Kommuner och Landsting: Behåll bygglov för vindkraftverk

Kommuner och Landsting: Behåll bygglov för vindkraftverk

Inläggav KennethE 25 feb 2009 10:02

Behåll bygglov för vindkraftverk

Sveriges Kommuner och Landsting har i ett brev till regeringen begärt att kommunerna inte tas ifrån rätten att kräva bygglov för vindkraftverk.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Kommuner och Landsting: Behåll bygglov för vindkraftverk

Inläggav joffe 25 feb 2009 22:37

Jag kan förstå att man kräver bygglov för "vindkraftsparker". Det är ett stort ingrepp i livsmiljön och kräver en funderare innan man säger OK. Däremot är de mindre verken fria - men! - även de kommer att reta gallfeber på grannar över hela landet. Lita på det. Hur reagerar människor i villaområden när det kommer upp master och vingar som snurrar? :?: Skönt att bo på landsbygden med 1 km till närmaste granne.
joffe
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 24 okt 2007 22:14
Ort: Habo

Re: Kommuner och Landsting: Behåll bygglov för vindkraftverk

Inläggav Karro 26 feb 2009 08:27

Jag tycker grannar ska ge f-n i vad som händer på ens tomt, om det inte är bullrande, rykande, eller liknande störande. 1km till närmsta granner hjälper inte mot byggnadsnämnden. Där jag bor är det vad turisterna tycker, som är viktigast. Oss bofasta skiter kommunen totalt i. Vi ska väl helst flytta till Stockholm, i deras ögon.

Byggnadsnämnderna på landsbygden, i små kommunder, har ofta väldigt låg kompetens. Så de är inte kapabla att avgöra byggnadslov för ett vindkraftverk, Det är för tekniskt avancerat för dem.
Så de hakar upp sig på saker som - reklam på vingarna, eller inte.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Kommuner och Landsting: Behåll bygglov för vindkraftverk

Inläggav joffe 26 feb 2009 21:50

"Där jag bor är det vad turisterna tycker, som är viktigast. Oss bofasta skiter kommunen totalt i. Vi ska väl helst flytta till Stockholm, i deras ögon.

Karro, i september nästa år har ni bofasta möjligheten att byta ut era lokala politiker - det är politikerna som styr tjänstemännen.

Byggnadsnämnderna på landsbygden, i små kommunder, har ofta väldigt låg kompetens. Så de är inte kapabla att avgöra byggnadslov för ett vindkraftverk, Det är för tekniskt avancerat för dem.

Det tror jag inte på!

För övrigt håller jag med dig - behåll de mindre verken fria från byggnadslov. Det finns många möjligheter att klaga på grannen. Miljöförvaltningarna får t ex många klagomål på att grannens katt pissar i rabatten. Eller att det kommer 300 kajor som sitter i ett träd och skiter. :wink:
joffe
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 24 okt 2007 22:14
Ort: Habo

Re: Kommuner och Landsting: Behåll bygglov för vindkraftverk

Inläggav Karro 26 feb 2009 22:21

Iallafall i min Kalle-Anka-kommun, är personerna i byggnadsnämnden helt omedgörliga, okompetenta, outbildade, otrevliga, arroganta och knäppa. Chansen att få bygglov för en vindturbin är nog ungefär noll. Kommersiella firmor försöker och får avslag gång på gång.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Kommuner och Landsting: Behåll bygglov för vindkraftverk

Inläggav Martin 26 feb 2009 22:42

KennethE skrev:Behåll bygglov för vindkraftverk

Sveriges Kommuner och Landsting har i ett brev till regeringen begärt att kommunerna inte tas ifrån rätten att kräva bygglov för vindkraftverk.


Är det de små 3-metersverken dom pratar om eller är det vindkraftverk i allmänhet?
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Re: Kommuner och Landsting: Behåll bygglov för vindkraftverk

Inläggav joffe 26 feb 2009 22:51

Miljöprocessutredningen föreslår att det ska vara tillåtet att bygga ett vindkraftverk som har fått tillstånd enligt miljöbalken, det vill säga mindre vindkraftverk, utan att det krävs bygglov från kommunen.

– Vi avvisar det förslaget helt. Kommunerna måste ha möjlighet att planera för bebyggelsen inom sitt egna geografiska område. Det är en grundläggande princip som vi inte kan se några fördelar med att rubba på, säger Anders Knape, ordförande för Sveriges Kommuner och Landsting.


Det är dom mindre verken.... :cry:
joffe
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 24 okt 2007 22:14
Ort: Habo


Återgå till Vindkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster