av KennethE 24 mar 2009 18:08
Skall man ladda ett bilbatteri kan man ju annars göra precis som man gör i bilen, ta magnetiseringsströmmen från batteriet via en liten lampa, i bilen är det laddningslampan på instrumentbrädan som fyller den funktionen har jag för mig.
Men det kan vara bra att mäta varvtalet och inte lägga på strömmen förän den är uppe i såpass varvtal att den för någon nytta. Börja med att testa ifall den ger såpass spänning utan den strömmen att det räcker att styra ut en transistor, signalen från transistorn kan styra en 555:a som sätter en fast pulslängd, sedan lågpassfiltrerar man dess utsignal så att man får en spänning som är proportionell till frekvensen, när spänningen är över ett visst värde är frekvensen/varvtalet tillräckligt högt, då kan den komparator som mäter den dra ett relä som slå till magnetiseringsströmmen.
Förmodligen är i alla fall någon del i generatorn svagt permanentmagnetisk, det är därför jag misstänker att du får ut såpass med ström att det går att använda för att mäta varvtalet med. Annars finns det säkert någon plats i den att sätta fast en liten permanentmagnet som räcker til det ändamålet.
Lättjan är uppfinningarnas moder.