Omvärldsbevakning

Omvärldsbevakning

Inläggav pellesnurr 12 maj 2009 16:21

Detta är säkert inget nytt för många, men jag ser vissa likheter med den H-rotor som är under uppförande. Självklart är detta inget seriöst alternativ :-) men bra att få en prisbildsjämförelse.

http://www.ecokraft.se/Shop/Index.php?sArtId=EV1800

Observera att priset 58 900kr inkl moms innehåller följande:
Generator 1800W (http://www.ecokraft.se/Shop/Index.php?s ... L-PMG-1800)
Rotor komplett med 3st 3m vingar
SMA WindyBoy 1700
SMA WBP-Box 400
SMA Dumpmotstånd

OBS utan mast, kabel, installation och installationsmaterial.

Jag vet inget personligt om Ginlong, men deras produkter verkar ju vara ganska populära. Återförsäljarna hävdar ju förstås att de är alldeles enastående men man vet ju inte...
pellesnurr
 
Inlägg: 126
Blev medlem: 14 aug 2008 08:02
Ort: Onsala

Re: Omvärldsbevakning

Inläggav Göran 13 maj 2009 00:08

Deras vingar är gjorda av strängsprutad aluminium (tror jag det heter) och det gör tillverkningsprocessen av vingarna billig. Nackdelen är att vingarna blir tunga. Ögonmåttet säger mig att rotorn inte kommer att vara självstartande p.g.a. låg soliditet. Jag tror att man måste använda generatorn för att köra iång bladen och då krävs även motorstyrning, samt vindmätare som talar om när det ska ske. Det är normalt så här man gör så det är inget konstigt med det och när det gäller generatorn är den säkert bra. Nackdelen med en köpt generatorn är att man själv inte kan välja varvtal, men dimensionerar man turbinen efter generatorn funkar det också och det kanske man har gjort. Jag tror säkert att deras maskin kommer att fungera och jag väntar med spänning på resultatet.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Omvärldsbevakning

Inläggav whynot 13 maj 2009 02:21

Åkte förbi där idag men fortfarande ingen snurra på taket som jag tyckte han sa att det skulle sättas upp.
Vingarna är 200 mm breda så det tyder på att han inte visste att det skulle bli tillåtet med 3 m diameter utan
bygglov,dom han har är väl tänkt för en diameter på ~2m. Har själv lyckats rita en NACA 0016 profil nu så det
är bara att få till en form till den och sen vänta på Görans nya tester på ny generator.
whynot
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 11 maj 2009 21:59
Ort: Norrut Boden

Re: Omvärldsbevakning

Inläggav Oscar Gustavsson 13 maj 2009 20:54

Hej,
Detta är mitt första inlägg på 24Volt.
Jag vill börja med att ge Göran beröm för en bra hemsida med många bra projekt.

Ang. vår vingprofil är den utvecklad ur NACA-profiler men med syftet att bygga bort tendenserna att kunna starta baklänges (göra den självstartande).
Vårat mål är uppnått och vi har valt att tillverka den i aluminium av många anledningar, dock finns det lättare material och lösningar.
Vi använder ingen starthjälp.

Ang. Ginlongs generatorer har vi fullt förtroende för dom och övriga produkter.
Jimmy Wang (VD, Ginlong) är även med och tar fram den nya IEC-standarden för småskalig vindkraft.
Ginlong har dessutom nu en egen vindtunnel där allt testas.
Ginlong tillverkar även generatorer till 10-talet kända HAWT-tillverkare världen över.
Titta gärna närmare på Ginlongs nya inverter GCI-2K med ett reglerområde på 30-750V som har gett våra verk helt nya egenskaper.

Grundläggningen för vårat första bygglovsfria verk på 18m höjd brevid E20 är i full gång.
Dock lite försenat av några nya mastkoncept och leveranser.
Projekteringen av vår lilla drive-in vindkraftspark är i full gång med ett 3,5kW-, ett 5kW-VAWT samt ett HE-WT-1.5A som nästa steg.

Maila mig gärna på info@ecokraft.se vid frågor.
Oscar Gustavsson
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 13 maj 2009 19:59
Ort: Eskilstuna

Re: Omvärldsbevakning

Inläggav Göran 13 maj 2009 22:19

Hej och tack, Oscar!
Kul att ni är på gång! Jag var rädd att det här med H-rotorer skulle bli spel mot ett mål, men tydligen inte. :wink:
Själva drog vi igång en 2,3-metersrotor igår (film på den kommer under helgen), så nu har vi två stycken igång och vi ska upp med ytterligare tre stycken under maj, två stycken 3 x 2 meter och en 3 x 3 meter. Under juni ska vi upp med ytterligare 5-7 stycken. Ulf har även börjat jobba på större maskiner, upp till 5 meter i diameter. Det blir brutala pjäser, riktigta kilowattmonster. När er H-rotor sitter på plats för allmän beskådan åker jag dit och tittar och jag kommer att ha kameran med mig. :wink:
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina


Återgå till Vindkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 8 gäster

cron