Klimatbluffen ett faktum?

Miljöfrågor, global uppvärmning, lagar och regler kring vind- och vattenkraft, m.m.

Re: Klimatbluffen ett faktum?

Inläggav Göran 29 jan 2010 02:17

Nu i kväll har Katterjåkk -24°C och en medelvind på 12-14 m/s. I byarna blåser det 19 m/s. Bra vind alltså, men en aning kallt med tanke på kyleffekten, -58°C.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Klimatbluffen ett faktum?

Inläggav Göran 29 jan 2010 02:49

Bättre vind i Katterjåkk nu! Stabila 14 m/s i medelvind och 21 m/s i byarna. Temp -23,7 och kyleffekten närmar sig 60 minus. Friskt och härligt.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Klimatbluffen ett faktum?

Inläggav Karro 29 jan 2010 05:08

Vaknade upp med -23 grader och hemsk huvudvärk, fast ine riktigt som ni andra. Stapplar mig in i köket, för att fumla fram huvudvärkstabletter och sedan ner i källaren för att elda. Det är kombinationen med den halvmeter nysnö som kom igår natt som gör det hela extra helvetiskt. En snabb huvudberäkning ger att jag nog har 75m³ snö och med 10liter/per spadtag ger det 7500 spadtag i under 20 minus och huvudvärk som gör att jag knappt kan stå på benen. Varför lever man?
Är det en tröst att allt kan bli värre?

Ändå tänker jag att ett sommarmöte låter som en trevlig idé.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Klimatbluffen ett faktum?

Inläggav deepforest 29 jan 2010 09:22

Bättre vind i Katterjåkk nu! Stabila 14 m/s i medelvind och 21 m/s i byarna. Temp -23,7 och kyleffekten närmar sig 60 minus. Friskt och härligt.


Lyxliv. När jag var ung.......... :shock:
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Klimatbluffen ett faktum?

Inläggav Fritte 29 jan 2010 10:54

Jag tycker ni har blivit lite väl deppiga i denna tråden.
Visst, avsaknaden av solljus tär på oss alla men vi måste tänka positivt.
Det är inte så att jag vill förminska alla era problem, jag lider med många av er, men det har inte klagats så mycket tidigare här i forumet.
Så ryck upp er nu, tänkt positivt och blicka framåt mot den härliga vår och sommar som ändå inte är så långt borta.
Unna er en helg där ni inte gör något annat än just det ni vill göra för tillfället för att ladda batterierna.
Börja planera alla projekt ni vill genomföra när vintern är över och dröm er bort.
Gör vad som helst bara det gör er glada. Men vad ni än gör så gräv inte ner er i era problem, då blir dom bara värre.

Jag vill åter igen se den positiva och glada anda som jag möttes av när jag först kom hit.
Fritte
 
Inlägg: 209
Blev medlem: 09 sep 2008 18:13
Ort: Linköping

Re: Klimatbluffen ett faktum?

Inläggav Jernet 29 jan 2010 11:32

Fritte skrev:Jag tycker ni har blivit lite väl deppiga i denna tråden.
Visst, avsaknaden av solljus tär på oss alla men vi måste tänka positivt.
Det är inte så att jag vill förminska alla era problem, jag lider med många av er, men det har inte klagats så mycket tidigare här i forumet.
Så ryck upp er nu, tänkt positivt och blicka framåt mot den härliga vår och sommar som ändå inte är så långt borta.
Unna er en helg där ni inte gör något annat än just det ni vill göra för tillfället för att ladda batterierna.
Börja planera alla projekt ni vill genomföra när vintern är över och dröm er bort.
Gör vad som helst bara det gör er glada. Men vad ni än gör så gräv inte ner er i era problem, då blir dom bara värre.

Jag vill åter igen se den positiva och glada anda som jag möttes av när jag först kom hit.


Du har helt rätt Fritte, men tyvärr kan man inte vara på topp 24/7/365 :wink:
Men jag ska försöka vara lite mer glad i fortsättningen om det på något vis går.
Jernet
 

Re: Klimatbluffen ett faktum?

Inläggav PowerMizer 29 jan 2010 11:46

Fritte skrev:Jag tycker ni har blivit lite väl deppiga i denna tråden.
. . .
Det är inte så att jag vill förminska alla era problem, . . .

Jag håller med. Det är dock skönt att lätta lite på locket och kanske få bättre förståelse för humörssvängningarna bland oss.
Fritte skrev:Jag vill åter igen se den positiva och glada anda som jag möttes av när jag först kom hit.

Den finns kvar! :D Kanske lite kamouflerad, men den finns kvar!
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Klimatbluffen ett faktum?

Inläggav Fritte 29 jan 2010 21:15

Jernet skrev:Du har helt rätt Fritte, men tyvärr kan man inte vara på topp 24/7/365 :wink:

Håller fullständigt med dig. Men med positiva tankar kommer man långt, även om det känns motigt.
Sen är det ju även som PM säger, att det är skönt att lätta lite på locket ibland.
Blev själv bara så deppig när man i den här tråden läste inlägg efter inlägg om alla era problem och sjukdomar. :cry:
Tyckte det blev lite mycket på en gång och att det kändes som en nedåtgående spiral. Och den ville jag försöka bryta genom att få er att tänka positivt.
Det är rätt så otroligt vad man kan åstadkomma med bara tanken. Även om väldigt många av mina väl uttänkta och planerade projekt i sommarstugan aldrig blir av.
Fritte
 
Inlägg: 209
Blev medlem: 09 sep 2008 18:13
Ort: Linköping

Re: Klimatbluffen ett faktum?

Inläggav Robban 29 jan 2010 22:40

Med risk för att verka tjatig vill jag påminna om blåljuset igen.

Det har en bevisad effekt på dygnsrytmen och gör att sömnhormonet melatonin försvinner från hjärnan så att vi blir piggare.

Jag påstår inte att det gör underverk, men vi lider alla brist på det blå ljuset under vintern och då kan det hjälpa med en enkel blå lysdiodlampa för några tior. Pröva det!
Robban
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 15 apr 2009 12:32

Re: Klimatbluffen ett faktum?

Inläggav RÖD@nörd 30 jan 2010 01:02

Hej! :)

I dag hände nå't. Började plötsligt känna mig bättre till mods. Kunde le lite åt saker och ting. :P Inget särskilt har hänt. Det bara blev så. Något släppte och det blev som vanligt igen.

Kan inte annat än betrakta min situation som (tillfällig) sjukdom. Tyvärr inte så lätt att se på saken i det perspektivet när man dessvärre råkar vara där. :|

Umgänge är viktigt. Har varit på öppenverksamhet för människor med psykisk ohälsa den här veckan. Bra med personal som är socialt utbildad och med stabilt humör.

Har läst alla inlägg här under veckan men inte kunnat kommentera. Har saknat ord. Inte haft så mycket ork heller för den delen.

Jernets filmlänkar har jag inte vågat titta på. Var rädd för att det var rysare.

Jag har under alla förhållanden full empati för alla och hoppas det blir bättre för var och en av oss.


Tyvärr blev det inget av "studiebesöket" vid den lilla vattenkraftstationen förra helgen. Ägaren hade inte tid. Han är företagare och hade mycket att göra. Det respekterar jag till fullo.

På vägen passerade vi en annan liten kraftstation som är nedlagd för länge sedan. Den fotograferade jag med min digitalkamera. Några av bilderna kan ni se nedan. Riktiga vinterbilder men tyvärr var det inte så ljust den dagen.

P1230061.JPG
P1230061.JPG (80.08 KB) Visad 5481 gånger


P1230064.JPG
P1230064.JPG (117.24 KB) Visad 5487 gånger


P1230065.JPG
P1230065.JPG (116.22 KB) Visad 5488 gånger

Sommartid syns ej denna lilla kraftstationen för då är allt igenväxt med grönska. Lite synd tycker jag.

I morgon ska jag och ett par killar till på en veteranmarknad. :D

Ska bli kul!

natti, natti
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Klimatbluffen ett faktum?

Inläggav Karro 30 jan 2010 09:31

Jag använder mediation. Det gör lätt att jag får ett leende till öronsnibbarna och jag blir sprudlande glad inombords. Det gör att jag skrattar åt all världens elände och problem och säger att problemen aldrig är så stora som de verkar.

Fast man får inte le för mycket, för det är en sjukdom som kallas "tappad verklighetsuppfattning", en allvarligt sjukdom. Så man får skratta i smyg och anlägga en depressiv attityd utåt. Vilket får en att skratta ännu mer!
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Klimatbluffen ett faktum?

Inläggav Robban 30 jan 2010 12:57

Karro, vad är det för sorts meditation du gör?
Robban
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 15 apr 2009 12:32

Re: Klimatbluffen ett faktum?

Inläggav Tompaiuppsala 30 jan 2010 13:37

Fritte skrev:Jag tycker ni har blivit lite väl deppiga i denna tråden.
Visst, avsaknaden av solljus tär på oss alla men vi måste tänka positivt.
Det är inte så att jag vill förminska alla era problem, jag lider med många av er, men det har inte klagats så mycket tidigare här i forumet.
Så ryck upp er nu, tänkt positivt och blicka framåt mot den härliga vår och sommar som ändå inte är så långt borta.
Unna er en helg där ni inte gör något annat än just det ni vill göra för tillfället för att ladda batterierna.
Börja planera alla projekt ni vill genomföra när vintern är över och dröm er bort.
Gör vad som helst bara det gör er glada. Men vad ni än gör så gräv inte ner er i era problem, då blir dom bara värre.

Jag vill jag återigen ha den positiva och glada anda som jag möttes av när jag först kom hit.


Jag är definitivt ingen som klagar, och har aldrig tyngt andra med mina problem även om de hänger över mig jämt. Jag är inte deppig, snarare bitter ibland över orättvisor och vilka olika förutsättningar vi ges.
Den glada och positiva andan har inte försvunnit bara för att vi gluttat i varandras ryggsäckar.
I så fall får du rycka upp dig själv :D
vill så det värker!
Användarvisningsbild
Tompaiuppsala
 
Inlägg: 813
Blev medlem: 23 mar 2007 17:21
Ort: Uppsala

Re: Klimatbluffen ett faktum?

Inläggav deepforest 30 jan 2010 14:28

Jag har en positiv inställning till alla idioter som ställer till det i samhället :mrgreen:

(Läs, Politiker, bankfolk, mfl.) :shock:
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Klimatbluffen ett faktum?

Inläggav Jernet 30 jan 2010 15:21

Eftersom det strulade med sista leveransen så var jag hänvisad till sprutor, vilket tär ordentligt på humöret.
Men nu står mitt livselexir vid soffan igen, så nu känns det betydligt bättre.

Samt 9 st likadana i garaget :P

jag testar även något nytt nu, som heter "Hortons on demand" vilket betyder att istället för 15m/l så suger man i sig 100% rent syre direkt från tuben utan regulator. Jissa om det går lätt att andas, samt att det är om möjligt ännu effektivare mot smärtan. Tack AGA för att ni forskar i detta.

Sedan får jag säga som Tompa, jag klagar inte heller direkt, utan visar "min" ryggsäck.
Samt att jag kanske har hjälp någon i samma situation som mig iom att jag skriver om detta.
Röd@Nörd:s inlägg öppnade ju också upp en del andra deltagare här, vilket jag ser sunt på, varför hyckla om man inte känner sig på topp.
Bättre att tala om hur man har det, så kanske andra förstå bättre den dagen man flippar ur lite på forumet.
Efter det att vår son dog har jag lärt mig att aldrig döma folk för deras uppträdande, man vet aldrig vad han eller hon går igenom just då.
Bilagor
DSC_0002.JPG
DSC_0002.JPG (174.28 KB) Visad 5392 gånger
DSC_0001.JPG
DSC_0001.JPG (173.17 KB) Visad 5388 gånger
Jernet
 

FöregåendeNästa

Återgå till Miljö

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster