Vindreglering

Re: Vindreglering

Inläggav deepforest 02 dec 2008 13:05

Nu verkar siten fungera igen så jag frågar vidare. Någon som har några bra förslag??
Jag funderar så här. Om jag sätter en processor/dator (batterikopplad) i generatorhuset och den får styra rubbet (helst dubbel säkerhet och trådlöst) Jag har 20 meter till tornet från mitt kontor. Sen styr jag den härifrån? Jag har en La Crosse WR 2300 väderstation + en Semer Vitesse vindgivare/mätare (proffsig sak i alu, med hallgivare?)
Det som ska styras: bromsning och flöjling av bladen vid för hård vind, reglering av bladen (varv), styra upp mot vinden, rapportera tillbaka data varannan minut eller så (varv, temp, effekt?, mm?) Jag har flera bärbara datorer som kanske kan användas :?:
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Vindreglering

Inläggav Karro 02 dec 2008 17:30

Jag skulle sätta en mikrocontroller, eller en industridator om något mer kraftfullt behövs. Det vore dråpligt att få blå skärm, när en höststorm kommer. De små ITX-moderkorten är också ganska driftsäkra. Nästan industridator.
Sedan sätter man en watchdog timer på datorn, som rebootar om det blir något oförutsatt problem. Om kontrollen falerar, gör man sedan en alarmfunktion, så att datorn kan kalla på människohjälp. Då behöver man inte vara orolig när det stormar.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Vindreglering

Inläggav deepforest 02 dec 2008 20:08

Säkerhetssystemet (det mekaniska) är byggt så att vid nåt fel så slår bromsarna till och bladen flöjlar. Så om det elektroniska fallerar så :wink:
Är det någon som kan det här med mikrocontroller, el data? Du Karro?

det ska fungera som på en lastbil ungefär men med oljetryck i stället för tryckluft, så om det händer något så systemet blir trycklöst, då slår bromsen till (med fjädrar). Jag tänkte också ha bladen vridbara, också med oljetryck. Lika där, om systemet blir trycklöst så går bladen tillbaka till "noll".
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Vindreglering

Inläggav PowerMizer 03 dec 2008 09:39

Men du deepforest, det borde väl funka med en PLC? Dom är ju ofta riktigt driftsäkra. Dom kopplar man till datorn för att programera. Med lite tur skulle du kunna ta en gammal dator att koppla PLC'n till och stoppa upp i maskinhuset och köra den inifrån huset via trådlöst nätverk och någonting citrix-liknande?! Kanske slänga in ett I/O-kort i nån ledig PCI-plats för att mäta lite lagertemperaturer och bladvinklar också?! Inte vet jag om det är realistiskt, men det låter kul tycker jag... :D
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Vindreglering

Inläggav deepforest 03 dec 2008 14:16

Problemet är ju att jag vet inte ett sk-t om detta :oops:
Så därför ber jag om hjälp med det elektroniska/programmering, det mekaniska fixar jag, och datorskötandet (tror jag)
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Vindreglering

Inläggav Karro 03 dec 2008 14:45

Om någon är pigg på att byta tjänster, vore det praktiskt. Typ, någon fixar min bil och jag programmerar hans mjukvara. Fast jag skulle nog bott i Vilhelmina istället, för att få det att funka. :P
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Vindreglering

Inläggav deepforest 03 dec 2008 16:51

jag skulle nog bott i Vilhelmina


Västernorrland står det på dig. Var bor du då?
Jag bor ju jättecentralt, faktisk nästan mitt i Sverige :mrgreen:
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Vindreglering

Inläggav Karro 03 dec 2008 16:59

Jag tror Sollefteå räknas som mitt i Sverige. Jag bor precis mitt emellan Sollefteå och Kramfors.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Vindreglering

Inläggav deepforest 03 dec 2008 17:07

Då blir det nästan en triangel mellar husse i Vilhemina och oss :D Lika långt åt alla håll.

Jag har följt denna tråd viewtopic.php?f=16&t=489&st=0&sk=t&sd=a&start=15 och tänkte att det kan vara nåt för mig?
Kan man styra grejorna så vore det bra
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Vindreglering

Inläggav Göran 03 dec 2008 22:24

deepforest, det blir en pyramid som det strålar energi ur, inte en triangel. :P
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Vindreglering

Inläggav Matte_J 04 dec 2008 00:14

Göran skrev:deepforest, det blir en pyramid som det strålar energi ur, inte en triangel. :P

får jag koppla in mig i fokus-punkten på den energi-pyramiden??? :mrgreen:
/Matte
-Yxmeckar bäst i teorin
Matte_J
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 aug 2008 16:53
Ort: Karlstad

Re: Vindreglering

Inläggav Per Nilsson 04 dec 2008 01:25

Har ni något tips på fabrikat av plc där man kan prova programvaran?
Per Nilsson
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 23 sep 2007 00:55
Ort: Moheda

Re: Vindreglering

Inläggav HJFF1969 04 dec 2008 01:52

PowerMizer skrev:Men du deepforest, det borde väl funka med en PLC? Dom är ju ofta riktigt driftsäkra. Dom kopplar man till datorn för att programera. Med lite tur skulle du kunna ta en gammal dator att koppla PLC'n till och stoppa upp i maskinhuset och köra den inifrån huset via trådlöst nätverk och någonting citrix-liknande?! Kanske slänga in ett I/O-kort i nån ledig PCI-plats för att mäta lite lagertemperaturer och bladvinklar också?! Inte vet jag om det är realistiskt, men det låter kul tycker jag... :D



En PLC är sååååå många gånger driftsäkrare än en PC så jag säger det igen, köp en millenium3 :!:

http://www.oemautomatic.se/wps/wcm/conn ... OD=AJPERES


Skitenkla att programera, finns med en liten display för larmer och mätvärden, går att bygga ut med olika logikmoduler, allt från fler ingångar till larmuppringare och mätkort, finns från 12VDC-240VAC, bara fördelar, billiga är dom också :D

Programeringen fixar du lätt bekvämt framför datorn, du kan till och med testköra programet i en simulator, du programerar inte i ladder eller STL utan med logiska funktioner som du drar in och förbinder med in /utgångar eller knyts mot den inbygda displayen,
Användarvisningsbild
HJFF1969
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 04 jan 2008 16:43

Re: Vindreglering

Inläggav deepforest 04 dec 2008 02:13

Hur mycket är billig?
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Vindreglering

Inläggav Martin 04 dec 2008 02:32

På Elfa tar dom 2564:- +moms för ett startpaket innehållande:

1 st Millenium 3 modul
1 st USB-kablage
Programvara

https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/catalog ... ario=query

Eflfa är ju kända för att vara dyra, så det går nog att hitta lite billigare någon annanstans.
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

FöregåendeNästa

Återgå till Vindkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster