Vindreglering

Re: Vindreglering

Inläggav deepforest 04 dec 2008 15:01

Det låter mer o mer intressant med PLC men jag hittar inte någon Millennium 3 till bra pris, helst begagnad, men kan detta vara något? http://www.blocket.se/vi/19309883.htm?ca=3_s eller detta http://www.blocket.se/vi/18869616.htm?ca=3_s Eller har någon något tips?
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Vindreglering

Inläggav HJFF1969 04 dec 2008 15:34

Mitsubishin är ganska kompetent men betydligt svårare att lära sig programera, på den har du bara vanliga in/utgångar och på tex Millenium3 24VdC modellen kan du konfigurera ingångarna till analoga och därigenom ta emot mätvärden.

Grejerna i den andra annonsen verkar mest vara tiläggskort.

Vil du ha en billig lösning tycker jag du ska använda 2st induktiva givare och ev ett par tidrelän som styr upp verket mot vinden, dessa grejer bör gå få tag på beggade, det bör ju funka att ha en ledad fena som påverkar en givare åt vardera håll, ändrar vinden riktning påverkar detta fenan som i sin tur påverkar givaren som styr reläet till invridningsmotorn, vill du sofistikera det hela sätter du in ett par tidrelän som får förhindra att invridningen får ADHD eller någon annan bokstavkombination.
Användarvisningsbild
HJFF1969
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 04 jan 2008 16:43

Re: Vindreglering

Inläggav deepforest 04 dec 2008 17:42

"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Vindreglering

Inläggav PowerMizer 05 dec 2008 00:23

HJFF1969 skrev:vill du sofistikera det hela sätter du in ett par tidrelän som får förhindra att invridningen får ADHD eller någon annan bokstavkombination.
Bild
Du har kvar dina fyndigheter!Bild
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Vindreglering

Inläggav HJFF1969 05 dec 2008 02:42



....har jag aldrig hört talas om :D

Men den verkar ju ha stor display och ett gäng symboler som man plockar in på displayen, såg dock ingen vindsnurra i biblioteket.

Den använder sig av ladder som programeringsspråk precis som mitsubishin, ladder är som ett reläschema eller elritning om man vill, den hade inga ingångar som gick använda som analoga, så jag tror än så länge på Milenium3-an :)
Användarvisningsbild
HJFF1969
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 04 jan 2008 16:43

Re: Vindreglering

Inläggav deepforest 05 dec 2008 13:38

VEM har en millennium 3..... Vill ha! :cry:
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Vindreglering

Inläggav deepforest 05 dec 2008 14:19

Jag har som sagt följt tråden styra och övervaka viewtopic.php?f=16&t=489 . Nu är ju jag såååå borta på detta område :oops:
men där nämns en krets http://www.arduino.cc/ som verkar intressant
Henik skrev
Ska man mäta några spänningar, styra ett relä eller två samt ha några digitala ingångar slår inget Arduino.


Där nämns också 1 wire. Är det något av deta jag kan använda, eller är millennium bäst ändå?
Jag är ju fattig och okunnig så alla tips är bra.....
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Föregående

Återgå till Vindkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron