Nej, det är 2,7 meter i diameter, men det ser ut som två meter när det sitter uppe i masten.
Det ska ge 700 watt vid 11 m/s och det är ok (Cp 0,15), men det är några detaljer som jag skulle vilja ändra på. Kontrollenheten innehåller shuntregulator, solcellsregulator, lampor för resistiv dumplast och inverter, men invertern ger 220 volt och jag hade helst sett att det varit 230 volt. På baksidan satt en jordskruv, men den var inte kopplat till något och 220 voltsutgången var heller inte jordad. Det är i och för sig enkelt löst, men jag hade velat ha det inkopplat från början. Vidare saknar jag utgång för dumplast (värmepatron) för att bara tända lampor inne i kontrollenheten är det ingen större glädje med, även om det finns en poäng med det.
Något som förvånar mig är att det bara kommer ut två trådar ur generatorn och då är det alltså en enfasare. Detta nämner man inget om, bara att generatorn har fyra patent. Det måste vara växelström som kommer ut ur den, annars skulle man inte märkt ingångarna i kontrollenheten U och W. Strömbrytaren som kortsluter generatorn sitter dessutom direkt över dessa två trådar.
Bladen är kinastandard, men ytan var lackerad och blank som ett koarsel. Man hävdar Cp 0.48 för bladen, men det tror jag inte på. Generatorns verkningsgrad uppges vara 78 % och det tror jag på (vid ett visst varvtal). Totalt Cp anges till 0,15 och det torde vara helt sant, så i slutändan går det hela ändå ihop, även om man räknar på ett sätt som jag inte förstår.
Masten är bara 6 meter lång, men 76 mm i diameter och grov. Utan att ha kollat saken så misstänker jag att stagvajrar, skruv och mutter kan börja rosta, så jag byter nog ut bultarna som håller turbinbladen. Jag ska även sätta dit egen jordning i kontrollenheten och ett uttag för egen dumplast. Innan jag vet om det här är ett bra vindkraftverk måste jag testköra det. Jag vill gärna tro att det är bra för det ser robust och rejält ut och man överdriver inte effekten.
I manualen som följde med står inte så mycket fakta, bara hur man monterar vindkraftverket utan risk för att få turbinbladen i huvudet. Det följer med en installations-DVD också, men den har jag inte kollat på än.