Pannkaksgenerator

Re: Pannkaksgenerator

Inläggav micklaren 26 mar 2009 20:35

finns det någon anledning att spolarna oftast ä fyrkantiga, eller har det bara blivit så?
en annan tanke, varför inte ha spolar på båda sidorna av magneterna och få ut dubbelt med valt...
micklaren
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 23 mar 2009 20:39
Ort: karlsborg

Re: Pannkaksgenerator

Inläggav Göran 26 mar 2009 22:23

Hålet i spolarna har samma form och storlek som magneterna för när magneten befinner sig mitt i hålet ska spänningen vara noll. Det är när magnetfältet går genom koppartråden som det bildas ström och spänning.
Jag förstår inte hur du menar med spolar på båda sidor om magneterna.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Pannkaksgenerator

Inläggav Martin 26 mar 2009 23:46

micklaren skrev: varför inte ha spolar på båda sidorna av magneterna och få ut dubbelt med valt...


Magnetfältet skulle bara bli hälften, så man tjänar inget på det. Å andra sidan så kanske man inte förlorar något på det heller jämfört med en enkelrotor. En fördel är ju att rotorn kan göras (eller måste göras) av ett icke magnetiskt material t ex epoxi och glasfiber.
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Re: Pannkaksgenerator

Inläggav micklaren 27 mar 2009 14:42

kanske en dum ide, tänkte att magneterna drar lika mycket på båda sidorna, så man kunde få ner diametern på pannkakan och tjäna vridmoment,
fast man förlorar ju hastighet över spolen men det kanske inte gör något,magneten går ju lika många gånger över spolen ändå.
micklaren
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 23 mar 2009 20:39
Ort: karlsborg

Re: Pannkaksgenerator

Inläggav Karro 27 mar 2009 15:50

Stålskivan bakom ungefär dubblar ungefär magnetkraften på den sida som är kvar och gör i princip magneten ensidig. Dessutom har man ofta två stålskivor med två uppsättningar magneter, som drar åt varandra, som ytterligare ungefär dubblar magnetkraften.

Det finns ett sätt att sätta magneterna så att magnetkraften blir ensidig utan stålskiva bakom, men det är lite överkurs.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Pannkaksgenerator

Inläggav KennethE 27 mar 2009 18:23

Det finns ett sätt att sätta magneterna så att magnetkraften blir ensidig utan stålskiva bakom, men det är lite överkurs.


Principen används bl.a. i kylskåpsmagneter. :-)

Se även Halbach array.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Pannkaksgenerator

Inläggav micklaren 28 mar 2009 20:06

okej det är så det funkar, som ni märker är jag helt nollad på det här, men jag börjar få lite grepp om det nu, fast jag är fortfarande ljusår bakom alla andra här..
väldans intressant sånt här måste jag säga..
micklaren
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 23 mar 2009 20:39
Ort: karlsborg

Re: Pannkaksgenerator

Inläggav TonyMontano 02 jul 2009 22:59

Okey just nu har jag fått allt upp och ner xD

1 tråd i handen är de att jag bara lindar spolen med en tråd?
3 trådar ska man då ha tre trådar i spolen? för att sen löda fast dom :S ne nu har de blivit kortslutning här uppe hos mig, sängen nästa !:S

Bild

här ser de ju ut som att de är 2 trådar i spolen! om de nu är bäst med 3 st spolar i handen skulle jag nog behöva tips om hur jag ska bygga statorn! har ju gjort en test spolen men där hade jag då bara en tråd! ne tror de blev för mkt jobb idag! en skön natt sömn behöver nog jag och lite tips och hjälp :oops: !
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Pannkaksgenerator

Inläggav Martin 03 jul 2009 00:27

Tony, om man använder fler trådar än en, så ska de löpa parallelt och lödas ihop i ändarna. Anledningen till att man använder flera tunnare trådar istället för en enda grov tråd, är att det är lättare att linda spolen.
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Re: Pannkaksgenerator

Inläggav KennethE 03 jul 2009 09:26

Förmodligen hade det varit ännu bättre med kvadratisk eller rektangulär tråd.

Ett annat alternativ att utvärdera skulle vara att linda lackad kopparfolie ungefär som i en tejprulle. Alltså i princip "överkörd" f.d. rund tråd. :-)

Vid produktion i större skala skulle man kunna linda enormt långa sådana som man sedan bara sågar av till önskad längd för önskad kompromiss mellan ledararea och magnetgap.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Pannkaksgenerator

Inläggav TonyMontano 03 jul 2009 10:22

okey :)

men om jag lindar med tre trådar då ska jag linda "50 gånger" tillsammans? och varje tråd ska då lindas 16 gånger typ!
om jag nu skulle köra på en tråd då ska jag också linda 50 gånger eller? för enda skillnaden var ju att de skulle vara lättare att linda med tre trådar :S tycker de blir mer att hålla reda på!

mvh Tony
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Pannkaksgenerator

Inläggav Martin 03 jul 2009 11:59

Antalet lindningsvarv blir samma oavset hur många trådar man har. Om dina spolar kräver 50 varv så kan du ta en grov tråd och linda 50 varv eller flera små i handen och linda de tillsammans 50 varv.

Tråd upp till ungefär 1,6mm går lätt att linda.Över det så är det lättare att använda flera tunnare trådar.
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Re: Pannkaksgenerator

Inläggav TonyMontano 03 jul 2009 12:03

Okey tack :)
Då får de bli en tråd då jag har 1.5mm tråd och gjorde ju min test spole med en tråd i handen de gick ju bra så :)
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Pannkaksgenerator

Inläggav David 03 jul 2009 14:01

Hej!
Ny på forumet. Otroligt intressant sida med mycket matnyttig information! Håller själv på att bygga en generator (pannkaks, eller plätt?! - jag bor ju i Norrland :wink: ). Jag har läst lite av vad som skrivits om rektangulär tråd då jag själv har funderat på att använda sådan. Fördelen är ju som sagt att man får bättre packningsgrad (c:a 27%). Nackdelen är, som nämt, virvelströmmar. Virvelströmmarna, så vitt jag tror mig veta, uppstår ju i planet i normalens riktning relativt de magnetiska flödeslinjerna. Därför har jag gjort några simuleringar för att få en känsla av hur parallella flödeslinjerna är längs tvärsnittet.

Jag ska försöka lägga upp några bilder från FEMM här, om jag lyckas... :)

10 mm luftgap
10mm.JPG
10mm.JPG (91.35 KB) Visad 6691 gånger


12 mm luftgap
12mm.JPG
12mm.JPG (95.98 KB) Visad 6724 gånger


14 mm luftgap
14mm.JPG
lökj
14mm.JPG (105.44 KB) Visad 6692 gånger


16 mm luftgap
16mm.jpg
16mm.jpg (106.75 KB) Visad 6690 gånger



Jag tycker det är svårt att bilda sig en bestämd uppfattning om hur stor inverkan virvelströmmar får och jag tycker det helt klart hade varit intressant att testa med rektangulärt tvärsnitt. Den enda orsaken till att jag troligen inte kommer göra det är priset på koppartråden.

En lindningsfirma jag pratade med kontaktade Dahréntråd som sa att de kan tillverka laminerad rektangulär tråd i olika dimensioner (helst inte under 4 mm tvärsnittsarea). Min tanke var att linda dubbla spolar bredvid varandra med 4 x 1 mm tråd och använda elektronik för parallell/seriekoppling av dessa.

De tillverkar dock minst 45 kilo med c:a pris på 100 kr/kilo ex moms. Blir ungefär 1.2 kilometer tråd. Men om det finns folk som kan tänkas vara intresserade av att dela på ett inköp för att testa...
David
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 13 maj 2009 23:34

Re: Pannkaksgenerator

Inläggav KennethE 03 jul 2009 15:47

Kan de inte ha något restlager av någon tråd som är tillräckligt när för att funka för test?

Ett annat alternativ är att köpa bladkoppar att rulla ihop med någon riktigt tunn isolering mellan lagren, eller kanske en lack som inte blir för spröd.

Det är ju en extremvariant som kommer att visa tydligare resultat.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

FöregåendeNästa

Återgå till Vindkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster