Regeringen tystar kritisk klimatrapport

Miljöfrågor, global uppvärmning, lagar och regler kring vind- och vattenkraft, m.m.

Re: Regeringen tystar kritisk klimatrapport

Inläggav richard 03 apr 2012 22:11

Miljöpolitik,det är ganska interessant.
Var borjar man?
En väldigt liten exempel:
Jag köper hörlurar (därfor att jag inte orkar att lyssna på er längre :mrgreen: )hörlurar väger knappt 100 gram.förpackning däremot ...
bruksanvisning i 26 språk,kartong,plast ...så mycket att man kan nästan tillverka 50 hörlurar .
Jag återvinner allt som man ska göra det,men varför?
Jag har en förklaring för det,arbetslöshet...Miljö är regeringens nya sätt att minska arbetslöshet.
Skräkscenario som uppvärming och co2 utsläpp osv,är gammeldags och hjälper inte längre.
Så ni har blivit lurat(med eller utan hörlurar) i tiotals år...
richard
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 18 feb 2008 00:03

Re: Regeringen tystar kritisk klimatrapport

Inläggav richard 04 apr 2012 07:33

tompas11 skrev:Här ska tydligen all kritik tystas till varje pris och regeringen stoppar huvudet i sanden och låtsas som ingenting.
Får det gå till så här i ett land som betecknas som det mest demokratiska i världen?

Liksom alla andra länder,behöver sverige ingen dyrt Expertgrupp för miljörapporter.
Och JA så får det gå till i sverige ,jag till exempel och med mig många andra har ingen lust att betala skatt till nåt som är så meningslös.
richard
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 18 feb 2008 00:03

Re: Regeringen tystar kritisk klimatrapport

Inläggav richard 04 apr 2012 07:44

tompas11 skrev:
lillebrormats skrev:Varför ska Sverige ha så hög beskattning av utsläpp av CO2?
Av all CO2 som släpps ut på jorden så står Sverige för 0,2%.
T.ex. Kina står ensamt för 23% av de globala utsläppen och de förväntas öka.

Din Iphone är tillverkat i Kina ,din laptop också.så får vi räkna om hela utsläpp.
Sen är det så att Sverige är inte så stor,Liechtenstein t.e. har betydligt mindre utsläpp än Sverige .
Forresten alla dina medelande på den här foumet och alla andra fora,har kostat några mW.
richard
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 18 feb 2008 00:03

Re: Regeringen tystar kritisk klimatrapport

Inläggav PowerMizer 10 jul 2012 16:28

Demoskop-enkät i Almedalen: Lurar media oss om klimatkrisen?

Svenskarna oroar sig för klimatförändringar. Oron för klimatet ligger i topp (50 %) före terrorism (29 %) och finanskris (26 %). Men kunskapsnivån är mycket låg, särskilt när det gäller faktiska förhållanden och vår elproduktion. Det visar en Demoskopenkät som belyser hur media informerar oss om klimatkrisen. Enkäten diskuteras vid ett seminarium ”Lurar media allmänheten om klimatkrisen?” den 4 juli i Almedalen.

. . .

Det visar sig att den verkliga kunskapsnivån är låg och inte motsvarar de tillfrågades engagemang och intresse. 76 % tror att koldioxidutsläppen i Sverige per person har ökat sedan 1980. Rätt svar är att utsläppen nästan har halverats. Endast 3 % känner till att svensk elproduktion är till 90 % koldioxidfri. De flesta tror att det är 0-25 % som gäller.

Uppfattningen hos 50 % av de tillfrågade är att över 11 % av Grönlands glaciärer har smält bort de senaste trettio åren. Rätt svar är mindre än 1 %. Under samma period tror 79 % att isbjörnarna har minskat. Rätt svar: antalet är konstant. Stormarna i Sverige har ökat tror 58 %. Rätt svar är att de har minskat liksom även medelvinden. På frågan under vilket decennium som de två varmaste åren i Sverige inträffade svarar 42 % 2000-talet. Rätt svar enligt SMHI:s mätningar är 1930-talet (1934 och 1938). 65 % tror att jordens temperatur har ökat mellan 1 och 2° sedan början av 1900-talet. Rätt svar är en ökning på 0,7°.
Läs rubbet (källan)

En kommentar till artikeln:
Ang: Demoskop-enkät i Almedalen: Lurar media oss om klimat...
Svaren på frågorna som folk har givit visar på vilken enorm inverkan propaganda haft. Bla Anders Wikman (fd ordförande i club of rome) och Svante Axelsson (naturskyddsföreningen) har ju suttit och skrämt folket i TV i flera år, och det har uppenbarligen haft påverkan. Dock har jag för mej att undersökningar för några år sedan visade att ca 70% trordde på "klimathotet". nu alltså betydligt lägre.

Själv sätter jag "terrorism" högst på listan, (alltså den terrorism NATO stödjer i bla Syrien och Libyen.)
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Regeringen tystar kritisk klimatrapport

Inläggav deepforest 18 feb 2013 20:11

Hemliga miljoner finansierar klimatförnekare

Hemlig finansiering hjälpte till att bygga ett stort nätverk av klimatförnekare. Guardian avslöjar att anonyma miljardärer donerat 120 miljoner dollar till över 100 klimatskeptiska organisationer vars uppgift är att misskreditera forskningen om klimatförändringar.
18 februari 2013 kl 17:30
Enligt Guardian har pengarna, som donerats mellan 2002 och 2010, använts till att bygga upp ett stort nätverk av tankesmedjor och organisationer som arbetar för ett enda syfte - att omdefiniera klimatförändringarna från ett neutralt vetenskapligt faktum till en polariserande fråga.
Miljonerna styrdes via två fonder, Donors Trust och Donors Capital, det senare avsatt för givare som bidrog med en miljon eller mer.
De rika donatorerna försäkrades om att deras pengar aldrig skulle gå till liberala frågor.
Whitney Ball, vd för Donators Trust, berättar för Guardian att givarna representerar ett brett spektrum av åsikter från den amerikanska högern. Enligt henne har de skarpa meningsskiljaktigheter men Guardian slår fast att det finns en gemensam nämnare när det gäller ändamålen som pengarna gått till - att misskreditera forskningen om klimatpåverkningarna.
Tidningens undersökningar visar att 118 miljoner dollar skjutits till 102 tankesmedjor eller andra organisationer som förnekar den mänskliga påverkan på klimatförändringarna eller motsätter sig miljölagstiftning.
Pengarna strömmade bland annat till tankesmedjor med kopplingar till den republikanska partipolitiken. Vilket, enligt Guardian, möjliggjorde en attack mot Barack Obamas miljöagenda och ledde till att kongressen inte hade någon chans att vidta åtgärder mot klimatförändringar.
Samma grupper uppges nu mobilisera igen för att stoppa Obama från att agera mot klimathotet i sin andra mandatperiod. Samtidigt garanteras givarna anonymitet.
Kert Davies, forskningschef på Greenpeace, är starkt kritisk och menar att ”finansieringen av förnekelsemaskinen blir allt mer osynlig för allmänheten.”
Den amerikanske forskaren Robert Brulle, som länge undersökt nätverk av ultrakonservativa givare, kallar det hela för en organiserad motrörelse Donors Trust bara är toppen av ett isberg.
Enligt Guardian överträffar de hemliga givarna synliga finansiärer, som oljebolag, med stor marginal.
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Föregående

Återgå till Miljö

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron