, Hagfors

Re: Klimatbluffen ett faktum?

Inläggav Jernet 03 dec 2009 00:21

Är det här verkligen sanning?
Ja det är det!
Är det riktigt sunt förnuft ?
Absolut inte.
Är det verklighet?
Ja! I allra högsta grad.

Citat:

Över 15 000 svenska lastbilstransporter krävs årligen för att få fram vattenflaskorna vi handlar i butikerna, drygt en fjärdedel kommer från utlandet. De tusentals långtradarna och produktionen av vattenflaskorna genererar mängder av koldioxidutsläpp. Totalt 33 000 ton.
Slut citat:


Sedan kommer dom å snackar om att man ska spara på elen?..

Tillåt mig små-le :mrgreen:

Som jag sagt förut så jagar man mygg, men släpper igenom elefanter.

Jag kan ta hur många exempel som helst på sådana här riktigt usla metoder, men jag förutsätter att var och en har något själv att tänka med.

Ska vi i sverige som har en av världens bästa vatten behöva köpa det utomlands?

Nu kanske våra utsläpp börjar klarna, och vad det är vi ska ta tag i?


Vi svenskar lever i en diktatur, men få vet om det.
Jernet
 

Re: Klimatbluffen ett faktum?

Inläggav RÖD@nörd 03 dec 2009 03:17

Ja, Jernet jag håller med dig, och underligt nog i en atmosfär av "frihetstänkande". Det är en paradox.

Propagandan är massiv men invävd i samhällsstrukturen så att vi inte märker den.

Sedan några år är jag utan TV eftersom jag satsade på bredband istället. Innan såg jag så gott som alltid samhällsrelaterade program på TV och litade blint på vad som framgick där. Skulle jag någon gång se på TV idag så tycker jag mig märka att innehållet är selekterat och relaterat till uppdragsgivarens önskemål och tittarsiffror. Detsamma gäller radion. Har nästan slutat lyssna på den också.

Men än se'n, jag har ju Internet nu med alla dess möjligheter. :P

Inte minst kompisarna på 24volt. Rejäla grabbar som kan det mesta! :D

Den samlade kunskapen här på 24volt är nog värd all aktning tror jag.

Alla har vi något att bidra med tycker jag. Från den yngsta till den äldsta. :wink:

Fattas bara en egen hemsida men den kommer nog så småningom. Säkert kommer den att handla om mitt projekt med mycket bilder. Jag försöker vara flitig med digitalkameran men tyvärr kommer mörkret alltför snabbt vid den här årstiden....
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Klimatbluffen ett faktum?

Inläggav Jernet 03 dec 2009 03:25

Skulle jag någon gång se på TV idag så tycker jag mig märka att innehållet är selekterat och relaterat till uppdragsgivarens önskemål och tittarsiffror.


Jo jag börjar allt mer gå åt ett håll med mindre tv, eller kanske helt utan.
Inte pga av tvhat, utan att jag finner inget som roar mig längre på dumburken.
Jag försöker vara flitig med digitalkameran men tyvärr kommer mörkret alltför snabbt vid den här årstiden....


Ooo! Det är ju då den digitala kameran gör sig som bäst!
Hör gärna av dig så ska jag tala om varför :wink:
Jernet
 

Re: Klimatbluffen ett faktum?

Inläggav Göran 03 dec 2009 16:14

Idag åkte jag till soptippen för att sortera grovsopor som bestod av tre plank-stumpar om vardera 1 meter, 4 ben från ett vardagsrumsbord, samt ca: 500 gram småsaker i stål. Dessa prylar som nästan kunde bäras i fickorna var inte hushållssopor så jag måste alltså köra 1,5 mil t.o.r. för grovsortering på ett lagligt sätt. Var ligger miljövinsten i detta?
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Klimatbluffen ett faktum?

Inläggav PowerMizer 03 dec 2009 21:53

Göran skrev:Dessa prylar som nästan kunde bäras i fickorna var inte hushållssopor . . .

Det är ju ditt eget fel; Allt man normalt har under diskbänken är hushållssopor. Montera en diskbänk vid taknocken på din nya verkstad, vänta ett år och se vad mycket konstigt som du normalt har under den! :mrgreen:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Klimatbluffen ett faktum?

Inläggav Göran 04 dec 2009 02:16

Jag gör sista rycket med flytten just nu och det är därför det blir så konstigt. Jag vill inte släpa med skräp till nya lägenheten.

För övrigt flyttar 24 volt in i nya lokaler i världsmetropolen Storsele den 1/1 2010.
75 meter från lokalen finns ett trivsamt vandrarhem med 16 bäddar, matsal/bar och swimmingpool, så vid eventuellt intresse kan en träff ordas i sommar, med möjlighet att bygga både vindkraftverk och solfångare. Utflykter kan även ordnas och 6 km bort ligger stugan och där kan vi titta närmare på snabblöpare, H-rotor, vattenhjul, solfågare, solpaneler, m.m.

storsele.jpg
storsele.jpg (35.38 KB) Visad 5823 gånger
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Klimatbluffen ett faktum?

Inläggav RÖD@nörd 04 dec 2009 03:39

24volt växer så det knakar. :P Vore kul att besöka men ack så långt för mig att åka som bor i södra delen av vårt avlånga land....

Gillar byggnaden skarpt. Påminner om ett gammalt hederligt Folkets Hus på landsbygden vilka idag tyvärr blivit rivningsobjekt. :cry: Förr var jag ofta på dans vid sådana ställen men inte nu längre. Lusten till det har liksom slocknat.

En träff i ämnet alternativ energi lockar betydligt mer. Är lite nyfiken på Görans vattenhjul.

Att en gång i sitt liv besöka Norrland kanske ändå vore helt rätt när jag tänker efter. Det sägs att norrlänningar ska vara trevliga att ha och göra med. Vackert om sommaren där lär det visst också vara.

I Norrland finns de stora älvarna men hur är det med åar och bäckar? Finns det mycket av sådana också?
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Klimatbluffen ett faktum?

Inläggav Göran 04 dec 2009 11:50

Helt rätt, Nörd! Det är en bygdegård och den är bara renoverad utvändigt. Det är också bara en tillfällig lösning där jag ska hålla till på övervåningen där det tidigare varit lärarbostad. Ett industrihus ska byggas i sommar och nu satsar man på att få igång verksamheter av olika slag.

Bäckar, åar och vatten finns det gott om och människorna är trevliga. Vi hjälper varandra och jag får vägen ner till stugan plogad hela vintern utan att det kostar mig något. Jag ska också få hjälp att lägga tak på verkstan innan snön kommer på allvar. Själv hjälper jag till med andra projekt och ett av dessa är planer på att bygga ett stort vattenhjul i Vojmån precis vid E45:an. Det finns redan en husvagnscamping där, men det ska även bli ett turiststopp för Inlandsbanan, som också går förbi där.
Finns det bara några människor som är av den uppfattningen att inget är omöjligt, då finns möjlighet att mot alla odds utveckla en avfolkningsbygd.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Klimatbluffen ett faktum?

Inläggav TonyMontano 04 dec 2009 12:26

Nice Göran :)
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Blått ljus igen

Inläggav Robban 04 dec 2009 19:19

Här är en test:
http://www.idg.se/2.1085/1.275708/phili ... -blastrale

Det är bara 10 år sedan man upptäckte att vi har blåljuskänsliga celler i ögat som inte har med synen att göra. De jobbar vid 467-476 nm och påverkar vakenhetscentrum i hjärnan så att sömnhormonet melatonin minskar på morgonen så man blir piggare.
Robban
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 15 apr 2009 12:32

Blått ljus igen

Inläggav Robban 04 dec 2009 19:29

En artikel om vetenskapliga försök:

http://www.neuropsychiatryreviews.com/sep06/blue.html
Robban
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 15 apr 2009 12:32

Re: Klimatbluffen ett faktum?

Inläggav PowerMizer 04 dec 2009 19:48

Robban skrev:. . . påverkar vakenhetscentrum i hjärnan så att sömnhormonet melatonin minskar på morgonen så man blir piggare.

Såna dioder vill jag ha! :shock:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Klimatbluffen ett faktum?

Inläggav tompas11 05 dec 2009 01:02

De senaste 10 åren har jordens medeltemperatur sjunkit trots att koldioxidhalten i atmosfären har ökat. Förklara detta den som kan. Förstår inte den totalt vansinniga klimathysteri som råder nu. Politikerna tycks tro att de kan styra jordens klimat och att medeltemperaturen inte får öka med mer än 2 grader. Man tager sig för pannan! Tänk om temperaturen ökar med 2,5 grader! Kommer vi alla att dö då och jorden gå under? Klimatet har alltid varierat med eller utan människor på jorden. Vi har haft istider med flera kilometer tjock is som sedan tinat och smält, utan påverkan av människor. Och vi har haft rejält varma perioder utan påverkan av människor. Är det någon som har lyft blicken uppåt någon gång och måhända sett ett stort glödande klot? Har detta klot då ingen inverkan på jordens klimat och temperatur? Jovisst det inser ju varje sunt tänkande människa, utom möjligtvis politiker då. Varför heter Grönland just Grönland kan man undra. Jo, för att denna ö har varit helt befriad från is under en varmare period, som var betydligt varmare än den vi upplever nu. Varför åker så många svenskar på semester till varmare länder? Är det för att de gillar kyla eller är det kanske för att de gillar värme. Vem vill att jordens medeltemperatur ska bli 2 grader lägre? Är då klimatbluffen ett faktum? Naturligtvis är den det. Jag tror tvärtemot att vi går mot en kallare period i jordens historia.
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

FöregåendeNästa

Återgå till Miljö

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster