Nu har jag börjat göra lite tester av statorn som är gjord av mönsterkort och det ser bra ut. Jag har räknat om resistansen och fått den till 0,47 ohm vid 12 volt och 1,89 ohm vid seriekoppling till 24 volt. 4 stycken kort används. Vid 24 volt är alla fyra korten seriekopplade till 40 lindningsvarv, vid 12 volt parallellkopplas de två och två, sedan i serie till 20 varv.
Tjockleken för var och en av korten är 0,6 mm, varav laminatet är 0,27 mm, övriga 0,33 mm är koppar. 4 x 0,6 mm blir totalt 2,4 mm för 4 kort och till detta räknar jag med att fläska på med hela 1,6 mm glasfiber och epoxy så att statorn får en total tjocklek på 4 mm på sitt tunnaste ställe där magneterna passerar. Området utanför gör jag tjockare för att ge statorn stabilitet.
Luftgapet mellan rotorskivor och stator blir 2 mm, vilket ger ett totalt luftgap på 8 mm mellan rotorskivorna. Detta ska förhoppningsvis vara tillräckligt för att den magnetiska flödestätheten B ska nå 0,75 Tesla, trots magneter endast på den ena av de två rotorskivorna. Antalet magneter blir 12 stycken 46 x 30 x 10 mm.
Enligt de första testerna med endast en rotorskiva, 20 lindningsvarv och ett luftgap till statorn på 2,5 mm ger den Y-kopplad ett likriktat toppvärde på ca: 6 volt vid 200 rpm. Det kan vara något högre eftersom jag hade svårt att rigga upp det hela hemma i lägenheten. Statorn var inte fastspänd och ville inte hålla sig i exakt läge hela tiden.
Imorgon åker jag bort, men sedan blir det nya tester med dubbla rotorskivor. Fungerar det enligt förväntningarna bygger jag en ny generator från grunden.
Spännande fortsättning följer...