Göran Gatenfjord skrotar import av kinesisk H-rotor

Re: Göran Gatenfjord skrotar import av kinesisk H-rotor

Inläggav PRIUS 05 feb 2009 23:49

Varför gör ingen en enklare rotor som den här om man nu skall tillverka den själv?
http://www.mecaro.jp/eng/products.html
PRIUS
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 18 jan 2008 22:19

Re: Göran Gatenfjord skrotar import av kinesisk H-rotor

Inläggav deepforest 06 feb 2009 02:48

Jag såg en "segelbåt" med samma princip häromdan på TV. Det var en trimaran med två höga rör som roterade (8 meter höga).
(Det är fö. en gammal uppfinning)
180px-Buckau_Flettner_Rotor_Ship_LOC_37764u.jpg
180px-Buckau_Flettner_Rotor_Ship_LOC_37764u.jpg (4.93 KB) Visad 2696 gånger
.
Fördelen framför en segelbåt är att den kan styra på ett annat sätt. Men, den behöver ju energi i motsats till en segelbåt. Det blir nog ganska komplicerat att få "bladen"/cylindrarna att rotera (och balanserade) på ett vindkraftverk. De måste nog dessutom rotera med betydligt högre hastighet än på "segelbåten" eftersom de blir så smala. Båtens rotorer var närmare 2 meter i diameter och roterade med hiskeliga 500 varv/min!! (Då vill inte jag stå i närheten!!)
De måste rotera innan vinden kan börja driva dem, så det behövs någon slags motor/motorer. Då behöver man en styrning av motorerna också. Det lilla man eventuellt vinner i effekt (???) tror jag man förlorar på i konstruktionssvårighet/driftsäkerhet och kostnad.
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Göran Gatenfjord skrotar import av kinesisk H-rotor

Inläggav Hjalmar 08 feb 2009 20:06

Det finns flera faschinerande konstruktioner som bygger på den här principen. Jag tror den heter Magnuseffekten eller nåt sånt. Några entusiaster i Skåne nånstans byggde en vaggande roterande skorstensliknande maskin. Jag tror dom fick statliga bidrag. :!:
Bilagor
Wintree foto kompr.jpg
Wintree foto kompr.jpg (10.55 KB) Visad 2252 gånger
Senast redigerad av Hjalmar 15 feb 2009 11:23, redigerad totalt 1 gång.
Hjalmar
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 12 jan 2009 22:03
Ort: Åseda

Re: Göran Gatenfjord skrotar import av kinesisk H-rotor

Inläggav Bertil Andersson 12 feb 2009 21:38

Göran gick på en nit som många andra de trodde att Kineserna hadde en ny teknik som slår ut allt annat, men som vanligt är Kinaverk med allt annat bara en dålig kopia...
Bertil Andersson
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 12 feb 2009 20:47

Föregående

Återgå till Vindkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster