Nu när allt är klart är det dags att presentera kostnaden och här är listan.
Först priset presenterat i US dollar, för det är med den valutan man får betala.
Vindkraftverket kostade 700 dollar + 60 dollar för frakten från Kina till Göteborgs hamn och det är förskottsbetalning som gäller.
- pris1.gif (13.01 KB) Visad 73921 gånger
Jag stegade in på Nordea med veckopengen och detta var vad jag fick betala i svenska kronor. Dollarkursen var 5,97 kronor då, så det blev ändå billigare än det skulle blivit med dagens kurs på 7,82 kronor (+31%).
Nordea ville ha 140 kronor för att föra över pengarna till den kinesiska banken, så här trillade den första avgiften in.
Total kostnad så här långt är 4.676 kr och 97 öre.
- pris2.jpg (28.99 KB) Visad 73961 gånger
Drygt två månader senare ringer ett företag som heter Nordicon och som kontaktar blåbär som inte vet hur de ska göra i sådana här situationer (saknar både avtal med tullen och speditör som förtullar, sköter alla papper och vidare leverans).
Nu börjar det likna något och ytterligare åtta avgifter inkl. frakt tillkommer. Tjejen på Nordicon var mycket trevlig och det här var i princip den enda lösning jag hade. Vad jag själv hade kunnat göra var att jag hade kunnat ordna frakten vidare på något annat sätt, men det var ont om tid och var inte vindkraftverket borta från hamnen inom fyra dagar så kostade det drygt 1100 kronor/dag i hamnavgift efter den tiden.
Den totala kostnaden var nu uppe i 8.660,97:-
- pris3.gif (26.85 KB) Visad 73924 gånger
Jag fick också veta att tullen knappast skulle prioritera mina lådor, men tjejen på Nordicon erbjöd sig att kontakta dem och begära förtur, vilket jag tacksamt tackade ja till.
Som alltid var det förskottsbetalning som gällde och tullen krävde också ett intyg från banken på detta, som skulle faxas till dem. Dessvärre var uppgifterna och telefon- och faxnummer felaktiga så banken fick aldrig fram något fax. Inte kunde jag ringa tullen heller som i detta sammanhang hette KGH CUSTOMS SERVICES. Tjejen på Nordicon lyckades dock hjälpa mig med rätt telefonnummer så att jag kunde komma i kontakt med dem. Jag fick nya faxnummer av tullen som inte heller fungerade och vid ännu ett samtal surrade man något om att det hela gick via Norge, men till sist fick min bank iväg ett fax. Även de hade nästan börjat tröttna på mig i den totala förvirringen. Ytterligare någon dag hade nu gått och jag började bli allvarligt orolig för hamnavgifterna.
Efter ytterligare fem avgifter var den totala kostnaden nu uppe i 10.197,97:-
- pris4.gif (21.93 KB) Visad 73956 gånger
Kostnader som tillkommit efter att jag fått vindkraftverket är 10 säckar cement á 60 kr/st + lite järn att stoppa ned i cementklumparna, gängad rundstång, mutter, brickor och batteriskor för totalt ca: 1100 kronor. En kabel in till huset behövdes också och det blev en 4 x 10 mm2 för 1900 kronor. Total kostnad ca: 3000 kronor lågt räknat och den totala kostnaden stannade på drygt 13.200 kronor och då är inte bensinpengar för all körning inräknad. Inte heller har jag köpt batterier, så det blir en kostnad som senare tillkommer. De jag använder nu är hämtade på "skroten".
Det blev inte så billigt som jag trodde för på priset 700 dollar tillkom ytterligare 15 avgifter inkl. fraktkostnader innan jag hade vindkraftverket i mina händer och att jag fick ett mindre vindkraftverk än jag hade betalat för gjorde att jag blev blåst på 140 dollar. Det jag fick skulle ha kostat 560 dollar, men jag är inte helt säker för jag kan ha fått fel blad men att det övriga är rätt. Jag anser mig ändå vara lyckligt lottad för jag läste om en person på ett annat forum som köpt ett likadant vindkraftverk och han fick en rulle kabel istället.
Framöver återstår bara att se vad vindkraftverket ger och hur det i övrigt fungerar och håller.