Val av inverter

Val av inverter

Inläggav pellesnurr 23 nov 2008 10:17

Hej!

Jag står i valet och kvalet att antingen nätansluta den kommande lilla 300 eller 500W- snurran som skall införskaffas eller att koppla den till batteribank och dra lite nytt kablage för lampor och dylikt. Tror dock att det blir nätanslutet pga kabelareakraven gällande lågvolt. Det ena syftet är att lära sig mer praktiskt om eltillverkning med vindkraftverk, den ena är att faktiskt ge hushållet ett tillskott, om än så lite. Från början hade jag planen att sätta upp ett stort verk för att i stort sett täcka hela årsbehovet (ca 14MWh), men det har jag lagt ned/skjutit på framtiden pga kostnaderna för detta, det blir rätt dyrt, om än att jag kan spara in kostnaden på ca 10 år.

Nu blir det istället något litet, bygglovsfritt, för att komma underfund med hur det funkar, samt om jag verkligen har möjlighet att få in nån energi här. Jag har långt ifrån en optimal tomt, men tror att jag med en 12-meters mast kommer tillräckligt högt över träd och hus för att det skall funka.

Jag har tänkt sätta masten på en bergknalle, rätt ojämn, men min tanke är att borra och kemplugga gängstång och sätta en platta på denna, sen ett gångjärn typ flaggstång (kanske ett flaggstångsfäste fungerar bra?). Naturligtvis med stag.

Hursomhelst när man kommer in på att nätansluta, vad skall jag välja för inverter? Det finns vad jag hittat en massa, men de mest förekommande modellerna kommer från Steca,
Mastervolt och SMB. SMB´s Windy Boy har jag hört både ris och ros om, men folk tycker ju så olika, och jag har inte hört något negativt med bra belägg ännu. Mastervolt finns ju (åtminstone på bild) i webshopen, men jag har inte sett några priser, finns det Göran?

Kort sagt, har någon erfarenhet av små inverters?
Sen undrar jag hur dessa inverters trivs utomhus, någon med erfarenhet där? Finns det något gammalt apparatskåp för att montera utomhus ute i bygden till salu, tro?

Tacksam för alla tips och råd.


//Per
pellesnurr
 
Inlägg: 126
Blev medlem: 14 aug 2008 08:02
Ort: Onsala

Re: Val av inverter

Inläggav Göran 23 nov 2008 15:53

Matervolt ligger runt 6 lök. Steca 500 ca: 4.500 + grid controller (2.800 utan display, 3.800 med display).

Helst skulle jag vilja sänka priserna på allt, men kronan faller som en sten just nu, så det är inte läge för priskrig. Ett priskrig är dessutom en alltför farlig strategi för en liten uppstickare som jag, så istället har jag en generalplan på gång. :P
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Val av inverter

Inläggav pellesnurr 25 nov 2008 11:30

Generalplan, hur skall man tolka det? Jönssonligan brukar ju inte alltid lyckas :-)

Meddela så fort du vet mer.

//Per
pellesnurr
 
Inlägg: 126
Blev medlem: 14 aug 2008 08:02
Ort: Onsala

Re: Val av inverter

Inläggav Göran 25 nov 2008 13:54

Ja, det här är som hämtat ur Jönssonligan, men istället för ryska U-båtar är det kapitalstarka krafter inom EU som dyker upp i vassen, men i övrigt är det "Sickans" generalplan i det stora hela. Nu är det inte Wall-Enberg som är mål för operationen, det är staten och det hela är en helt laglig Robin Hood-manöver i syfte att ändra svensk skatte- och prispolitik. :P
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Val av inverter

Inläggav pellesnurr 25 nov 2008 14:23

Ja, det blev ju plötsligt helt glasklart...

Jaja, jag får väl vänta helt enkelt... :|

//P
pellesnurr
 
Inlägg: 126
Blev medlem: 14 aug 2008 08:02
Ort: Onsala

Re: Val av inverter

Inläggav pellesnurr 09 dec 2008 21:18

Väntar tålmodigt :?
pellesnurr
 
Inlägg: 126
Blev medlem: 14 aug 2008 08:02
Ort: Onsala

Re: Val av inverter

Inläggav Göran 09 dec 2008 23:48

Planen sprack och jag jobbar nu vidare med plan B.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina


Återgå till Vindkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

cron