Mitt första kinesiska vindkraftverk

Re: Mitt första kinesiska vindkraftverk

Inläggav mastermute 20 apr 2009 12:25

KennethE skrev:När man dumpar slösar man ju bort energi i onödan, det känns väldigt fel?

Finns det inget billigt sätt att långtidslagra energi billigt? Även om verkningsgraden blir dålig är det ju ett bättre alternativ är att bara kasta den?

Kanske pumpa upp vatten i en högt belägen cistern eller damm varifrån man kan ta vatten för att driva en liten turbin när man har underskott på energi?


Ska man bygga en cistern med pump och turbin etc för att lagra "läges-energi" så är det ju inte helt gratis heller, en installation som endast nyttjas för "överproducerad" vindenergi låter lite dyrt per kWh... Jag skulle nog göra nyttig värme av det... Jag menar, du har ju redan fyllt ditt energiförråd (som förhoppningsvis är vettigt dimensionerat), vi snackar ju om "överproduktion". Om man har tillräcklig överproduktion kanske man kan börja fundera på att sälja det ut på nätet, och göra pengar av det 8)
- Johan
mastermute
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 21 jan 2009 03:16
Ort: Jönköping

Re: Mitt första kinesiska vindkraftverk

Inläggav Raptor50 06 aug 2009 17:25

Hej du..
Roligt att se någon som vågar köpa från Kina..
Jag har dog en liten tanke bakom dina batterier..
För några år sedan så köpte jag en Vindgenerator som heter AirX, en ganska känd en på 750W / 12,5m sek. Denna skulle ha MINST 400Ah batteribank. Annars så kände regulatoren i generatoren att batterierna var full laddade, och då börja den automatisk att sänka hastigheten.
När jag kopplade in den på toppen av hustaket, (Som stod på toppen av en ganska bra kulle, med fri sikt så långt öga rakk) så hörde man faktisk att den började sänka hastigheten när det laddade batterierna som mest. Men det var som sagt MINST 400Amp's batteribank som var rekkomenderad.
Ja till 30 timmars dygn.. Kanske jag också hadde fått tid med det jag ville gjort.. :(
Användarvisningsbild
Raptor50
 
Inlägg: 400
Blev medlem: 06 aug 2009 17:18
Ort: Karlstad, Hagfors

Re: Mitt första kinesiska vindkraftverk

Inläggav Göran 06 aug 2009 23:14

Hej, Raptor! Ja, de 75Ah (24 volt) som jag testade med var på tok för lite.
Det här vindkraftverket bromsar inte om batterierna laddats fullt, det dumpar överskottsenergin istället (i lampor).
Jag har för övrigt börjat vänja mig vid det vinande ljudet från vindkraftverket, så idag är det snarare musik i mina öron när det börjar blåsa2, inte oljud. Den inbyggda växelriktaren i regulatorn som ger ren sinus är också himla fin. :wink:
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Mitt första kinesiska vindkraftverk

Inläggav Raptor50 07 aug 2009 11:20

Göran skrev:Jag har för övrigt börjat vänja mig vid det vinande ljudet från vindkraftverket, så idag är det snarare musik i mina öron när det börjar blåsa2, inte oljud.


Ja det är lite gött ljud tycker jag med.. Men mina grannar tyckte inte det.. Så jag fick stanna den på natten när jag hadde den på taket på det huset.
Nu därimot så står den på taket på stugan till min mamma, men det är för mycket skog där uppe, så den får ingen vind..
Tänkte ta den med till min stuga i Hagfors, för att sätta den upp där. Men har inte blivit så än..
Ja till 30 timmars dygn.. Kanske jag också hadde fått tid med det jag ville gjort.. :(
Användarvisningsbild
Raptor50
 
Inlägg: 400
Blev medlem: 06 aug 2009 17:18
Ort: Karlstad, Hagfors

Re: Mitt första kinesiska vindkraftverk

Inläggav Göran 07 aug 2009 11:33

AirX är väl inte kända för att vara speciellt tystgående och det vore intressant att höra hur de låter.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Mitt första kinesiska vindkraftverk

Inläggav Raptor50 07 aug 2009 20:44

Göran skrev:AirX är väl inte kända för att vara speciellt tystgående och det vore intressant att höra hur de låter.


Nej.. Det skall du vita att dom inte är. Spesiellt när dom kommer upp i höga hastigheter som gör att den vänder bort från vinden. Blir det för mycket vind före den hinner vända sig bort så vrider bladen sig, å då är det som att jamföra när man piskar en matta med ett fiskespö.. VELDIG fort..
Men vid rundt 10-12msek så är det stort sätt en vissling som hörs..
Ja till 30 timmars dygn.. Kanske jag också hadde fått tid med det jag ville gjort.. :(
Användarvisningsbild
Raptor50
 
Inlägg: 400
Blev medlem: 06 aug 2009 17:18
Ort: Karlstad, Hagfors

Re: Mitt första kinesiska vindkraftverk

Inläggav pullver 27 mar 2012 12:28

Hej Göran!
Hur går det med ditt Kina vindkraftverk?
Jag har köpt ett likadant,planerar att få upp det i sommar.

// Stefan
pullver
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 16 mar 2012 11:52

Re: Mitt första kinesiska vindkraftverk

Inläggav Göran 06 apr 2012 14:24

Det har stått avstängt i vinter. Jag har försökt köra det mot min batteribank på 12 volt med hjälp av en MPPT-regulator med bromsrelä och dump-last, men jag har inte hunnit se några positiva siffror än. Med orginalregulatorn och 24 volt batterispänning har jag fått ut 750 watt som mest och vid 12 volt batterispänning (direkt mot batterierna utan regulator (bara en likriktarbrygga)) 250 watt.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Föregående

Återgå till Vindkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster