Klimatbluffen ett faktum?

Miljöfrågor, global uppvärmning, lagar och regler kring vind- och vattenkraft, m.m.

Re: Klimatbluffen ett faktum?

Inläggav McB 25 okt 2010 10:13

Tacka Järn Ladyn för växthuseffekten!
Att lyckas skapa en massa tjafs för att få majoritet att bygga ett kärnkraftverk istället för ett kolkraftverk.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Klimatbluffen ett faktum?

Inläggav Göran 19 dec 2010 01:35

Att tro är farligt när det gäller människans roll vid klimatförändringar. Tänk om vi faktiskt påverkar klimatet? Hur tänker ni då försvara er inför era egna barn?
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Klimatbluffen ett faktum?

Inläggav PowerMizer 19 dec 2010 03:22

Göran skrev:Tänk om vi faktiskt påverkar klimatet?
Jo, det är klart att vi påverkar klimatet, men frågan är: Hur mycket på verkar vi klimatet?

Så vitt jag kan bedöma utifrån flertalet intervjuer och rapporter så är forskare inte eniga, dom som säger att fårskocken ska springa har oftast kopplingar till ekonomiska intressen, plockar in faktorer i sina kalkyler som inte hör dit utan bara förstärker deras tes och dessutom manipulerar rådata...
Redan där har dom tappat mycket av förtroendekapitalet, tycker jag.

Jag är övertygad om att vissa, inte alla, men vissa grupper lägger fram rapporter för att driva fårskocken mot koldioxidskatter som ökar makten att "beskatta bort" vissa produkter, företag och aktiviteter som inte faller "dom" på läppen. Vem "dom" är låter jag vara osagt... :wink:

Tips på läsning är väl en .pdfsom läckt från FN där dom drar upp riktlinjer för en global organisation som ska centralisera makten och krossa självständiga stater med ödeläggande av ekonomier. Trots att det finns överväldigande avslöjanden om att snacket om att koldioxiden skulle vara dödlig för vår planet bara är en bluff så försöker FN att återuppliva den misslyckade Köpenhamnsöverenskommelsen. 2012 kommer dom att försöka genomdriva en "global organisation" på mötet i Rio....

Jag har sagt det förut och säger det igen: Vi (mänskligheten) måste agera klokt när det gäller resurser och miljön. Oavsett hur det är med dolda agendor. Vi är satta att förvalta jorden och dess resurser, inte att skövla den. :!:

Mycket av utsläppen är ju ett minskande problem, så det löser sej själv... Jag tänker på att oljetillgången börjar minska med 2-3% per år. Undrar om oljepriset bara kommer att öka med 2-3% årligen? Kommer flyget och bilen att vara billiga färdsätt, eller tar tågen och lokalbussarna revanch? :wink:

För att knyta ihop säcken: Jag diskuterar detta ofta med barnen på deras nivå, och tycker mej ha en rimligt bra bild över läget. Jag tror inte människornas påverkan på klimatförändringarna överstiger 5%. Däremot är jag övertygad om att vi alla måste inse att mat måste odlas lokalt och att Brasilianskt kött kommer att vara orimligt dyrt om några år. Tyvärr ställer inte samhället om för denna förändring. Det är inte direkt rymdvetenskap att förstå att om oljetillgången minskar så ökar priset och producerande länder kommer såklart inte att sälja annat än sitt överskott. Inte undra på att vissa västländer ställer till krig för att komma över oljekällor i andra länder.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Klimatbluffen ett faktum?

Inläggav Göran 19 dec 2010 04:15

Det lär kanske visa sig framöver hur det ligger till med klimatbluffen. Kan det inte vara oljeindustrin och andra ekonomiska intressen som vill göra det här till en bluff? :wink:
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Klimatbluffen ett faktum?

Inläggav PowerMizer 19 dec 2010 04:34

Göran skrev:Kan det inte vara oljeindustrin och andra ekonomiska intressen som vill göra det här till en bluff? :wink:
Hur tänker du nu? :?
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Klimatbluffen ett faktum?

Inläggav tompas11 19 dec 2010 10:05

I Norge har man kommit på varför vi har fått kallare vintrar och att det är människans manicker som är boven i dramat. :lol:
1 virkningsgrad.jpg
1 virkningsgrad.jpg (77.7 KB) Visad 9865 gånger
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Klimatbluffen ett faktum?

Inläggav tompas11 19 dec 2010 10:10

Och så här säger NASA...
NASA-science.jpg
NASA-science.jpg (170.84 KB) Visad 9852 gånger
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Klimatbluffen ett faktum?

Inläggav Karro 19 dec 2010 13:10

Många läser rubriker och korta tidningsartiklar och tror sedan att det är sant. För det mesta är det ganska långt från "sanningen". Oftast har journalister inget hum om vad de skriver om, om det är aningen mer komplicerat än vilken kändis som gjorde vad.
Utifrån det kan man ifrågasätta sig själv - vad tror jag egentligen på?
Det är så väldigt lätt att bli bluffad.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Klimatbluffen ett faktum?

Inläggav tompas11 19 dec 2010 13:25

Visst ska man sila den information som finns tillgänglig genom ett finmaskigt nät. Till syvende och sist är det ändå en själv som avgör vad man ska tro på, men det är lätt att lägga ihop ett och ett och få det till tre. :wink:
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Klimatbluffen ett faktum?

Inläggav RÖD@nörd 19 dec 2010 16:29

ha ha ha.... de två sista inläggen var kung :mrgreen:

tompas11,
vad är fakta och vad är propaganda?
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Klimatbluffen ett faktum?

Inläggav tompas11 19 dec 2010 17:10

RÖD@nörd skrev:tompas11,
vad är fakta och vad är propaganda?


Mmm... det får du avgöra på alldeles egen hand :D (Jag kan i alla fall räkna och inte bara på fingrarna :wink: )

Blir klimatet varmare eller kallare? Fakta eller propaganda...?

1000 References of Global Cooling
http://www.populartechnology.net/2010/1 ... oling.html
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Klimatbluffen ett faktum?

Inläggav Dygnet är för kort. 19 dec 2010 19:05

tompas11 skrev:I Norge har man kommit på varför vi har fått kallare vintrar och att det är människans manicker som är boven i dramat. :lol:
1 virkningsgrad.jpg


Hur tänker man här?
Pratar bara om den kalla sidan.

Värmepumpen ger ju oftast 1ggr in, 3 ggr ut.

Det skulle ju bli varmare i så fall utomhus.

Du bränner 1kW och får ut ca. 3kW inomhus, som värmer utomhusluften så småningom.

Eller tänker jag fel :)
Dygnet är för kort.
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 16 sep 2010 10:47

Re: Klimatbluffen ett faktum?

Inläggav Karro 19 dec 2010 19:39

Värmepumpen gör absolut ingenting utom att den bara fflyttar lite värme/energi härifrån till dit.
Värmen inomhus går genom väggarna ut igen.
Det enda tillskottet är elströmmen som i själva verket gör det aningen varmare utomhus.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Klimatbluffen ett faktum?

Inläggav tompas11 20 dec 2010 22:25

Propaganda...?

independent.jpg
independent.jpg (75.51 KB) Visad 9702 gånger


Fakta...?

BBC-News-.jpg
BBC-News-.jpg (70.04 KB) Visad 9696 gånger
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Klimatbluffen ett faktum?

Inläggav McB 20 dec 2010 23:27

Orsaken till mitt intresse för alternativ energi är just skatter och annat otyg, kan jag göra det själv kan jag ducka för skatten.

Sen kan dom hitta på hur mycket kontroll som helst men allt går inte att hitta, är nog en anarkist men bara när det gäller energi, slöseri och skatter.

Människans effekt på uppvärmning med mera kan diskuteras vilt, all den koldioxid som finns i fosila bränslen har en gång funnits i jordens atmosfär och bundits i växter och djur som förmultnat och bildat olja. So what det fanns liv då med uppenbarligen.

Jag är för självförsörjande, byteshandel och tjänstbyte framför pengar, ungefär jag skottar din uppfart och använder din soptunna medans du bor i frankrike under vintern och betalar ungefär så där.

Kan jag slippa köpa potatis vintertid så slipper jag den j**la tvättade potatisen som inte håller 1 vecka hemma, snacka om slöseri med mat och energi!

En liten del av min syn på världen
(ja jag har tagit mig en knaber eller 2)
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

FöregåendeNästa

Återgå till Miljö

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster