använda bilgenerator utan att bygga om den

använda bilgenerator utan att bygga om den

Inläggav micklaren 23 mar 2009 20:54

hej.
jag har en liten fundering på att använda en bil generator i ett litet vindkraftverk,
men för att slippa plocka isär den och sätta i magneter i den så tänkte jag koppla på en
typ cykel dynamo och koppla till d+ för att få igång laddningen, antar att det blir några
dioder också.
då har man ju laddnings relä och allting färdigt tänkte jag..
jag är ingen el människa så vad tror ni om den iden?
micklaren
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 23 mar 2009 20:39
Ort: karlsborg

Re: använda bilgenerator utan att bygga om den

Inläggav Michael 23 mar 2009 21:08

Är det inte så att generatorn lägger på ström på rotorlindningen först när varvtalet är högt nog och att den är frisnurrande utan att dra ström under det varvtalet, jag är osäker men så tror jag att den fungerar.
Användarvisningsbild
Michael
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 11 feb 2009 00:18
Ort: Rånäs

Re: använda bilgenerator utan att bygga om den

Inläggav micklaren 23 mar 2009 21:21

vet inte hur det är riktigt, men jag snurrade lite på den för hand bara, fick ut ca 5 volt..
micklaren
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 23 mar 2009 20:39
Ort: karlsborg

Re: använda bilgenerator utan att bygga om den

Inläggav Michael 23 mar 2009 21:39

Prova att ha den inkopplad till batteriet genom en ampere mätare för att se vilket håll strömmen går när den är stilla och när du snurrar den.
Användarvisningsbild
Michael
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 11 feb 2009 00:18
Ort: Rånäs

Re: använda bilgenerator utan att bygga om den

Inläggav Tompaiuppsala 23 mar 2009 22:28

Jag hade en vän som ägde en saab 99 en gång i tiden. Han var gasglad och den stackars saaben varvade han ibland så mycket så att generatorn började dra ström istället för att ge, hävade han själv!? Jag vill minnas att strålkastarskenet faktiskt mattades av då varvräknaren slog i botten

Huruvida det är sant eller falskt har jag ingen aning om :?:
vill så det värker!
Användarvisningsbild
Tompaiuppsala
 
Inlägg: 813
Blev medlem: 23 mar 2007 17:21
Ort: Uppsala

Re: använda bilgenerator utan att bygga om den

Inläggav Göran 23 mar 2009 22:54

Problemet med bilgeneratorer är att de kräver så högt varvtal.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: använda bilgenerator utan att bygga om den

Inläggav mastermute 23 mar 2009 23:01

Göran skrev:Problemet med bilgeneratorer är att de kräver så högt varvtal.


Om man magnetiserar via "dynamo" (externt), kvarstår verkligen problemet med högt varvtal?
- Johan
mastermute
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 21 jan 2009 03:16
Ort: Jönköping

Re: använda bilgenerator utan att bygga om den

Inläggav Göran 24 mar 2009 09:29

Det skulle jag tro, men du får testa.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: använda bilgenerator utan att bygga om den

Inläggav micklaren 24 mar 2009 17:55

jag ska testa så får vi se, vartalet behöver nog inte vara så värst högt, en båt med låg tomgång laddar ju stort sett fullt,
det är ju lite uppväxlat men 500-600 varv borde väl räcka hyfsat.. ska försöka få tag på pvc rör bara,den lokala rörkrökaren hade inga större
dimentioner, är det någon som vet hur pass stora rör man behöver på ett ungefär? jag hade tänkt mig 5-6 tum.
micklaren
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 23 mar 2009 20:39
Ort: karlsborg

Re: använda bilgenerator utan att bygga om den

Inläggav KennethE 24 mar 2009 18:08

Skall man ladda ett bilbatteri kan man ju annars göra precis som man gör i bilen, ta magnetiseringsströmmen från batteriet via en liten lampa, i bilen är det laddningslampan på instrumentbrädan som fyller den funktionen har jag för mig.

Men det kan vara bra att mäta varvtalet och inte lägga på strömmen förän den är uppe i såpass varvtal att den för någon nytta. Börja med att testa ifall den ger såpass spänning utan den strömmen att det räcker att styra ut en transistor, signalen från transistorn kan styra en 555:a som sätter en fast pulslängd, sedan lågpassfiltrerar man dess utsignal så att man får en spänning som är proportionell till frekvensen, när spänningen är över ett visst värde är frekvensen/varvtalet tillräckligt högt, då kan den komparator som mäter den dra ett relä som slå till magnetiseringsströmmen.

Förmodligen är i alla fall någon del i generatorn svagt permanentmagnetisk, det är därför jag misstänker att du får ut såpass med ström att det går att använda för att mäta varvtalet med. Annars finns det säkert någon plats i den att sätta fast en liten permanentmagnet som räcker til det ändamålet.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: använda bilgenerator utan att bygga om den

Inläggav Cyklisten 24 mar 2009 18:45

Jag använde en liten bilgenerator (växelström) som motionsredskap genom att driva den med bakhjulet på cykeln. Jag orkade 60W, då gick det på högsta växeln och med en liten trissa på generatorn. Den behövde då 2A magnetiseringström för att ge 5A ut, så 40 procent gick åt till magnetiseringen. 2A var förresten max magnetiseringsström, den var direkt kopplad till batteriet utan resistans eller regulator.
Cyklisten
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 11 dec 2008 21:02

Re: använda bilgenerator utan att bygga om den

Inläggav Göran 24 mar 2009 20:35

Jag har också testat cykelvarianten med bilgenerator och slår man på TV:n inne i huset är det som att sätta en käpp i hjulet. man måste även styra magnetiseringsströmmen om vindkraftverket ska orka.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: använda bilgenerator utan att bygga om den

Inläggav Karro 24 mar 2009 20:44

En bilgenerator har en laddregulator, som reglerar spänningen till fältlindningen på så vis att ju fortare generatorn snurrar, desto mindre spänning går till fältlindningen. Detta för att kompensera för att generatorn ger högre utspänning vid högre varvtal. Utspänningen är ju proportionell till både varvtalet och strömmen gernom fältlindningen. Har man väldigt lågt varvtal, så behövs hög spänning (hög sröm) till fältlindningen, vilket också ger stora värmeförluster i den.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: använda bilgenerator utan att bygga om den

Inläggav micklaren 24 mar 2009 22:10

nu har jag varit ute och kollat lite, har kört generatorn med en gammal goped motor, och vid ca 180rpm har jag 5.5 v och 2.7 amp, men det
tråkiga är att den drar 2.5 amp också.. men allt över 180 rpm borde bli + eller? och den går väldigt lätt fortfarande.. får bygga ihop skiten så får vi se...
micklaren
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 23 mar 2009 20:39
Ort: karlsborg

Re: använda bilgenerator utan att bygga om den

Inläggav mastermute 24 mar 2009 22:28

För mig känns det alldeles för hypotetiskt, ska man använda en generator så är det nog bättre att lägga energin på att lösa magnetiseringsproblemet med permanentmagnet för att öka nettoeffekten... men det är jag kanske ensam om... :mrgreen:
- Johan
mastermute
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 21 jan 2009 03:16
Ort: Jönköping

Nästa

Återgå till Vindkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron