Löpande info om den nya H-rotorn

Re: Löpande info om den nya H-rotorn

Inläggav Jernet 26 apr 2009 07:00

Är det generatorn som ser ut som ett tefat?
Jernet
 

Re: Löpande info om den nya H-rotorn

Inläggav KennethE 26 apr 2009 09:32

Jernet, annars tycker jag det låter som en bra idé! Jag har funderat en del på varför man inte försöker få upp diametern på generatorn eftersom det borde ge en betydligt högre periferihastighet och samtidigt betydligt mer plats för spolarna.

Jag förstår att det även kan finnas nackdelar med att platta ut spolarna, men den stora fördelen är ju ett betydligt mindre magnetgap vilket kraftigt borde öka fältstyrkan.

Alternativt skulle man kunna ha flera spolar med färre varv och tjockare tråd? Visserligen ökar kostnaden för fler magneter och där borde också finnas något optimalt antal där en ökning inte ger full valuta för pengarna.

Spolar med ett varv tjock tråd borde vara intressant, enda nackdelen jag kan komma på är att så låg spänning ger enorma förluster vid likriktning genom diodernas spänningsfall, men kan man likrikta med med MOSFET eller annan lösning i stället som är rent resistiva borde man kunna lösa det. Även vid 12V är ju 2X0,6-0,7V en avsevärd förlust.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Löpande info om den nya H-rotorn

Inläggav jan 26 apr 2009 13:25

Nu när det fins en fungerande h-rotor skulle det vara kul om man kunde kolla på nätet vad den ger som typ som toca har i tråden Styra och övervaka :D
å en webbkamera så man kunde se den live :D
jan
 
Inlägg: 113
Blev medlem: 28 dec 2008 11:59
Ort: nordanstig ilsbo

Re: Löpande info om den nya H-rotorn

Inläggav Göran 27 apr 2009 02:11

Jernet, det är centrumtallriken (navet) på den nya mindre rotorn som jag menar med tefat.

Kenneth, stora generatorer är inget att eftersträva. De blir både tyngre och dyrare och man måste ha rejäl tjocklek på stålet annars svajar det. Har man inte fler magneter och spolar på en stor skiva än på en liten vinner man inget genom högre periferihastighet eftersom det samtidigt blir längre intervaller mellan spänningspulserna. Att bygga en större och dyrare generator än nödvändigt ser jag alltså ingen vits med. Jag kommer att eftersträva mindre generatorer framöver, men det låter sig inte lösas hur enkelt som helst.

Jan, det kommer och jag ska ta ett snack med toca. :wink:
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Löpande info om den nya H-rotorn

Inläggav KennethE 27 apr 2009 07:23

Göran, jag tänkte mer på att då göra större ändringar av konstruktionen, inte bara skala upp den nuvarande.

Rotordelen behöver inte få sin stadga ifrån centrum utan skulle kunna t.ex. vara lagrad genom att periferin vilar på en luftkudde mellan statorhalvorna, en luftkudde som aktiveras genom att rotorn agerar centrifugalpump. Det behövs ifall man kostruerar det hela rätt mycket lite tryck och flöde så det är väldigt lite kraftåtgång till det. Ett problem då kan vara en lite högre friktion vid start, men den går säkert att få ner på en mycket låg nivå även utan luftkudden, tanken med den är närmast att minimera slitaget.

Som vanligt spånar jag utan tillräckligt kunskaper eftersom jag vet att här finns kompetent folk som kan bedöma ifall jag kommit på något av värde. Jag vet av erfarenhet att det händer att jag i mitt spånande faktiskt ibland kommer på något riktigt användbart. :-)
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Löpande info om den nya H-rotorn

Inläggav jan 27 apr 2009 11:06

Nice :D
jan
 
Inlägg: 113
Blev medlem: 28 dec 2008 11:59
Ort: nordanstig ilsbo

Re: Löpande info om den nya H-rotorn

Inläggav Göran 27 apr 2009 16:21

Kenneth, jag är tacksam för synpunkter, men gärna enkla idéer. :wink:
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Löpande info om den nya H-rotorn

Inläggav KennethE 27 apr 2009 17:04

Ja det är väl inte läge just nu för att ta fram en helt ny konstruktion. :-)
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Löpande info om den nya H-rotorn

Inläggav Göran 27 apr 2009 18:33

Nej, det räcker med konstruktions-, designförbättringar. :wink:
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Löpande info om den nya H-rotorn

Inläggav KennethE 27 apr 2009 18:49

Ja, jag passar ju bara på att nedteckna mina idéer ifall de skulle kunna vara till nytta för en ev. kommande generation. :-)
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Föregående

Återgå till Vindkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster