av Karro 13 maj 2009 14:11
Jag kom just att tänka på en effekt med H-rotorn. Det är att startmomentet kan vara så lågt att den helt enkelt inte börjar snurra. Det är också så att när den väl börjar snurra och går upp i hastighet, så passerar den en punkt där momentet blir noll och alltså den inte av sig själv ökar hastighet. Först när den kommer upp i hastighet, börjar den ge uteffekt på allvar. Beroende på konstruktionen så är det här problemet mer eller mindre störande. Komiskt nog kan också problemet bli värre vid starkare vind, så har man en svårstartad H-rotor, kan det storma, men den ger ändå ingen uteffekt.
Eftersom jag inte tycker att den kinesiska H-rotorn ska vara så hemskt dålig som artikeln säger, så kan det vara så att att den har startproblem. Jag vet inte vad de har för spänning i elnätet i Kina, men om den är annorlunda än den i Sverige, kan man tänka sig att de aldrig riktigt provat vid den Svenska spänningen och därför startautomatik inte fungerar som avsett. Den måste frihjula och/eller få starthjälp tills den når effektivt varvtal och det hänger ju på hur man bestämmer vad som är korrekt varvtal/utspänning, då man kan börja belasta den. Låter man den inte frihjula, så ger H-rotorn ingen eller mycket låg uteffekt, oberoende om det blåser orkan.
När det gäller kommentaren att den har får många och för breda blad, så förhindrar det inte att den ska fungera. Det har sina fördelar att ha det så. En är att den får högre startmoment, dvs. blir mer startvillig. Men det kan ändå vara problem.