Service!

Service!

Inläggav HJFF1969 13 mar 2009 23:59

Inom ett par år kommer kanske hundratals STORA vindsnurror att snurra häromkring, är det någon som vet hur mycket tillsyn dom behöver, tänker närmast på om det blir några arbetstillfällen med så många verk i Västerbotten.

Nån som har koll?
Användarvisningsbild
HJFF1969
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 04 jan 2008 16:43

Re: Service!

Inläggav Göran 14 mar 2009 14:22

Jag har dålig insyn i den branschen, men nog torde bli arbetstillfällen där.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Service!

Inläggav PowerMizer 15 mar 2009 00:33

Vet inte om jag är ute å cycklar, men jag tycker mej ha hört 1 gubbe på 50 verk.... Det finns utb. i Strömsund. (Mellan mej och deepforest, ungefär.)
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Service!

Inläggav HJFF1969 15 mar 2009 15:03

PowerMizer skrev:Vet inte om jag är ute å cycklar, men jag tycker mej ha hört 1 gubbe på 50 verk.... Det finns utb. i Strömsund. (Mellan mej och deepforest, ungefär.)



Ja det var inte många arbetstillfällen det, då måste ju alla reparationer läggas ut på entreprenad isf.
Användarvisningsbild
HJFF1969
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 04 jan 2008 16:43

Re: Service!

Inläggav PowerMizer 15 mar 2009 16:25

HJFF1969 skrev:då måste ju alla reparationer läggas ut på entreprenad isf.
Jo, med så många olika ägare är det nog någon firma som slår sej in. "Norrlands Vindsnurreskruvare AB" eller nått liknande.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Service!

Inläggav HJFF1969 15 mar 2009 21:14

Hade hoppats att det skulle krävas flera personer som åker runt till de olika verken och läser av mätare och lyssnar på lager mm, teknikerna skulle kunna gå runt och småvissla samtidigt som olika mätvärden skrevs ner, Propellerskruvarna AB skulle naturligtvis ta hand om det jobbiga som att byta propellrar tex :D

Hade hoppats detta för att ev söka jobb, jag skulle ju ha stor chans med min fleråriga erfarenhet av turbintillverkning och generatorlindning, innan sommaren kommer även masttillverkning att stå på meritlistan, i jobbsökarintervjun behöver jag ju inte nämna att erfarenheten bara sträcker sig in och delvis över 2 kalenderår och att den gäller en nästan bygglovsfri plastpropeller med pannkaka :D
Användarvisningsbild
HJFF1969
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 04 jan 2008 16:43

Re: Service!

Inläggav PowerMizer 15 mar 2009 22:35

Tiden för småvisslande, dagdrömmande och dammsamlande maskinister/tekniker är nog ute både här o där.. :cry:

Plocka ut behörigheten o kolla in kurser för vindkraftsunderhåll, vet jag! När det gäller behörigheten så är det bara att söka: Kostar inget och du får reda på vad som fattas OM nått fattas. Får du behörigheten så kostar den några tusen att lösa ut och gäller sen "hur länge som helst"! :mrgreen:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Service!

Inläggav Göran 16 mar 2009 05:15

Firman heter inte Propellerskruvarna AB, den heter 24 volt. :P
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Service!

Inläggav HJFF1969 16 mar 2009 17:19

PowerMizer skrev:Tiden för småvisslande, dagdrömmande och dammsamlande maskinister/tekniker är nog ute både här o där.. :cry:

Plocka ut behörigheten o kolla in kurser för vindkraftsunderhåll, vet jag! När det gäller behörigheten så är det bara att söka: Kostar inget och du får reda på vad som fattas OM nått fattas. Får du behörigheten så kostar den några tusen att lösa ut och gäller sen "hur länge som helst"! :mrgreen:


Ahh, är det sååå enkelt! :D

Ännu enklare skulle det va om vi hjälptes åt här på 24VOLT med att fylla i teoriproven (visst måste man göra ett sådant?)
Göran kunde ju anordna ABF-kurser där det sista dagen delades ut behörigheter till alla deltagare :D

EDIT// Föresten så har tv-licensen fungerat ganska bra som elbehörighet hittills (bara åt mig själv!), kanske kunderna också trivs med att jag visar upp den när jag lägger anbud på propellerservicen, jag kan ju ta märkapparaten och klistra dit "el och propellerbehörighet" måste även kolla hos hitta el Eniro om namnet propellerskruvarna AB är ledigt.
Användarvisningsbild
HJFF1969
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 04 jan 2008 16:43

Re: Service!

Inläggav PowerMizer 17 mar 2009 19:26

HJFF1969 skrev:Ännu enklare skulle det va om vi hjälptes åt här på 24VOLT med att fylla i teoriproven (visst måste man göra ett sådant?)
Nej, bara vidimera vilka utbildningar man gått och hur många år man har i yrket.

Jag har inte fått tummen ur, och det kanske fattas ett par månaders jobb på lågspänning för AB, men det är inte säkert. Utb. och högspänning ska vara grönt enl. energimyndigheten. Kanske måste semestervicka som kabelapa i sommar?! :roll:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Service!

Inläggav Brummelisa 03 jun 2009 17:23

Hej. Det varkar svårt att få reda på hur många anställda som krävs för service. Läser man om olika anläggningar så skiljer det mycket. Näsudden på Gotland har 22 stycken anställda på 100 vindkraftverk och en annan plats har de en anställd för varje vindkraftverk.

Går nog att få fram mer exakt om man ringar runt och frågar.
Brummelisa
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 22 apr 2008 12:35
Ort: Vilhelmina

Re: Service!

Inläggav Karro 04 jun 2009 13:33

Härnösand har en yrkesutbildning till solenergitekniker
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland


Återgå till Vindkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron