Klimatbluffen ett faktum?

Miljöfrågor, global uppvärmning, lagar och regler kring vind- och vattenkraft, m.m.

Re: Klimatbluffen ett faktum?

Inläggav PowerMizer 29 jul 2010 21:24

tompas11 skrev:. . . och några olika träskbyar...
:lol:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Klimatbluffen ett faktum?

Inläggav Ib-Arne 03 okt 2010 14:22

Klimatmål överges för gott?

Är det dags att överge de högt ställda klimatmålen?
Den frågan ställs nu inför FN:s klimattoppmöte i Cancun i Mexiko i december. Många anser att det är dags att inse fakta: världens länder accepterar inte stora uppoffringar.

Den kommande veckan möts länderna i ett sista möte inför Mexiko. Det hålls ironiskt nog i Tianjin i Kina, det land som släpper ut mer koldioxid än något annat.

Förhoppningarna är inte stora. Ända sedan det fiaskobetonade toppmötet i Köpenhamn i vintras har klimatfrågan förefallit död, och det man hade väntat sig i Köpenhamn - ett nytt bindande klimatavtal - blir inte verklighet i Mexiko heller.
Kanske kan man komma överens nästa år, 2011. Frågan är bara vad det i så fall blir för avtal.

Otillräckliga löften
EU är ensamt i den rika världen om att ha presenterat åtgärder som kan sänka utsläppen av växthusgaser med 25-40 procent till 2020 jämfört med 1990 - den nivå som FN:s klimatpanel anser är nödvändig för att undvika temperaturhöjningar på över två grader Celsius i framtiden.

De andra industriländernas löften är mycket mer blygsamma. USA vill inte gå med på mer än 17 procent, räknat från 2005, inte 1990. Och jättarna bland utvecklingsländerna, med Kina i spetsen, är i princip ovilliga att minska sina utsläpp alls.

Allas löften finns nedtecknade i slutdokumentet från Köpenhamn, The Copenhagen Accord. Slås de samman blir den totala utsläppsminskningen 13-18 procent, långt under IPCC:s ribba.

Hårda realiteter
Men otillräckligt eller ej, detta är vad som erbjuds. Ingenting talar för att USA eller Kina kommer med bättre siffror. Vill man ha ett avtal är det sannolikt de här siffrorna man måste acceptera.
Den insikten har fått många att bita i det sura äpplet. Yvo de Boer, den förre chefen för FN:s klimatsekretariat, anser att sifferdebatten borde avslutas.

-Det här vad vi har. Det är vad vi måste arbeta med till 2020, sade han nyligen.

Liksom andra bedömare vill han att löftena i Copenhagen Accord formaliseras. Sedan får man, "bit för bit" sätta ihop en överenskommelse som alla kan acceptera.

-Problemet är att de utfästelser som gjorts inte räcker. Men det kan vara så att det inte finns något bättre, säger Anders Turesson, Sveriges chefsförhandlare
Ib-Arne
 
Inlägg: 302
Blev medlem: 28 jan 2009 12:28
Ort: Nora / Fortuna Spanien

Re: Klimatbluffen ett faktum?

Inläggav RÖD@nörd 03 okt 2010 22:40

Intressant artikel Ib-arne, tack för den. En annan sak jag lärt mig nu är att man endast bör kopiera en liten inledande del av texten som sättes inom citationstecken och resterande hänvisas via länk som då också visar källan. Vet inte säkert men jag tror det har att göra med de där upphovsrätt.... ja, du vet...

Jag menar då typ så här:

"Klimatmål överges för gott?

Är det dags att överge de högt ställda klimatmålen?
Den frågan ställs nu inför FN:s klimattoppmöte i Cancun i Mexiko i december. Många anser att det är dags att inse fakta: världens länder accepterar inte stora uppoffringar."

Hela artikeln här:
httpwwwklimat.....com


Ha det så bra Ib-arne och inget näsvist menat från mig. :)
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Klimatbluffen ett faktum?

Inläggav TonyMontano 23 okt 2010 16:33

Hur kommer det sig att allt fler vill bo i kusten när man ser vad som händer på Grönland och Antarktisk? Grönland har nog mycket is att få havsnivån 5m upp ca och Antarktisk har nog mycket att få upp nivån ca 40 enligt en dokumentär på national geographic channel! Så har vi bidragit till växthusdefekten?

Tycker det är ganska själv klart! Dem som säger nej måste ju vara hur naiva som helst! Skogsskövling i Amazonas våra industrier och bilar som spyr ut koldioxid, något måste ju hända eller?
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Klimatbluffen ett faktum?

Inläggav Karro 23 okt 2010 20:55

Antarktis har inte alltid varit istäckt....... Kanske människor har levat förut och växthuseffekt-koldioxidförgiftat atmosfären några gånger redan? :twisted:

Som man bäddar får man ligga, heter det. Man kan hosta sig genom livet i storstäderna, eller flytta ut bland skogarna där luften är ren och fin. Varje person kan välja själv hur man vill ha det. Det finns skog så att det räcker för alla att andas i Sverige. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Klimatbluffen ett faktum?

Inläggav TonyMontano 23 okt 2010 21:04

Nä det är ju sant! fast då hade vi ju inte miljon städer vid kusten^^ Fast det åter står ju att se hur länge det kommer ta för isen att smällt! För smällt kommer den ju att göra samt i all snabbare fast!
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Klimatbluffen ett faktum?

Inläggav tompas11 24 okt 2010 13:25

Grönland ökar sin isfria yta med 120 km2 per år.
Detta betyder att Grönland är totalt isfritt efter 15200 år!
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Klimatbluffen ett faktum?

Inläggav TonyMontano 24 okt 2010 13:31

Ja om det nu var så att isen alltid kommer att smälta i samma fast! Men när isen försvinner händer det allt fler orsaker som gör att det går snabbare för isen att försvinna!
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Klimatbluffen ett faktum?

Inläggav tompas11 24 okt 2010 13:50

Ok låt oss säga att isen smälter 10ggr så snabbare än nu, då tar det "bara" 1520 år innan grönland är isfritt.
Isavsmältningen på Grönland är nog inget att hetsa upp sig över. Finns betydligt viktigare saker när det gäller miljön att fokusera på.
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Klimatbluffen ett faktum?

Inläggav Karro 24 okt 2010 13:56

Polerna rör på sig, med den fantastiska hastigheten av 1° per miljoner år. Så om några miljoner år är Nordpolen någon annan stans.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Klimatbluffen ett faktum?

Inläggav TonyMontano 24 okt 2010 13:56

Jo det är ju sant, Men isen påverkar ju klimatet på jorden! solen kommer ju kunna värma upp jorden och våra extrema väder omkast är nog bara början på detta!
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Klimatbluffen ett faktum?

Inläggav PowerMizer 24 okt 2010 14:14

Jag tror fortfarande att det är en klimatbluff. Att kunna beskatta koldioxid som är "jättefarligt" är en guldgruva. För att få acceptans för detta i dom breda lagren så måste forskare "bevisa" (kunna peka på troliga cenarion) att det är fara å färde.

Andas lungt, det händer inte nått farligt imorgon. Jag är övertygad om att 90-98% av förändringarna är naturliga. Dom övriga procenten får vi försöka ta itu med, men det sköter sej nog själv när olja och kol blir orimligt att använda... :wink:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Klimatbluffen ett faktum?

Inläggav TonyMontano 24 okt 2010 14:21

He He jo det är ju sant! Men varför väntar alla på att andra ska göra något?

Någon måste ju börja! kan inte vi göra det då? vi har ju pengar och resurser samt kunskap! Det har ju inte dem stora länderna som USA och Kina, jo dem har men dem är för giriga...

De flesta man fråga är emot att ta itur med grön energi för att de inte är lönt då dem andra länderna skit i det! Fan va är det för tankesätt?
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Klimatbluffen ett faktum?

Inläggav tompas11 24 okt 2010 17:22

Håller med PM fullt ut.
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Klimatbluffen ett faktum?

Inläggav PowerMizer 24 okt 2010 21:54

TonyMontano skrev:Men varför väntar alla på att andra ska göra något?

. . . dem har men dem är för giriga...

Fan va är det för tankesätt?

Jag tror att vi alla är "giriga".... Mera eller mindre i alla fall... :?

Jag höll ju på att beskriva att vi människor har ett linjärt tänkande i en annan tråd, och dessutom tror jag att vi tenderar att vara mera objektorienterade än systemorienterade...

Ett exempel:

Först när vi ser kaffekoppen så tänker vi: -"En kopp med kaffe! Gott!" Vi ser alltså objektet kopp med kaffe.

Sen kanske man blir lite mera systemorienterad: Kopp med kaffe - luktar gott - ångar ur den - den är varm - ökad luftfuktighet - dieselolja från rostningen flyter på ytan - kommer från Sydamerika - fattiga bönder - borde köpa krav- och rättvisemärkt - själva koppen från Indiska/Ikea/Dollarstore är tillverkad i ett låglöneland i Asien - barnarbete - utslagna Svenska industrier - spricka i koppen - bakterietillväxt? - o.s.v. Nu ser vi systemet kring kaffekoppen

Då infinner sej vardagens verklighet: Jag har snart slut på månadens pengar! Jag känner mej skyldig för barnarbetet och dom fattiga böndernas skull! Känns inte bra att tänka på det! Jag sveper kaffet och åker och tröstshoppar istället... Här har vi återgått till objektorientering för det ställer inte samma krav.

Jag säger inte att det är så, men min högst personliga teori säger att det kan vara så...


Här i huset är det ofta väldigt mycket vecka kvar i slutet av lönen, men vår målsättning är att prioritera matkvalité (rättvisemärkt, närodlat, krav, egenodlat o.s.v.), saker som håller länge och är gjorda av så naturliga material som möjligt, begagnade saker, laga saker istället för att kasta och köpa nytt, e.t.c.

Det låter ju bra, men sanningen är att det du kallar för girighet ofta får oss att göra dåliga val. Vi köper alltså det som är billigare/sämre för att kunna köpa något annat t.ex. till barnen, verkstadsnördspappan eller mamman eller helt enkelt för att kunna åka bort ett tag.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

FöregåendeNästa

Återgå till Miljö

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster