Vinddriven batteriladdare av återvunnet material?

Vinddriven batteriladdare av återvunnet material?

Inläggav Linilur 15 apr 2009 11:10

Pluggar fysik och har ett litet skolprojekt på gång, letar tips!

Jag har en liten el-lös tomt vid havet med träbåtsbrygga,12V-bilbatterier till båtarna behöver kunna laddas på plats. En liten bergknall på ett par meter med goda vindförhållanden som jag gärna vill pryda med en liten snurra! Där föddes idén till mitt skolprojekt som går ut på att göra en enkel beskrivning för hur ett sådant bygge kan gå till. Materialet ska vara till så stor del som möjligt återvunnet, och konstruktionen ska vara så enkel och lättbyggd som möjligt. Meningen är att en outbildad men någorlunda händig öbo utifrån beskrivningen ska kunna åka till skroten med ett några hundringar, och sen ganska snabbt kunna slänga ihop en snurra som funkar. Inga krångliga ombyggnationer som kräver förkunskaper mao.

I stora drag hade jag tänkt mig ett par savonius-rotorer (av oljefat eller dyl) på varandra, kopplade via cykelväxel till en bilgenerator. Kan det funka? Nån som har tips på enkel bromsanordning? Nån som har några andra finurliga lättfunna mojänger som kan användas för att förenkla/förbättra systemet?

(Ursäkta min diffusa frågeställning, men jag är ganska grön på området... :mrgreen:)
Linilur
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 15 apr 2009 10:33

Re: Vinddriven batteriladdare av återvunnet material?

Inläggav PowerMizer 15 apr 2009 20:30

Idén är bra!

Jag håller med ända tills du talar om bilgeneratorn... Tyvärr har jag inte nått bra alternativ just nu, för jag hänger med dej på snacket om skrotfynd! :D

Kanske en 24 V fläkt eller nått? (24 volt=halva varvtalet för ~12 V ut)
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Vinddriven batteriladdare av återvunnet material?

Inläggav KennethE 15 apr 2009 22:30

Håller nog med om att en lämplig likströmsmotor med permanentmagneter kan vara värt att testa med, gärna från lastbil med 24V elsystem. Då kanske du även kan slippa utväxlingen som ju alltid innebär onödiga förluster. Det kanske till och med kan finnas någon sort som är borstlös som man bara avlägsnar styrelektroniken från för att få en ypperlig liten generator.
Datorfläktar är ju nästan alltid av den typen så det är inte så osannolikt att även fläktar till bilar kan vara sådana i modernare modeller.

Ett alternativ annars är att försöka hitta ett enkelt och smidigt sätt att bygga om rotorn i en bil- eller motorcykelgenerator till permanentmagneter i rotorn. Helst då med magneter som är lätta att få tag på t.ex. hos Clas Ohlsson.

Låter definitivt som ett roligt projekt. :-)
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Vinddriven batteriladdare av återvunnet material?

Inläggav Göran 15 apr 2009 22:48

Savoniusrotorer snurrar så långsamt att generatorn kommer att bli ett problem. En Amtek-motor med tillräckligt hög spänning kanske skulle gå, men sådana hittar man inte på svenska skrotar.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Vinddriven batteriladdare av återvunnet material?

Inläggav KennethE 15 apr 2009 23:01

Måste man ändå ha utväxling kanske baknavet från en cykel med inbygggd växel kan fungera? Alltså den typen som inte flyttar kedjan mellan olika utanpåliggande drev utan är inbyggd utom synhåll i navet. Jag tror att man får bättre livslängd på en sådan växel eftersom den är inbyggd, och den bör ha relativt små förluster. Möjligen skulle man även kunna via någon form av centrifugalanordning eller liknande faktiskt kunna använda växeln för att få bra prestanda över större vindhastighetsområde?
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Vinddriven batteriladdare av återvunnet material?

Inläggav KennethE 15 apr 2009 23:04

En annan idé skulle kunna vara att använda ett cykelhjul som rotor i generatorn och montera magneter i navet som roterar intill spolar som ju ändå är relativt enkelt att linda. Det får plats med många poler och med den stora diametern får man hög hastighet på magneterna förbi spolarna vilket i sig fungerar som en ersättare för utväxling.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Vinddriven batteriladdare av återvunnet material?

Inläggav Linilur 17 apr 2009 11:39

Tack för era svar! Låter frestande att utveckla idén om att fästa magneter på ett hjul...

Har funderat på en bromsfunktion enligt bifogad fil, där fathalvorna är monterade på en platta med en skena. Jag tänkte fästa blyvikter på "innerkanten" av fathalvorna, så att den största massan hos rotorn befinner sig på den sidan om rotationspunkten. (förstår ni..?) Fathalvorna ska vara skjutbara, så när rotorn axelererar gör vikterna (mha centrifugalkraften) att rotorn sluter sig, och accelerationen avstannar. Hade varit såå snyggt om det hade funkat! Vad tror ni? Det skulle ju innebära (om man får allt att funka som det ska) att rotationshastigheten skulle bli ganska konstant.

Under skivan - som ju också roterar - hade man kunnat fundera på att fästa magneterna till ett eventuellt ombygge av generatorn. Är ett sådant ombygge en enkel operation, så en vanlig dödlig kan utföra det?
Bilagor
MISSION VIND 2.JPG
MISSION VIND 2.JPG (18.74 KB) Visad 5091 gånger
Linilur
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 15 apr 2009 10:33

Re: Vinddriven batteriladdare av återvunnet material?

Inläggav mastermute 17 apr 2009 12:48

Linilur skrev: Under skivan - som ju också roterar - hade man kunnat fundera på att fästa magneterna till ett eventuellt ombygge av generatorn. Är ett sådant ombygge en enkel operation, så en vanlig dödlig kan utföra det?


Varför inte bygga en pannkaksgenerator? http://24volt.eu/generatorkonstruktion.php
Måste det vara "återvunnet matrial" så kan du bygga den av en bil-axel från skroten och koppartråd från en gammal bil-generator...
- Johan
mastermute
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 21 jan 2009 03:16
Ort: Jönköping

Re: Vinddriven batteriladdare av återvunnet material?

Inläggav KennethE 17 apr 2009 15:51

Koppartråden skulle jag nog helst köpa ny, när den varit lindad, upplindad och lindad igen är risken stor att det blir sprickor i lackisoleringen.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome


Återgå till Vindkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst